Mått och tankar kring stall

annie_

Trådstartare
Har lite funderingar kring mellanväggarna till boxarna och annat;

• Vad är det för mått på mellanväggarna/skiljeväggarna?
    Alltså, det är ju panel ett visst mått upp, sedan galler, det är de måtten jag är ute efter...?

• Även hur högt taket måste vara om man räknar på stor häst (alltså, 9-10kvm box om det är till någon nytta)?

Boxarnas mått som vi tänkt oss nu är 2,5m-2,7m i fronten, med ett djup på 3,6m.. Men vi behöver hjälp med takhöjd, vad hög panelen ska vara och hur höga boxväggarna ska vara i förhållande till taket..

Har ni andra funderingar är det varmt välkommet, alla tankar kring stallbygget är guld värda! :D

Sv: Mått och tankar kring stall

Tack så mycket!!

Har varit där inne och kollat flera ggr, men jag ser inte riktigt var det skulle stå hur hög skiljeväggen skulle få kunna vara (mer än på spilta, men det kanske är samma? På hästar 160cm-170cm i mkh ska panelen vara 150cm hög utan galler?? Låter högt..)?

Även hur gallret ska vara utformat, vilka mått emellan gallrena för att en hov inte ska kunna fastna, men ändå inte för tight så de inte kan se varandra.

Finns det några sådana mått också?

Någon som vet? :angel:

Senast ändrad:

Från jordbruksverkets hemsida:
Från och med den 1 augusti 2010 ska du se till att boxväggar eller boxdörrar, samt skiljeväggar mellan spiltor, är utformade så att din hästs sociala behov tillgodoses. Väggar och dörrar måste kunna stå emot hästsparkar.
[...]
Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras. Din häst ska inte kunna fastna med till exempel hovar eller käke. Hästarna ska också kunna äta och dricka i lugn och ro. Dessutom bör hästarna kunna se och höra varandra och gärna ha möjlighet till fysisk kontakt. Hästar som är aggressiva mot varandra ska inte kunna skada eller störa varandra.

Stående galler: < 25 mm eller 65–85 mm
Liggande galler: < 85 mm eller 160–200 mm eller > 450 mm

Så man kan ha i princip hur "hög" panel som helst.. Vi hade tänkt oss 1,30m panel, sedan galler..

Om vi säger att vi har panelen 1,30m upp, sedan va högt ska gallret vara för att det inte ska vara någon skaderisk? Alltså, höjdmässigt? Om vi räknar på häst som är 160-170cm i mkh och över 170cm+..

Sorry om jag kanske har svaren, men får skylla på att hjärnan inte riktigt är med pga dålig sömn.. :angel:

Mitt stall är nytt. Vi har ca 10 cm tjocka väggar som består av regel o sen 1" tjocka träplankor. Väggarna är ca 140 höga. På dem är de liggande galler med 18 cm emellan, ca 55 cm höga. Skulle behovet finnas kan jag på de gallerna bygga ytterliigare trävägg. Men de har inte funnits behov av de än så länge.

Liknande trådar

Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 156
Senast: __Stilett__
·
Anläggning Funderingen kring nytt stall och boxfrågan har i mitt huvud just nu stannat vid uteboxar. Med ett gäng praktiska frågor i följeslag...
Svar
14
· Visningar
3 944
Senast: lillkillen
·
Hästmänniskan Hej! Nu behöver jag lite hjälp, jag kommer att skicka bilder så snart vi har varit där och tittat igen! Jag o min sambo skall hyra ett...
Svar
7
· Visningar
1 292
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka