men guud kissa nångång!!

M

mingel

VAD ska man göra om ens hund hela tiden blir distraherad av något på morgonpromenaden så att hon inte kommer sig för att kissa?? :mad:

vi går ut ca 30 minuter på morgonen och det har hänt mer än en gång att hon inte kissat en enda gång under den tiden. Just när hon ska sätta sig ser hon en/ett intressant människa/barn/hund/katt/fågel/ekorre/hare/pinne/löv/papper/kissfläck/harskit/hundskit/vattenpuss/snöhög/etc och så kommer hon av sig.

Jag åker buss till jobbet och måste vara på busshållplatsen tio över åtta för att hinna och ibland är vi tvugna att gå in okissade för att jag ska komma till jobbet och det är inte speciellt kul. Jag tycker att 30 minuter borde räcka till och har försökt allt från att bara stanna på gården till att gå riktigt raskt så att hon inte kan stanna och snusa på allt.

Men nu är jag slut på ideer så kanske någon här kan hjälpa. Hunden är 1,5 år och dvärgschnauzer.

Sv: men guud kissa nångång!!

När min tik höll på sådär så gjorde jag så att jag gick helt enkelt in med henne efter ca 10 min. Sedan satte jag mig hemma och gjorde ngt helt annat och ignorerade henne, efter en stund kom hon o puttade o ville gå ut, vi gick ut igen och om hon kissade då så fick hon massa beröm. Tog lite tid innan 25 öringen trillade ner men nu kissar hon nästan direkt för hon vet att hon får gå in nödig annars..Detta kan ju vara svårt när du måste till jobbet men du kanske kan "träna" på helgerna lite?!

Har samma problem fast med det andra behovet... Min hund är väldigt petig med att välja ut en lämplig plats att göra nummer två på. Han ska helst in och gömma sig bakom någon buske, högt gräs, klämma in sig mellan yviga träd... ja det duger inte vadsomhelst.:cool: Nu på vintern med stoooora plogkarmar har han bekymmer. Hoppar ut i djupsnön ibland men inser att det inte går. Klättra upp på största snöhögen kan gå, så det blir många klätterturer för mig för att kunna plocka upp. *suck*

Imorse var det -28 grader. Behöver jag säga att jag var lite irriterad?:smirk: :smirk: :smirk:

Börja träna in komando! Suveränt när man är stressad! Börja säg "kiss kiss" varje gång hon kissar. Till slut så föstår de vad man menar och kan göra det på komando också!

Tippans förslag är bra, gå gärna på samma fläck också så den blir väl inkissad! Samt att du inte ger henne så mycket att nosa och titta på. Mindre yta och lite halvtråkig matte.

Ibland kan en del kissvägra för att de vet att då måste de in på en gång? En idé kan vara att ha maten inne så att det händer något kul när man kommer in.

Javan

Du är flockledare och bestämmer när det ska kissas och hur länge. Vill du gå in efter fem minuter så gör du det. Hunden lär sig snabbt att det inte är deras promenad och att matte tänker vänta hur länge som helst. Det gäller att göra ifrån sig fort, annars får man gå kissnödig.

Jag har, som någon skrivit ovan, lärt in kommando för nummer 2. Det funkar inte så att han skiter på två röda sekunder, men han vet vad som förväntas av honom och gör ifrån sig relativt snabbt.

Funkar det på bajsningarna oxå tro. Min äldre måste ha blåbärsris under sig annars verkar det inte fungera för henne.

Ska f-n i mig prova *S*

Eller så gör man som mina grannar gjorde med sin hund.. de turades om i pass om 1 h. Möttes i hissen och lämnade över kopplet med orden: - hon har fortfarande inte bajsat!

Tacka 17 för det.. hon fick ju vara ute i timtal. *S*

Min hund har också lite svårt med nummer två! Jag går alltid ut med henne innan hon får frukost, så hon vet att får mat när hon kommer in. Oftast vill hon inte vara ute så länge på morgonen då utan gör det hon ska ganska fort (brukar vara ute ca 15 min). Om hon inte gör det andra behovet då (kissar gör hon alltid) så behöver hon väl inte, utan då får hon hålla sig till nästa runda!

Prova med att ge hunden mat efter ni har varit ute så lär hon sig att när hon kommer rin får hon mat, och in kommer hon när hon har kissat! Kanske kommer hon att kissa fortare då eftersom hon vill in och äta?

Ja! det går ännu lättare tycker jag! Skulle min äldre inte skita på komado så skulle hon hålls sig i veckor och bara nosa omkring...

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna. Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag...
Svar
10
· Visningar
19 231
Senast: Turali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025