Medryttar-tips-råd till unghäst.

Skreppur

Trådstartare
Hej!

Jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter/tips/råd angående medryttare till unghäst.

Det är nämligen som så att jag har en fin islandskille som är 5 år som jag håller på att rida in/till (väl hanterad, markarbetad och riden i alla gångarter. På grund av pågående studier så känner jag att jag har ett behov av avlastning. Jag tänker mig en medryttare som har väldigt god erfarenhet av unghästar, tillridning och känsla för gångarter, som skulle kunna träna honom 1-2g/vecka. Har ni gjort något liknande eller är det för "riskabelt" eller helt enkelt inte någonting som är så eftertraktansvärt? Jag utgår såklart från att man hittar någon som man litar på och som man kan ha en god kommunikation med.

Tacksam för alla svar. (:

Sv: Medryttar-tips-råd till unghäst.

Folk med de kvalifikationerna du söker brukar redan ha häst eller så har de redan gott om erbjudande om hästar att rida, ibland kan man ha tur förstås.

Jag har :) Dessutom med goda referenser i bagaget.

Varit medryttare både gratis och fått betalt. Jag gillar unghästar och vet vad riskerna innebär. Men mitt "problem" var att jag knappt hade tid (väldigt mycket jobb) men ändå klämmer in det för att jag så gärna vill.

Idag har jag lyxen att kunna komma och rida dessa hästar när jag vill.

Nu har jag dock egen unghäst som jag jobbat hårt för att kunna lägga all min lediga tid på :)

Men vi finns, var dock väldigt skeptisk när folk säger att de kan rida. Kräv referenser och ring dom! Tyvärr finns det många ögontjänare där ute.

Annonsera och kolla runt i bekantskapskretsen. Jag var "en sån" medryttare när jag sålde Faxi under ett år eller två (minns inte riktigt). Jag hittade en unghäst på blocket som behövde medryttare och hjälp med tölten. Jag hade hästabstinens och tyckte att det var kul att få rida unghäst. Jag har jobbat med att träna unghästar tidigare. Så det finns de som "ställer upp gratis" för att de tycker att det är roligt.

Skulle jag själv skaffa en medryttare som jag släpper iväg ensam med min femåring skulle jag först vilja ha referenser, och vara med när hästen rids till en början, och känna efter hur hästen känns efter att medryttaren ridit.

Det finns många som är duktiga på att rida, och ansvarsfulla. Man ska bara hitta dem. :)

Hej!

Jag tänkte höra vad ni har för erfarenheter/tips/råd angående medryttare till unghäst.

Det är nämligen som så att jag har en fin islandskille som är 5 år som jag håller på att rida in/till (väl hanterad, markarbetad och riden i alla gångarter. På grund av pågående studier så känner jag att jag har ett behov av avlastning. Jag tänker mig en medryttare som har väldigt god erfarenhet av unghästar, tillridning och känsla för gångarter, som skulle kunna träna honom 1-2g/vecka. Har ni gjort något liknande eller är det för "riskabelt" eller helt enkelt inte någonting som är så eftertraktansvärt? Jag utgår såklart från att man hittar någon som man litar på och som man kan ha en god kommunikation med.

Jag själv har ett ungsto som är under utbildning. Har också funderat på att skaffa medryttare för iaf 1-2 dagar i veckan. Eller har lagt ut en annons om det.
Jag vet inte hur jag tänkt riktigt men resonerade som så att får jag hjälp och avlastning ska de inte behöva betala.. Men sen när jag läst inläggen här så inser jag att det kanske är dumt av mig att inte ta betalt?
Jag letar ju också såklart efter en person med mycket unghästvana och jag har som krav att man vet gångarterna då dom känns väldigt viktiga nu när hästen är ung och utbildas. Sen ska det göras annat såklart mocka, höpåsar och nej det blir inte mycket ridning men mycket arbeta från marken.

Har jag tänkt fel tycker ni ang betalning? Ska jag också kräva att man kan ge ett namn på en tränare men ridit för?
Vill inte ta din tråd nu men är i samma sits så de va kul att du tog upp detta och vi vill ju samma sak, att våra små guldklimpar får det bäst!

Tycker du resonerar i rätt att "ingen betalning så länge du utbildar". Har själv markarbetat, ridit in och grundutbildat en häst åt en ägare utan betalning åt endera håll. Ägaren har stått för kostnader för tränare. Senare när hästen varit fullt ridbar även för andra, har ny medryttare fått betala, medan jag har "fått tillbaka" av arbetet jag lagt ned, dvs jag får fortfarande rida gratis.

Det är inte dumt att inte ta betalt så länge det rör sig om utbildning av hästen :)

Tror säkert att det finns några riktiga guldkorn ute i landet! :) men tror det kan vara svårt att hitta någon duktig, unghästvan som inte har egen häst redan..
Eftersom hästen är under utbildning är det viktigt att det blir rätt från början. Så var noga; med referenser, provridningar, känns efter hur det känns efter medryttaren ridit osv.
Lycka till och hoppas du hittar någon duktig! :)

Hej!

Jag har medryttare till min 08:a av just utbildningsskäl. Jag betalar träningar. Dock finns det typ inga islandsryttare i min del av Närke (gränsen till Värmland) så det fick bli en dressyrryttare och mycket god vän som har tävlat LA och tränat på MSV-nivå. Hon gör stor skillnad, sen får jag ibland fostra henne så hon rider på "rätt sätt" ;)

Jag är medryttare på en 4-åring fast jag är nog inte riktigt den typen ni menar då jag inte utbildar Floá, det gör hennes ägare.
Floá kom hem i maj från stället där hon tillbringat uppväxten pch som även gjort en del grundläggande arbete med inridningen. Från början red bara hennes ägare henne medan jag pysslade på mina dagarm jag har henne oftast 2 dgr/vecka.
I september(?) fick jag börja rida, lycka!
Så, jag rider både i paddocken och i skogen och tror att jag håller medelnivå. Jag har ridit unghästar tidigare men inte någon isisunghäst, det är ju lite skillnad med tanke på gångarterna.
Ägaren rider lektion minst en gång i veckan och då brukar jag titta på, jag har även tagit några tömkörningslektioner och fler lär det bli.
Just nu vilar Floá men när hon sätts igång så kommer även jag att rida lektion, för samma instruktör.
Jag tänker míg att ägaren gör mesta jobbet och jag liksom hänger på.
Det funkar bra att vi rider båda två och Floá verkar också trivas och utvecklas på ett positivt sätt.
Jag betalar inte, mina lektioner delar ägaren och jag på för det mesta.

Vi har varit i samma stall i flera år, jag hade en äldre häst på foder tidigare, och när han åkte hem frågade Floás ägare om jag ville hjälpa henne eftersom hon skulle överta "min" stallplats. Och det ville jag ju även om jag varit lite nojjig för att jag inte skall vara tillräckligt duktig.
Har dock pratat med våra instruktörer som tyckte att det bara var fånerier för visst klarar jag av det här ;).

Men det är klart, det beror väl lite på vilka mål man har och hur bråttom det är. Floá skall inte visas eller matchas mot något särskilt så vi tar det lite piano.

Det är inte dumt att inte ta betalt så länge det rör sig om utbildning av hästen :)

Nej för jag kan känna lite så att det är väl snarare medryttaren/tränaren som ska ha betalat för att den hjälper till och tränar hästen?
För ska man ha en person som kan utbilda hästen så är det ju en tjänst man får kan man ju tycka egentligen.

medryttare man tar betalt av är ju ofta folk som bara rider för att det är kul och åker häst lite mer, de förstår man ju att man vill ha betalat av för det sliter kanske mer på hästen än det gör nytta.

Jag har med varit medryttare trots egen häst som jag utbildat, hade 2 medryttarhästar ett tag som jag red gratis/fick inget betalt för + min egen och heltidsjobb, hästarna stod dessutom inte i samma stall men jag såg det som ren utbildning för mig själv.
jag tror att man lär sig mest av att rida olika slags hästar.

sen har jag fått betalt för att utbilda unghästar/rida in men det ses kanske mer som att jag tränat dem och inte varit medryttare(eftesom det bara var jag som red med).

Jag har aldrig haft någon häst där jag fått betala ägarna har sett det som tillräckligt att jag hjälpt dem med det som de inte kunnat själva för tillfället.
och kan man utbilda är ju det ett pluss.

om jag skulle ha medryttare själv hade jag kunnat tänka mig gratis till rätt person om denne kan utbilda/inte förstöra hästen iaf.
Men sen tänker man ju alltid att man kan tjäna lite på det/få hjälp med vad hästarna kostar/mån och det är ju inte mer än rätt på så vis, medryttaren sliter ju på hästens skor osv.

men är tanken att man vill ha hjälp med utbildning så är ju det som sagt en hjälp i sig så då kan man kanske stå ut med lite slitna skor om man får en bättre häst.

*Delvis KL och halvt OT*
Det där med att betala eller inte har diskuterats i andra trådar, jag tror att det till viss del beror på var man bor? Det verkar vara vanligare i storstäderna och det är väl inte så konstigt eftersom det sannolikt är dyrare att ha häst där.
Frågan är väl var gränsen går mellan att "åka häst" via "hjälpa till" till att "utbilda".
På ett sätt kan det nog vara bra att medryttaren betalar för sig; folk tenderar att slarva mer om det inte kostar något, hostar man upp ett antal hundra- eller tusenlappar så kanske man är mer noggrann att verkligen ta hand om hästen på de dagar man skall ha. I alla fall är det en tendens vi märkt i stallet även om det naturligtvis inte gäller alla.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Tora
·
Islandshäst Hej alla, jag är ny på Bukefalos! Jag har ridit i hela mitt liv men inte haft egen häst på tjugo år och bara ridit sporadiskt medan...
Svar
8
· Visningar
4 614
Senast: Saeta
·
Islandshäst Jag har ridit islandshäst i över 20 år (med uppehåll på nåt år då och då). Visst kan jag rida. Teoretiskt kan jag en hel massa, och jag...
Svar
10
· Visningar
2 221
Träning Jag har hamnat i en lite konstig situation! Jag ska nämligen få en unghäst inriden åt mig. Låt mig förklara, strax efter att min granne...
Svar
8
· Visningar
3 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka