Min första sken tur med vagn...

Ella-82

Trådstartare
Idag hade jag min första sken tur med vagn och det gick fort... Det var lite otäckt, men allt gick bra. Min ponny blev rädd för något när vi körde i ridhuset (tur att vi var där) och stack iväg. Efter ett antal varv i ett av sveriges största ridhus så stannade han.

Som tur var så hade jag med mig min tränare som fick ta över ponnyn ett tag så att jag kunde lugna ner mig, benen och armarna var som spagetti.

Har någon mer här på buke varit med om liknande? Berätta, hur har det gått efter, har det hänt igen?

//Ella

Sv: Min första sken tur med vagn...

Det absolut värsta jag har varit med om vid körning var när en Ardenner jag & en kompis lånat skenade iväg med vagnen över en åker....varför hon stack kommer jag inte ihåg,men fasen va obehagligt det var.
Tyvärr så dog hästen ca ½år senare när hon slet sig & blev påkörd av en lastbil...:(

Det lät otäckt med så stor häst... Körde ni ardennern igen?

Jepp...inte när jag var med dock...den hästenvar väldigt speciell...lite på tårna & envis som en åsna...tyvärr kan man väl säga att det var de som blev hennes död också...

Har varit med om en dödsolycka med vagn..också efter en skentur.

Det var efter att nån lustigkurre jagade småfåglar i villaområdena. Ponnyn snubblade efter nån kilometer och därför gick vi omkull ner i diket, där han bröt benet på 2 ställe. Jag klarade mig ok, ska in på en sista koll idag av benet. (Hoppas på 1 miljon i ersättning)
Hädanefter kör jag helst med stångbett.

/jenny

Hej
Jag vet hur det är när det händer nått!
När jag tävlade detta års första maraton gick båda mina skaklar av.
Som tyr är har ´jag en ponny av guld så han stannade när jag sa prro, Det får jag höra en i dag om hur kul det såg ut.
Men jag tycker att det var bra att det inte hände nått med er!!!

Hade gott // jossan

jag har aldrig riktigt skenat med vagn *tack och lov* men det har gått fort och jag vet inte vad man menar med skena men att inte få stopp på hästen kanske e samma sak...

körde en shettis en yngre tjej körde jag satt brevid hästen började galoppera snabbare o snabbare o hon fick inte stopp på honom en nerförbacke närmade sig vi båda två var tvugna att hålla med 4 händer i tömmarna för att han ens skulle märka oss....den hästen var INTE känslig i munnen ett som är säkert...stackars häst...

Jag kan inte komma ihåg att jag suttit i vagnen när en häst skenat.. men jag red ett russ, o mina två kusiner körde varsitt russ. den ena i sulky, den andra i rockard. I rockarden satt även deras lilla kusin på 6år. Helt plötsligt blir russet i rockarden jätterädd (varför vet vi inte) o skenar iväg ut på asfaltsvägen som ligger som i en t-korsning. russet hinner inte svänga, o glider ner i diket. de flyger ur vagnen. Peppar peppar ta i trä, så klarade sig alla utan större skador. Hästen fick skrapsår på benet o ett jack på frambenet vid armbågen, men det var ingen fara. människorna klarade sig undan med blåmärken. Det var otäckt, men vi var nära gården, så det var bara o halta hemåt. Sen har jag varit med om en hel massa andra saker, men inget med sken dirkekt.. men det senaste var väl på sista maratontävlingen. Vi gick vi omkull på sista hindret (jag var groom). Vagnen var det inte så mkt kvar av... hästen haltade lite, o vi fick blåmärken. men där var ju veterinär på plats, så det var ju skönt.

För ca ett år sedan var jag ute o körde med hästen, då med speedcart. På hemvägen travade vi och jag bad honom öka, det gjorde han fint, vi kom till en uppförsbacke och han började galoppera, jag sa prooo men nej, han tog i så in i helvete o fortsatte i samma tempo när vi kom upp för backen, på det börjar han bralla, jag trodde att jag skulle dö när vagnen flög omkring som den gjorde, jag höll på att ramla ur o tappade tömmarna, efter ett tag tittar jag upp o inser att jag sitter kvar, på nått vänster hittar jag tömmarna o lyckas stanna o hästen skrittar snällt hemmåt.

Jag kan säga att det var som att koppla tömmarna i en vägg. Han är inga problem att köra nu men jag passar mej för att trava hemmåt o verkligen känner av hans humör innan jag bara gör, sen har jag bytt från vanligt tränsbett som jag hade då till liverpool stång.

Innan den turen har jag alltid sett körningen som något säkrare än ridningen, men jag har ändrat min uppfattning nu.

När jag började jobba hos en travtränare så hade jag inte kört så jätte mycket häst, så jag fick köra dom snälla två-åringarna. Jag körde med slaggjord och bomull i öronen men det var löst underlag på rakbanan och ingen visste att han var bakrädd. Så när gruset började slå i stnkskyddet framför benen så blev han lite rädd och slog så han fick med sig en töm ner. Då drog jag i den töm jag hade kvar så vi gick omkull i närmast dike. Jag slog ett knä så jag knappt kunde gå på en månad och hästen sprang hem (typ 100 meter) utan några men. Han fick bomull + dövhuva efter det och blev åter en bland dom snällaste hästarna att köra.

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 060
Senast: Lynxsa
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 487
Senast: Woffe
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar