Melass - fodrar man det nuförtiden till häst?

mackan

Trådstartare
För 20-25 år sen var det många som fodrade med melass dvs den flytande melassen som även användes till kor. Gör man det alls nuförtiden? vad är innehållet i melassen jämfört med betfor? det är väl sockerbeta i bägge fall, en torkad och en flytande, eller? och syftet med att använda det som fodrings medel? Blev bara nyfiken då det kom på tal häromdan, och jag erinrade mig att det var vanligt förr, nu hör jag inte om nån som använder det? Nån som vet? :bow:

Sv: Melass - fodrar man det nuförtiden till häst?

Jag gav det när stot hade boxvila.
Då hon tapade apptiten ett tag, men med melass och moröter så smaskade hon i sig maten.

Vet bara att man ger det till foderlea hästar så att dom skall äta men jag vet ej om det liknar betfor eller ej.

Kram

Säger som du, ren melass var vanligt förr... Kan det ha berott på att man oftare hade hästar och kor i samma ladugård? Numera är det många färdigfoder och så lucerner förstås som innehåller melass, antar att det är för att göra det smakligare.
//marti

Det används. Min ridsportbutik säljer i 5-litersdunkar.

Immer

Jag gav det till mina hästar en period när de bara pillade ut mineralerna i fodret samt när stoet hade en tid när hon åt lite dåligt.
Med melassen i fodret då slank både mat och miner. ner med god aptit!
Har även hört att det är bra att blanda i lite melass i vattnet på de hästar som dricker dåligt tex. ute på tävlingar mm!
Har ej testat själv men kan tänka mig att det funkar:) Köpte iaf. melassen i en 20l dunk på granngården.

Jag använde det för några år sen pga hästen åt lite dåligt, och för att han tyckte det var gott så fortsatte jag med det... men det blir väldigt kletigt allt möjligt.. segt och äckligt.

visst används melass nu också, men som du skrev så vart det mycket vanligt förr. jag har gett det några korta perioder till hästar som ätit lite dåligt & visst blev aptiten bättre. :d annars är det ju som sagt kletigt & hemskt att använda sej av. men smakligheten är god har man märkt! :D det är väl därför man använder detta som tillsatt i tex lusern & olika sortes kraftfoder, just för att öka smakligheten.

Jag använder melass både till kraftfodret för att öka smakligheten åt en finsmakare och för att få i tävlingshästarna vatten, blandar med varmt vatten och lite salt, Alla hästar tycker det smakar toppen!!

*kl*

Båda hästarna jag rider KRÄVER att få melassvatten när de kommer in på eftermiddagen :D
Det beror främst på att den ena av hästarna hade lätt att få kolik för nga år sedan och ägarna ville då gärna att hon drack ordentligt innan hon fick sitt kraft foder, då var melassvatten ett ypperligt sätt att få henne att klunka i sig 20 liter i ett nafs. :D
Sedan dess har det suttit i o hästarna tycker att det är supergott.
Tycker det är jättebra sätt att veta att hästarna verkligen har fått i sig vatten.

Förr firade vi varje fredag med kokt linfrö, vetekli o melass till hästarna. Vet en travtränare som ger det en dag i veckan fortfarande. Det luktar SÅÅÅÅ gott, o gissa om hästarna är tokiga vid fodringen. Det blir ett helt annat liv i stallet än övriga dagar i veckan.. Saknar faktiskt lukten o hästarnas mumsande ibland. man såg verkligen hur de njöt. ;-)

Tack för så många svar! bra att jag inte var helt ute och cyklade när jag påstod att det var vanligare förr.
fortfarande av ren nyfikenhet: är det någon som fodrar med melass i utbyte mot tex. betfor närings mässigt eller är det enbart för det där "lilla extra" och/eller smakligheten?

vad mysigt det låter att fira "fredag" även hos hästarna förresten :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka