Maximalt utnyttjande av yta. (förslag önskas)

Blomskan

Trådstartare
Har kört fast i mitt skissande på stallet.
Kan ni hjälpa till?? :)
Stallet ska vara rektangulärt.
Ca 10m brett.
Lösdrift på 100kvm.
Spolspilta
Rejäl sadelkammare (har MYCKET saker).
Tvättmaskin + torkskåp, alt. torkrum.
Foderförvaring
Kan tänka mig att bygga loft på stallet.
Minst två boxar varav en gärna får vara av fölboxmodell. Den andra minst 3,5*3m.
Gärna utgång mot baksidan till en gödselplatta..
Huvudingång på kortsidan.
Det är inte tvunget med utgång till lösdriften från stallet men klart ett stort plus.

Detta ska då klämmas in på en så liten och välplanerad yta som möjligt för att minska byggkostnaden.
Ställer frågan här eftersom jag vet att det finns många som är både kloka och kluriga här.
 
Skulle det funka att ha lösdriften på en gavel? Då kan du ha dörrar i flera väderstreck om du vill. Kanske boxarna kan vara innanför lösdriften och en av dem har en dörr ut till lösdriften, då bör du kunna få till en rejäl fölbox. Sedan kan du ju rada upp sadelkammare och vad mer du vill ha, ofta är det billigare att bygga längre än bredare.
 
Skulle det funka att ha lösdriften på en gavel? Då kan du ha dörrar i flera väderstreck om du vill. Kanske boxarna kan vara innanför lösdriften och en av dem har en dörr ut till lösdriften, då bör du kunna få till en rejäl fölbox. Sedan kan du ju rada upp sadelkammare och vad mer du vill ha, ofta är det billigare att bygga längre än bredare.

Ja bredden kostar! Så lösdriften på en gavel är väl en perfekt grund och sen "stapla" resten.
 
Svarar båda.
Ja, lösdriften blir på ena gaveln hade jag tänkt mig.
Det blir enklare med tillgång till hage och så.

Vad är det som kostar med bredden? Takstolarna?
 
Svarar båda.
Ja, lösdriften blir på ena gaveln hade jag tänkt mig.
Det blir enklare med tillgång till hage och så.

Vad är det som kostar med bredden? Takstolarna?

Takstolarna brukar vara det dyraste om man vill ha en bredare byggnad (ofta det som sätter käppar i hjulet för ridhusbyggen till exempel). Om jag var du så skulle jag lyxa till det med dörrar på tre håll i lösdriften. Då kan du välja vilka som ska vara öppna (beroende på väder och annat) och har möjlighet att ha alla öppna vid till exempel ihopsläpp av hästar som inte känner varandra.
 
Ja. Det finns möjlighet att ha utgång åt tre håll.
Hade tänkt att jag skulle kunna stänga av lösdriften när det vankas föl. Så de får gå i en egen hage.
 
Jag är också i byggtagen, men fattar inte hur ni menar. :o Kan någon lite enkelt skissa en fyrkant som är "billig" och en som är "dyr" så jag får med mig hjärnan? :)
 
@Habina

10m breda takstolar kostar en spottstyver jämfört med 20m breda takstolar, en traditionell stallbyggnad är ju lång och smal, det är så man får tänka om man vill hålla nere kostnaderna och ändå få en funktionell byggnad. Med ena kortsidan då som ligghall :) Det blir ju fler takstolar ju längre byggnaden är men det är ändå billigare (mindre dyrt) med fler korta än ett fåtal långa/breda.
 
Mitt är för stunden 8,5 x 9 meter, så det kanske inte spelar så stor roll. :)

Har du någon skiss på ditt stall?
Skulle vara kul och se hur andra tänker.

Mitt stall är i drömmarna 10*20 meter.
Där är lösdriften inräknad på 10*10m.
Försöker kapa lite här och var för att minska kostnaderna.
Där av frågan här.
För att se om någon kanske ville lägga upp en skiss på hur de tänker.. :)
 
Nja, jag har skiss, men inte lagt upp den på någon hemsida. Det är fyra boxar på 9 kvm, en spolspilta på 7,5 kvm och så resten sadelkammare. Eh... Hjälpte det? Annars publicerar jag skissen på min hemsida, så får jag lägga in bilden här. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag och min sambo ska bygga stall nästa vår och har nu börjat rita för fullt hur vi ska ha det. Vi har kört fast i vårat tänk och därför...
Svar
11
· Visningar
2 031
Senast: misscocacola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp