Mer doping

B

benjamin

Inspirerad av dopingdiskussionen som pågått några dagar så spinner jag vidare i ämnet.
Jag tycker att svenska ridsportförbundet brister i information om doping.
De tas en mängd prover ute på tävlingar i hela landet. Men hur många som aktivt tävlar eller är förälder till tävlande känner egentligen till vad som klassas som doping.
I samband med kursen och provet för gröna kortet skulle det ju förstås vara en självklarhet att alla får lära sig det.
Isamband med att man får sin tävlingslicens så vore det väl enkelt att skicka med en årlig updaterad karenslista så vet man att varje ryttare känner till den. I TR borde det också stå var man hittar uppdaterad karenslista någonstanns.

Borde inte detta vara en självklarhet.

Inom travet är detta något som alla inblande hålls väl uderrättade om minst varje månad (om jag har förstått en väninna till mig, som sysslar med trav, rätt.)

De flesta människor ser doping som något dåligt och något fult man förknipar det till hormoner och smärtstillande preparat. Få vet att det är mycket mer.

Min fråga är varför är det så tyst ifrån ridsportförbundets sida vad gäller information om doping?

Är det fler som har funderat över det här?

Sv: Mer doping

Jo, det borde vara en självklarhet. Kunskap om vad som är doping är bland det stora flertalet ryttare under all kritik. Nämns det inget om dopingprov i TR? Inte ens vem/vilka som beslutar om eventuell påföljd vid positivt prov? Naturligtvis måste det informeras om var man hittar listan vid kurs för grönt kort. Gör inte detta idag? Är det så att även de som håller kurserna brister i kunskap inom detta området?

Vill bara förtydliga att karenslistan finns med i vartannat nummer (månad) av travets propositionshäfte. Detta får man prenumerera på för 325 kr + moms per år. Så att säga att man hålls underättad är inte sant. Listan är bättre uppdaterad på travsport.se där ändringar införs direkt. Däremot är kunskapen mycket större om vad som kan användas och vilka karenstider som gäller, de aktiva inom travet håller sig uppdaterade.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka