Min häst har jätte bråttom hem xS

P

piupau^^

Hej (igen xD )
Min häst har börjar få mycket bråttom hem ... Jobbit ;S Gör ja rätt när ja tar halt när den t.ex börjar trava när den ska skritta egentligen ?? Att aj far föbi stalle osv. Nåå åbra tips ?? :)

Sv: Min häst har jätte bråttom hem xS

Jag tycker du gör rätt.
Är det skritt, så är det skritt

När det känns helt omöjligt att skritta ner sista biten sitter jag av o går den sträckan, så slipper vi skritta ner på volten. Tycker det är skönt för mig också, sträcka ut benen o röra lite på sig - har märkt att jag blir mindre stel efter ridning då också(är inte 20 längre:angel:)

EN instruktör på hög nivå (internationell) sade till mej en gång "gör alltid det som hästen inte förväntar sej" (om olydiga hästar), dvs i ditt fall gör du helt rätt i att rygga hästen när den vill trava. Jag skulle vilja att du går ännu längre - att du hela tiden växlar mellan trav - skritt - halt - rygga på hemväg. Bestäm i förväg i vilken ordning du ska göra de olika momenten och i hur många steg (halt i sek.) så att du är helt säker på att det är du som bestämmer och inte bara ger efter för att "det kändes så". Om han någon gån försöker förekomma dej, så att han försöker gå framåt innan du sagt till, så backa honom 1-2 steg, såpass att du känner att han "gett efter". Omvänt gäller förstås - om han såsar, stannar (och ev. ryggar) innan att du bett honom om det så driv honom framåt lite fortare än han tänkt sej.

Om du alltid tar nya inititativ så behåller du också kommandot. Sträva samtidigt efter att använda allt mindre och osynligare hjälper, så får du en välriden häst på köpet! Ge honom först en lätt hjälp som du sedan förstärker (som alltid).

Variera i det oändliga, även antalet steg och sekunder givetvis, så att han inte kan förekomma dej. Med tiden kan du galoppera också. Börja med ett språng som du bryter för att snart fatta galopp ett språng till innan du bryter. Då hinner han inte "sticka iväg". Kanske avbryter du direkt till halt - rygga mellan galoppfattningarna, känn efter vad som behövs. Så småningom kan du lägga in olika grad av böjning, öppna, sluta, skänkelvikning, serpentiner etc i alla tre gångarterna... Kanske kan du dra nytta av framåtandan på hemvägen till att träna in galoppombyten och piaff - passage.

Lycka till!:)

Min ena dam har haft väldigt bråttom hemåt.

Till en början så vände jag henne bortåt och lät henne springa i sitt eget tempo tills hon tröttnade, när hon saktade av till skritt vände jag direkt hemåt igen, efter att jag vänt henne 3 gånger bortåt så började hon faktiskt förstå att det var jobbigt att springa och lunkade på i skritt. Visst blev hon trött och fick springa mycket, men hon fick välja själv och vi bråkade aldrig.

Nu (1,5 år senare) så kan hon ibland ha lite brått, men nu har vi kommit längre i ridningen så n aktiverar jag henne med annat så hon ska glömma att hon har bråttom hem. Det kan vara att hon får gå skänkelvikning istället, eller så över vi på att stanna och rygga och sen fram i trav för att efter 4-5 steg göra halt igen.

Jag tror man behöver aktivera hästen så de "glömmer bort" att den är på hemväg.

/M

Det finns en helt annan idé du skulle kunna testa också! Den är lite mer riskabel, men du känner själv din häst bäst så du får avgöra själv!

När ni kommit hem så fortsätt förbi stallet och vidare bort! Eftersom det finns viss risk för att han kommer att ta saken i egna händer och tvärvända och skena hem, för att han känner sej lurad, så är mitt tips att du börjar med en liten runda. Rid hemifrån bara några hundra meter, vänd hemåt, rid förbi stallet hundra meter, vänd hem, rid förbi igen osv hela det ridpasset. Ta det som ett dressyrpass och träna det du annars brukar träna på dressyrbanan. Efter några gånger kan du utöka och rida allt längre hemifrån innan du vänder och rider förbi på en tur bortåt. Det bygger på att försöka hjälpa din häst att inte tänka i termer av "hemåt" och "bortåt". Han vet i fortsättningen aldrig riktigt när ridpasset ska ta slut. Visa honom därför från början att passet inte tar slut förrän han är lugn även på vägen hem. Så länge han "ligger på" så fortsätter du att rida (inom rimliga gränser). Det är en fördel om du inte vänder tvärt, 180 grader, utan kan rida i cirklar, smårundor, på t ex skogsstigar, när du gör detta. Annars finns risken att han lär sej att tvärvända istället.

ja det tkr jag är bra men mitt ponnysto är också en sån häst eller har varit bråttom vill dom ha så jag brukar skritta varje gång hon hetsar upp sej och då går det bra

Vissa hästar är sådana som slappnar av när de går på lång tygel, men spända när man har kort. Om så är fallet så är lösningen enkel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar