isafore

Trådstartare
Va med en kompis när hon red sin medryttarhäst. Hästen i fråga fick mikroferm i maten. Aldrig hört talas om detta. På baksidan av förpackningen kan man läsa detta.

För friskare växter och bättre miljö
Mikroferm är en bruksklar produkt baserad på aktiverat EM, Effektiva Mikroorganismer.
Det ger ett verksamt skydd för växter och gör marken fruktsammare genom att stärka den gynnsamma mikrofloran och konkurrera ut sjukdomsalstrare.
Används som biologisk växtskydd i odling samt i vattenrening, odörbekämpning och rengöring

Applikationsområden
Stärkande och produktionshöjande medel för bevattning i trädgården
Produktion och plantering av plantor
Kompostaktivering
Lokalvård inomhus -- rengöringsmedel
Odörbekämpning mm

Låter inte så hälsosamt i mina öron att ge hästen detta oralt? Googlade på ''mikroferm till häst'', fick upp följande.

... I mitt sortiment har jag en ny produkt som heter mikroferm som sades vara bra mot bla sommareksem. Jag testade o hör o häpna efter fem dagar så började eksemen läka ut o skorven ramlade av. Mysan var besvärsfri resten av den säsongen, så länge jag smörjde in henne med mikroferm samt självklart hade eksem täcke på henne.
En kompis till mig, som också har hästar, hade problem med en av sina, i form av kraftig mugg, rasp tom, det hade letat sig långt upp på alla fyra benen. Jag bad henne testa Mikroferm. Hon provade att badda på i en vecka, men då det var mkt kraftigt så bet det inte. Jag föreslog att hon skulle lägga omslag på hästen med mikroferm. Efter två nätter så ramlade skorven av o det var lent....

Fick dock inte upp någonting om att ge hästen det i mat eller vatten. Någon som vet varför man ger mikroferm i maten?

Sv: Mikroferm

Jag googlade och får upp att microferm innehåller mjölksyrebakterier, jäst och rörsocker. Det är helt ofarligt att ge häst.

Att det används som tex rengöringsmedel låter otäckt, MEN om man läser på så ska det fungera genom att ÖKA de goda bakterierna. Typ spraya toaletten med det -> de goda bakterierna ökar (eftersom de ska finnas i lösningen) -> de konkurrerar ut de dåliga bakterierna.

Det finns alltså ingen bakteriedödande verkan.

Sök på EM/mikroferm/bokashi hittar du mer.

Tillägg: Att du får dåligt med träffar på häst (det finns de om att ge det som magtarmmedel till häst med dock) är för att det INTE är godkänt som fodertillskott för häst, så det får inte marknadsföras som det.

Men som sagt, helt ofarligt att ge häst. I bästa fall hjälper dte med, i värsta fall så tja verkningslöst (i vettiga givor såklart).

Men förstår du blev oroad, det blev jag med innan jag lyckats läsa mer =)

Min hästar får något som kallas Bokashi-kli. Det är samma goda bakterier i båda. Kliet har mina hästar ätit i ett år nu, dagligen 1-2 dl, med god aptit. Stabiliserar magen och håller den i trim, framför allt vid foderbyten och speciellt vid grönbete. Mina hästar har så gott som hela tiden fina "kluttar", och skulle de bli lite lösare i magen ökar jag bara på mängden kli så ordnar det till sig.

Microferm använder jag att spraya på mina hästars strålar. Jag tillverkar dock eget och det heter då EM-A. I våras fick jag problem med djupa skåror i mittstrålen och början till röta. Normalt använder jag "thrushbust", vilket torkar ut, men är otroligt giftigt. Började istället spraya utspädd EM-A direkt på strålen i skåran. Redan efter några dagar såg jag resultat. Jag sprayar numer varje dag när jag rengjort hoven och mina hästar (barfota) har superfina strålar, breda, mjuka och mittskåran är lagom nedsänkt utan en djup skåra som går upp mellan ballarna.

Jag använder också bokashi som kompostering hemma, så jag använder produkten lite överallt. Tycker det är toppen och det känns speciellt bra eftersom det är gott för miljön! Goda bakterier gör fantastiska saker! :bump:

Nu antog jag ju att hästens ägare har koll på vad hon ger sin häst så blev inte speciellt orolig men såklart man undrar lite.

Tack för svaren! Kul att höra att det funkar bra till så många användningsområden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka