Mera grovfoder?

Whirlie

Trådstartare
Hästen väger 600 kg, äter hösilage som inte är analyserat (och kommer troligtvis inte att bli heller eftersom vi efterfrågade analys hela förra vintern utan resultat), så jag vet inte TS-halten.

07.00 F : 2l havre, 2 kg hösilage
12.30 L: 2 kg hösilage
15.00 M: 1l havre, 1l korn, 1kg fibergi, 1l betfor, mineraler och 2 kg hösilage
21.00 K: 1l havre, 2kg hö

Jag hade förut en länk till en sida på internet där man kunde räkna, men jag hittar den inte. Vad tycker ni om grovfodermängden och fördelningen av grovfodret?

Sv: Mera grovfoder?

Om det hade varit torrhö hade mängden ts varit godkänd, med mer vatten i är det för lite grovfoder.

Räkna MINST 1 kg ts/100 kg häst. Alltså minst 6 kg ts för din häst/dygn. Med hö (ts 84 %) blir 8 kg HÖ närmare 7 kg ts.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Hästen kommer flytta till ett stall med fri tillgång på hö i hagen (superbra!). Det är ett halvblod på ca. 160 cm som går 6 dagar i...
Svar
1
· Visningar
707
Senast: Gazzan
·
Foder & Strö Undrar om ni kan hjälpa mig svara på frågan vad som egentligen händer/kan hända i hästkroppen om man fodrar mer kraftfoder (havre) än...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama