Matvägran

M

missis

Varje år vid jultid och vår slutar min häst att äta.Hon står och hänger och är likgiltig för den mat hon får och gäspar hela tiden.Har provat Alovera som många tipsat mig om sen september men det tycktes inte fungera.Kan någon tipsa eller ge mig råd innan hon börjar tappa för mycket vikt.Tack på förhand :cry:

Sv: Matvägran

Prova med att klippa henne! Det brukar ge en riktig energikick.
Tänkt dig själv att gå med värsta tjocka vinteroverallen nu när det är så milt ute...

Och pågår denna procedur ca 1 vecka kanske? Jag har träffat flera hästar som har gjort likadant som din, dessa har påbörjat sin pälssättning och har gjort dom trötta och låga.

En del har då provat med att ge extra B-vitamin med gott resultat.

tack för svaren mni häst är redan klippt för en månad sedan så det hjålpte inte..Första gången hon matvägrade höll hon på drygt en vecka så jag tillkallade veterinär och fick ordination alovera hjälpte efter ett tag men hon tappar så mycket i vikt när hon är så här det konstiga är att detta återkommer varje jul och vå. En annan veterinär jag pratade med säger att det är nervös mage att tarmslemhinnorna är irriterade om det funnes något att ge henne så hon inte kom in i dessa svackor det måste nästan fattas henne något eller?

Testa B-vitamin. Emin´s är billigt och innehåller många b-vitaminer.

Min ena häst har varit svår med maten periodvis. Det som funkar för honom är bockhornsklöver. Kanske kan vara värt att testa?
Hoppas det löser sig!

Om alovera hjälper, och du vet ungefär när matvägran startar, ge henne aloveran lite före dessa perioder så du är före henne liksom, så karnske du slipper viktnedgången.

giffan skrev:
Om alovera hjälper, och du vet ungefär när matvägran startar, ge henne aloveran lite före dessa perioder så du är före henne liksom, så karnske du slipper viktnedgången.

Hon hade ju gett aloe vera sen i september utan resultat...

Sweet skrev:
Hon hade ju gett aloe vera sen i september utan resultat...
Tack alla för era svar värt att försöka prova B-vitamin och bockhornsklöver jag har nu höjt aloveran men hon äter bara lite av höet lämnar nästan all kraft men petar ur lucernen den verkar hon vilja ha.Det är hemskt jobbigt när man ser sin älskade vän inte må bra...Gott nytt år! :cry:

Hej!
Min häst gäspade och gapade när han påbörjade sina kolikanfall. Som jag har förstått av vad jag läst så kan hästar gäspa när de har obehag av något, smärta o.s.v.

Senast ändrad:

Oj jag har hört helt tvärtom att hästar som gäspar gör det för att dom mår bra. Men det stämmer nog inte. Man hör väldans mycket men jag undrar hur mycket som stämmer igentligen.

Verkar ju vara övergående efter som det uppstår vart år!!

Prova med B- vitamin
Planera in en viloperiod under denna tiden
Mata med det den tycker om (morötter, äpplen går ju att riva ner i maten så att allt smakar "morot/äpple" om allt)

Hoppas det kan ge någon ide :idea:

Om hon äter lusernen ge henne bara de under den perioden...
Man får göra som med småbarn... För att få dem att äta ge dem de äter :)

Min häst har matvägrat lite till och från sen han var liten, höll på ett par dagar och började alltid vid nyår, men förra året blev det katastrof.
Vet var ute och kollade tänder, tog blod- och träckprov och allt var bra bara ytterst lite förhöjdt blodvärde som kanske kunde tyda på en infektion. Ställde han på antibiotika men blev inte bättre.
Ringde till djursjukhuset och bad om hjälp. De föreslog 5 dagar med smärtstillande och om det inte hjälpte skulle de ta in honom och göra mer tester.
Efter 2 dagar började han äta så sjukhusets vet ville att han skulle få smärtstillande 5 dagar till med halv dos och ytterligare 5 dagar med 1/4 dos. Han åt bättre och bättre för varje dag men det tog ett par veckor innan han åt så mycket som han skall ha.
Troligen hade han fått en lindrig form av magsår som orsakats av att han inte tål havre bra. Bytte foder till lusern och hippopellets samt b-vitamin året runt och ta i trä, i år äter han ännu.
Enl vet är det ganska vanligt med magsår då vi nuförtiden fodrar med mer krafftfoder än tidigare.
/Pia

Tack alla snälla jag har börjat pröva pronutrin tror jag att det heter efter veterinärens ordination. Han tror att det är någon form av början till magsår eller irriterade tarmslemhinnor.Faktiskt så smakade hon på maten i kväll. Jag blev jättelycklig.Får hålla tummarna.Kram allihop.Det känns så skönt att kunna få skriva av sig och att få svar. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Tack Pia för ditt svar det har gått några månader nu,jag lydde ditt råd att byta foder ifrån kraft pelleterat som hon no¨g inte tål till en musli som heter Red mill fungerar änsålänge mycket braJag tror på det att alla hästar inte tål pellets det kan vara för svårsmält för vissa hästar som har känslig mage.HÅller tummarna och hoppas på det bästa.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 223
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 600
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka