Mer ras-inspiration tack!

Linda_77

Trådstartare
Letar fortfarande efter en ev. ny hundras i framtiden, men inser att det mesta nog hänger på vad jag hittar för individ.
Att det ska vara så svårt att få ihop det!

Vill ha:
*en sund själ i en frisk kropp (viktigast!)
* "lagom" storlek, ca 40-50 cm och max 20 kg
* inte direkt långhårig eller någon trim-ras
* trevligt, stabilt temperament. Inte feg, bjäbbig eller enmanshund
* lättlärd med will to please
* ingen större jaktlust eller viltintresse
* arbetslust men med on/off knapp som kan koppla av inomhus
* skall kunna hänga med i stallet och på ridturer, vardagsmotion, hobbylydnad, vara lös på tomten och i skogen. Viltspår och kantarellsök, lite utställningar. En aktiv hund som kan vara med överallt men ändå kunna koppla av på lugnare dagar.

Tyvärr gillar jag inte:
*pudel
*västgötaspets
*whippet
*schnauzer
för att nämna några...

Känns inte som att boxer eller pinscher är "min ras" heller.

Just nu har jag en i det närmaste perfekt Staffordshire Bullterrier, men tror inte jag vill ha någon mer kamphundsras även om Staffar är helt underbara :love:

Sv: Mer ras-inspiration tack!

Varför inte en kamphundsras ?

Jag har en Staffordshire bulle och jag har aldrig ångrat en sekund att jag köpte henne.

Varför inte en kamphundsras ?

Jag har en Staffordshire bulle och jag har aldrig ångrat en sekund att jag köpte henne.

JO, jag älskar min Staffbulle mer än allt annat på jorden. Inget fel på min kille alls men fr o m när han kom upp i 2-3 års åldern funkar han bara med vissa tikar och inga andra hanar alls. Detta problem förekommer väl hos andra raser också, men jag upplever det som lite extra jobbigt eftersom han är den ras han är. Man vill ju inte vara den som späder på folks fördomar om "hemska mördarhundar" så att säga...:crazy:
Därför har jag försökt ha stenkoll på min vovve så att inga mer incidenter ska inträffa. Han är ju trots allt en klippa när det kommer till allt annat! Tyvärr har detta gjort oss väldigt begränsade och jag får hela tiden vara noga med vart vi promenerar för att inte stöta på okända lösa hundar osv osv. Vet att långt ifrån alla Staffar har problem med andra hundar men känner att jag skulle ha problem med att lita på en ny fullt ut. Vi är dessutom en "hundfamilj" så det kan bli uppemot tio hundar när släkten samlas. Då är det ju väldigt tråkigt OM det inte skulle funka och en hund blir tvungen att stanna ensam hemma :(
Vill poängtera att det inte alls är nåt fel på Staffen eller andra kamphundsraser, det är dom mysigaste och goaste hundar man kan tänka sig. Men just därför är det såå lätt att glömma bort vad man har i snöret och vad som kan hända.

jag hör genast att du letar efter en labbe ;)

våran labbe följer med på det mesta, ridturer, skoter turer på våren promender, ligger i lilltösens säng och lyssnar på saga ja allt man kan önska sig men det finns även en OFF knapp så han kan vara en riktigt soffpotatis.

jag hör genast att du letar efter en labbe ;)

våran labbe följer med på det mesta, ridturer, skoter turer på våren promender, ligger i lilltösens säng och lyssnar på saga ja allt man kan önska sig men det finns även en OFF knapp så han kan vara en riktigt soffpotatis.

Ja, har sneglat lite åt det hållet. Sambon är ju väldans sugen på en apportör och själv gillar jag de bruna. Kanske lite i största laget, men hittar man en liten tik av lättare typ så vet man aldrig...;)

Ja, har sneglat lite åt det hållet. Sambon är ju väldans sugen på en apportör och själv gillar jag de bruna. Kanske lite i största laget, men hittar man en liten tik av lättare typ så vet man aldrig...;)

vi har en jaktlabbe vad jag har förstått så är dom mindre till storlek än en "vanlig" labbe

nu får någon rätt mig om jag är alldeles ute och cyklar:angel:

vi har en jaktlabbe vad jag har förstått så är dom mindre till storlek än en "vanlig" labbe

nu får någon rätt mig om jag är alldeles ute och cyklar:angel:

De jaktlabbar jag har sett har varit (i mitt tycke) mycket finare och nättare i kroppen än utställningsvarianten. Verkar vara lite mer fart i dom också ;)
Men får jaktvarianten sämre kritik på utställningar? Vad är det egentligen som skiljer varianterna åt förutom blodslinjerna?

De jaktlabbar jag har sett har varit (i mitt tycke) mycket finare och nättare i kroppen än utställningsvarianten. Verkar vara lite mer fart i dom också ;)
Men får jaktvarianten sämre kritik på utställningar? Vad är det egentligen som skiljer varianterna åt förutom blodslinjerna?

ja jag tror att du precis beskrev skillnaden :D
kritiken på utställningarn vet jag inte tyvärr

Du hittar aldrig en jaktlabrador som är brun. Sen vore det skam på torra land att köpa en jaktlabrador att ha till sällskap :crazy: Det är ju som att köpa en topstammad häst från prestationslinjer för att ha som hagkompis till sin gamla häst. Dvs. man köper inte en prestationsavlad hund för att göra "ingenting". Det blir ingen glad av.

Du hittar aldrig en jaktlabrador som är brun. Sen vore det skam på torra land att köpa en jaktlabrador att ha till sällskap :crazy: Det är ju som att köpa en topstammad häst från prestationslinjer för att ha som hagkompis till sin gamla häst. Dvs. man köper inte en prestationsavlad hund för att göra "ingenting". Det blir ingen glad av.

Nu är jag i det närmaste okunnig om rasen, men har en bekant som hade en brun labbe tik som hon hävdade var en jaktlabb. Dessutom har jag kollat runt på lite jaktkennlar och sett bruna valpar men det kan ju vara oseriösa, vad vet jag?

Var har jag sagt att den ska vara enbart till sällskap? JAG är mer inne på en aktiv sällskapshund för hobbyträning, men ingen skulle bli gladare än min jagande sambo om jag valde en apporterande fågelhund. Däremot vill jag absolut inte ha någon mer drivande skällig jakthund då vi redan har två korthårstaxar ;)

Brown is for show säger engelsmännen. Det finns helt enkelt inte brunt i FT-linjerna. Din väninnas hund är från andra linjer helt enkelt. Det finns lite gamla svenska jaktlabradorlinjer, men det är inga FTCH i mängder där bakom. De som jag kommer på så där på rak arm som försöker lite är ju Rainstone, men man brukar väl säga lite generellt att det ska vara 75% FTCH i stamtavlan och det är det inte bakom deras hundar. Vilken annan kennel det skulle vara kommer jag inte på... Brunt är rätt så poppis i duallinjerna. Jag har själv brunt.

Du får gärna skriva vilka kennlar som du har hittat brunt i så kan jag nog hjälpa dig.

oppppppppps :o
jag har en jaktlabbe som är vår familjehund SVART till färgen ( ett rätt i alla fall :D)
våran labbe används inte till jakt i och med att varken jag eller sambon är jaktintresserde, brorsan tycker det är enbart skämmit att ha med sig en labbe ute i skogen menar på att det inte är en riktigt jakthund ( jakthundar för honom är jämtar gråhundar finnspetsar)

jag spårar och apporterar med våran labbe, men annars så tränar vi lydnad, labben får följa med på ridturer, ut i stallet mm.

jag tror och vill anse att gällande både häst och hundavel så används hundarna till det mest alltså det är inte sagt att finnspetsen bara är ute i skogen för att jaga utan används lika mycket till sällskap, lydnad som en labbe eller en golden, precis som en toppstammad hopphäst inte alltid används på hoppbanorna utan funkar minst lika bra på dressyrbanan, eller som skogsmulle häst och jag har svårt att tro att att en hund mår dåligt av att inte göra ingenting bara för att den är avlad för jakt. sedan må det vara osagt gällande instinkterna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade fel såklart...blandade ihop alla sidor jag varit inne och kollat på :rofl:
Skulle naturligtvis skrivit att jag sett bruna valpar med jaktprovsmeriterade föräldrar och det är ju en helt annan sak.

Antar att det är att häda, men GÅR det att få tag på en brun lite mindre och nättare sak som BÅDE kan vara familjehund, ställas ut och jagas med? Behöver inte vara nån stjärna utan mer "frisk och funktionell"? Jag kan ju nada om labradorer och deras stamtavlor ;)

Då hamnar du i dual-facket. Bra hundar som vill jobba, men de kan vara tungstyrda och kräva att man vet vad man gör direkt för att stävja ett allt för självständigt arbete. Sen finns det de så klart med mer följsamhet, men du vet ju inte riktigt vlken valp du får i kullen ;) Pappan till en av mina hundar kommer från en ruggigt bra brun kull. Men de är födda i början på 90-talet så... Det finns inte så mycket kvar av den kombinationen om man säger som så...

Det finns ett antal bruna jaktmeriterade hanar som används i avel idag. Och även ett antal svarta som lämnar brunt. Sen är det en handfull kennlar, men det är svårt att hitta bra föriga "vanliga" Labradorer ö h t så man får titta på kombination till kombination. Men skulle det dyka upp en riktigt bra kull så vore det synd om valparna då inte kommer till någon som vill meritera och lyfta fram dem på jaktprov eftersom att de hundarna inte direkt växer på träd.

Du kan ju göra allt det du räknar upp med din hund, men frågan är vad du räknar med för resultat? En 2:a till 1:a på uställning och några nollor och i bästa fall ett 1:a pris NKL på jaktprov (men då har du gjort det ruggigt bra). Är det tillräckligt?

Senast ändrad:

Det handlar inte om att må dåligt. Det handlar om att det kanske är väldigt prestationsavlade hundar som någon lagt ned mycket tid, pengar och kraft på att meritera och kanske till och med importera. Men det är väl så att de riktigt bra hundarna säljs inte till icke jaktprovsmeriterade. "Rätt" kennel släpper ju inte en valp i onödan så att säga... Så det beror väl på hur man drar gränsen och jag satt nog ribban väldigt högt i mitt huvud på vad jag tyckte var en riktig jaktlabrador.

Du kan ju göra allt det du räknar upp med din hund, men frågan är vad du räknar med för resultat? En 2:a till 1:a på uställning och några nollor och i bästa fall ett 1:a pris NKL på jaktprov (men då har du gjort det ruggigt bra). Är det tillräckligt?

Jadå, det låter absolut tillräckligt. Om jag känner sambon rätt är det nog viktigare hur funden fungerar praktiskt vid jakten än att den får bra bedömning vid jaktprov. Hälsan och temperamentet går före allt annat! Men det vore ju roligt med en lite följsammare hund än en tungstyrd ;)

Just att hitta den kombinationen att hitta en riktigt förig hund med något som du vill ställa ut (dessutom brunt) med bättre resultat än en 0:a eller 3:e pris... Jag vill gärna veta om du finner den hunden ;)

Min kompis har en tik som jag kan sådär på rak arm (dock HD) Men sen är det klent. Det kanske kan röra sig om ca 5 hundar som är aktiva just nu skulle jag gissa.

Jaså, såna växer inte på träd? ;)

Tar gärna emot fler förslag på ras, även om det känns som att allt hänger på vilken individ man hittar...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka