Mer sadlar! Wintec Isabell Werth

alice

Trådstartare
Igår provade jag en wintec isabell på hästen. Den låg som ett smäck! :eek: :eek: :eek: Hästen som den i vanliga fall ligger på är väldigt lik min häst i ryggsiluetten; manke och lite rakare rygg, ej spikrak. Den låg mycket bra kring manken, såg ut att ligga jämnt hela vägen och glappade inte bak. Rockade inte ett dugg!
Jag red ett dressyrpass i den för att titta på hur den beter sig på ryggen. När jag studerade schabraket hittade jag detta: Ett mkt jämt svettmärke med en torr ryggrad! Det som förbryllar lite var att i mitten fanns två mkt ojämna mindre (ung 3-4 cm i diameter) torra fläckar. Jag tyckte det inte såg ut som punkttryck då dessa borde ha haft jämna kanter. Dessa tolkade jag mer som om att sadeln legat i brygga så shcabraket inte hade haft riktigt med kontakt på hästryggen (sadeln börjar bli i omstoppningsläge). :eek: Pälsen var inte ruggad någonstans utan den såg ut att legat helt stilla.

Jag har ju fått lära mig (mkt genom buke :D ) att wintecsadlarna har mkt svängd bom. Men detta verkar inte gälla isabellen. :confused: Den SER väldigt rak ut i sin anläggningsyta. Någon som hört sadelutprovares åsikt om detta? :confused:
Provade en Prestige hippos dressage på hästens rygg igår och den var def för svängd i bommen. Trots att den var för smal låg den inte an baktill ordentligt samt att den rockade aningens på ryggen. Gissar då att prestige överlag inte är någon "hit" till min hästs rygg, förutsatt att "alla" deras bommar ser likadana ut i profilen.

Summering: Hur skulle Du tolka resultatet från provningen av Isabellen? (vet att det finns många sadelkunninga på forumet ;) ) ÄR isabellen rakare i sin bom än övriga Wintecsadlar?

//Mkt nyfiken Alice

Vad jag kan tänka mig är att den är lite rakare pga sina stora kilbossor..... Sen så är det så med Wintec att den blir mer svängd ju vidare bommen blir, dvs har man normal bom kanske den inte är så svängd, men har man x-vid blir den väldigt svängd. Det har någon här på buke sagt iaf! ;)

Ang. Prestige så är Top Dressage och Venus (även Leonardo tror jag) mer uppbyggda baktill än Hipposen är. Kollade på en Top Dr. i affären, och den såg faktisk inte så svängd ut.

Min kompis har också den. Helt underbar att sitta i :love: .

Prövade Wintec hopp på min häst (500). Passade bra.
Prövade också den vanliga dressyrsadeln, passade inte alls.
Hon har rätt rak rygg, typ Kieffer och Olympic passar henne.

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
790
Senast: Sebastian
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 545
Senast: Fibusen
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: caballus
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
2 959
Senast: DrT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama