Miljövänlig propplösare?

Ludd

Trådstartare
Hej!

Har stopp i mitt gamla skruttiga badkarsavlopp. Ett sånt där från 40-talet med öppen golvbrunn med ett galler över. Rensar den med jämna mellanrum manuellt, men nu verkar stoppet sitta mellan badkaret och brunnen, sas.

Har provat men en blandning av bikarbonat, vinäger och kokande vatten, utan resultat. Vill helst slippa kaustik/målarsoda eftersom det är så obehagligt att hantera. Snälla, dela med er av era fina tips!

Sv: Miljövänlig propplösare?

du kan ju antingen köra ner högtryckstvätten i avloppet, bara vatten så det är enkelt... annars så finns det avloppsrensare att köpa som är mekaniska och fungerar hyggerligt, men kräver att man spolar rikligt efteråt så man är säker på att skiten inte sätter sig längre ner i röret.

Om avloppet är från 40-talet vet jag inte riktigt vad jag skulle göra. Högtryckstvätt i ett så gammlat avlopp riskerar att göra hål på röret, då det ibland bara är färgen som håller ihop det. Finns endel bra kemikalier som inte är farliga i de koncentrationer som det gäller här men många av dem kan vara lite elaka mot röret de med.
Om du kan tänkta dig att riskera röret så skulle jag hälla i natriumhydroxid. Den är bara farlig för dig när du hanterar den men späds sedan ut rejält (om inte alla i området gör samma sak exakt samtidigt.). Det är helt naturliga och vanliga joner som inte behöver brytas ner på något sätt. Natriumjonen är väldigt vanlig (en av delarna i vanligt koksalt) och hydroxidjonen uppstår spontant iom vattnets autoprotoys (2 H2O --> H3O+ + OH-).

Har stopp i mitt gamla skruttiga badkarsavlopp. Ett sånt där från 40-talet med öppen golvbrunn med ett galler över. Rensar den med jämna mellanrum manuellt, men nu verkar stoppet sitta mellan badkaret och brunnen, sas.

Mellan badkaret och brunnen? Men då går det kanske att skruva isär röret och göra rent. :confused: Du kan även prova att skruva loss duschmunstycket (brukar finnas en gummipackning där, tappa inte bort den) och spola med högt tryck. :devil: Det brukar funka.

En bekant till mig fick tipset av en rörmokare att använda kaffesumpen an bryggkaffe (INTE kok kaffesump de är för finmalet) och sedan hälla på rikliga mängder kokhett vatten.
Jag vet att det låter konstigt men jag kör med det själv i både badrum och köket med jäma mellanrum och har inte haft några problem utom diverse hår i badrums avloppet som man givetvis får ta bort.
Du kanske kan testa att spara ihop diverse kaffe sump och sen chocka avloppet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka