Min hästs stamm *Bilder* (ni som kan sånt här)

Z

zoowie

Så, ni som kan allt det här med stam och sådant. Ni kan väll ta en titt på min hästs stam och ge några komentarer? ;)

Vi börjar med pappan - TOULON

TOULON
BEL-W-163511-VB-BWP
W-196650-VRS

BORN 1996, APPROVED BELGISH SPORT HORSEWINNER 5 Y. OLD (FROM 360 HORSES) IN BELGIUM !
BEST 5 Y.OLD STALLION IN BELGIUM !

Toulon is out of an exceptional performance lineage:
His sire Heartbreaker is successful performing on international level under Peter Geerink (NL),he was 4th in the prestigious Grand Prix of Aachen.
The dam of Toulon is by Jokinal de Bornival, the Grand Prix winner ridden by Ludo Phillippaerts.
Toulon himself impressions the whole Belgium with his athletic & modern body, fine character and his incredible jumping ability. His offspring is born with the same fighting spirit in the eyes to become an international champion.

Tyvärr kunde jag ej lägga in bilder på han men om ni går in på den här hemsidan: http://www.fermebeaulieufarm.com/id35.htm
och går LÄNGST ner så hittar ni massa bilder och text.

__________________________________________________________________________________________________

Vi går över till farfar - HEARTBREAKER

(Ni behöver inte läsa allt ;))

HEARTBREAKER is sired by the world famous "preferent" stallion, Nimmerdor. To name a few of Nimmerdor's well known progeny: Zadok, Goldenbridge, Garavola, Up to Date and Aldato. Nimmerdor himself earned his laurels in the jumping ring in the hands of Albert Voorn and Bert Romp. Grandmother Cleopatra is also the dam of the international jumper Wendela, which with Jennie Zoer was 10th at the W.E.G. at Stockholm, and the approved stallion Gershwin. Furthermore, HEARTBREAKER is within a few generations related back to the international jumpers: Suleiman, Dolanda, Elanda and Garavola. The Thoroughbred stallions Uppercut and El Gaucho are essential in HEARTBREAKER's pedigree.

HEARTBREAKER is also approved by the Belgian Warmblood Studbook (as well as the Dutch), where he performed steadily in the Classic Cycle in Belgium with his rider, Grant Wilson. As a 6-year-old, HEARTBREAKER was 5th at the World Championships for young horses at Lanaken. In the following year, he was 4th at Lanaken in the World Championships. Since then, HEARTBREAKER has performed at 1.40m level with Peter Geerink. They were 3rd in Oslo and they won a Volvo car in the Finals of Indoor Wierden in 1997. They also won the title "Best Stallion" at the 1.40 class in Zwolle. In 1998, HEARTBREAKER started his first Grand Prix. He was 3rd in the GP of Hamburg, Falsterbro and Geesteren. In 1999, he continued his successful career by finishing 4th in the prestigious Grand Prix of Aachen and winning the "Championat" of Dortmund.

HEARTBREAKER already has several approved sons. In 1999, HEARTBREAKER leads the Belgium Showjumping Index with 184.4 points. His offspring seem to have inherited his quick reflexes, "scopiness" and good canter. Offspring of HEARTBREAKER that jumped at Grand Prix level in 2001: Quasimodo (David Jobertie); Quartz Music (Gilles Bertrand de Ballanda); Quintin (Candice King); and Radieux (Grant Wilson). HEARTBREAKER is the sport horse producer of the 21st century.

Bilder finns här: http://www.sellefrancais.org/heartbreaker.htm
Här: http://www.hofterleeuwe.be/stallions/heartbreaker/heartbreaker.htm
Och här: http://www.team-nijhof.nl/site/html_uk/hengsten/heartbreaker.html

______________________________________________________________________________________________

Nu har vi kommit till gammelfarfar - NIMMERDOR (The legend)

(Jag lägger bara in en hemsida för där står nästan allt ni behöver veta + bilder)
http://www.stallions-online.net/Nimmerdor.shtml

______________________________________________________________________________________________

Jag börjar med Hingstarna & vill höra era komentarer :)

Sv: Min hästs stamm *Bilder* (ni som kan sånt här)

Kan man inte få veta lite om din häst och kanske se lite bilder också?
Stammen är det ju inge fel på..

Tyvärr har jag inga bilder för tillfället :/

Jag förstår inte vad du vill veta egentligen:confused:

Det är väl mer intressant om du kunde lägga in mödernets linjer, istället för Toulons hingstlinje? Alltså stoets, för Toulons är ju inte så intressant i det här fallet.
De andra hingstarna behöver ingen närmare presentation, då de är i det närmaste legender, och det finns massor av info på nätet.
Du kan även använda detta forums sökfunktion, så hittar du massor om dem.

Eftersom de är så välkända för de flesta, och har varit uppe flera gånger förut, så tror jag de flesta avstår från att berätta mer.
Det är ju hingstar vars blod finns i Sverige med.
Toulon är väl inte fullt lika känd här, men stammen är som sagt välbekant för de flesta. Han är godkänd i Belgien men även för SF.
Jag förstår inte helt vad det är du vill veta?

mvh

Senast ändrad:

Grejen är det att jag är väldigt dålig på det här med stamm. Syftet var inte att ni skulle berätta massa saker om hingstarna :confused: Utan att ni kanske hade någon häst med liknande stamm? :) Ja, eftersom jag kan så lite om sånt här blev jag så chockad över att hitta info om hingstarna på nätet! Så jag tänkte mer på om ni tyckte det var en ovanlig stamm eller om många hade liknande stamm. Som jag sa (ni som kan sånt här)

Som hoppsan skrev är Toulon ovanlig i Sverige. Heartbreaker är en mkt känd hingst, "alla" vet att han är efter Nimmerdor;). Det hade varit mer intressant om du skrev om Toulons mamma, och hennes pappa och morfar:idea:
Sen din hästs mamma, morfar och mormorsfar kan vara av intresse

håller med maria-mp, stolinjen är mer intressant.
Det finns massor här inne som har Heartbreaker och Nimmerdorblod i sina avelsdjur.
Heartbreaker är nog fortfarande tillgänglig här på fryst?
Om inte annat så poppar det ut ett par hundra Corlensky G fölisar i år, vars far har Heartbreaker som morfar. :)

Nimmerdor var ju en avelsmatador och en gigant med mycket avkommor.
De hingstar jag kan komma på på rak arm som verkar/verkat här är
Everest, Highlight, Aram, Elberton och Hamilton.
På fryst importsperma tex Ahorn och Goodtimes.

Många har honom som morfar, som Aerline H, Iowa, Ulrich Z,
Majim G och New Balance har honom som mormorsfar.

Så många släktingar har din häst! :)
mvh

Haha okej :)
Jag har inte orkat/hunnit söka stamm på hennes mamma m.m.
Mamman heter i alla fall Debbie och mormor Mady och morfar Saygon.

oki, då låter det som det är övervägande belgisk stam. :)
Saygons far Alcanar xx användes mycket i Belgien.

mvh

Okej :)
Ja, vi köpte henne från Belgien. Du vet inget om Debbi? (hennes mamma)

Nix, jag försökte hitta henne, men hittade henne inte.
Vad heter Madys far?
mvh

Ja ! :idea: Är verkligen inte insatt i det här med avel :angel:
Men Ponny kan Mady vara ja ! Kanske därför jag ej hittar ngt om henne.

Jag tror det är där sko klämmer:idea: Men belgarna kanske har någon ponnysida på nätet? Iaf någon förening du kanske kan maila el något, för hon har kan ha varit duktig om de lägger en fin hingst på henne. Eller inte....

Ja, vem vet ;) Är dålig på att söka på internet men någon har kanske ett förslag på hur jag kan söka? Och med vilka namn etc.

Tack :)

Men hur söker man då? I den "sök rutan" eller? Vad ska man skriva, typ "Debbie mare" ?

Nix, kolla längre ner, där finns det länkar till olika belgare:idea:
Jag har inte kollat längre än så, men du hittar nog:)

Nej usch jag fattar inte :angel: jag vet jag är trög! Haha, kan man inte betala dig så kan du kolla :angel: :D

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 669
Senast: YlvaG
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
2 008
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Leasa eller köpa bil
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar