Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept och nya smaker. Jag har en receptpärm där jag samlar på recept och provar då och då nya rätter.

Nyligen hade jag en fråga här på Buke om vad jag kunde ersätta Modifast med. Någon föreslog en smoothie med aroniabär. Tråden blev låst så jag hann inte tacka för tipset (och minns inte vem som tipsade), men det är en stående favorit numera.

Smoothien innehåller:
1 dl aroniabär
1 banan
1 tsk honung
1 dl kefir

Detta kör jag i matberedaren. Supergott! Och att både aroniabären och honungen är från egen produktion gör det inte sämre.

Jag gillar dill och tycker både doft och smak är fantastisk. Men jag vet inte riktigt hur man använder dill. För något år sedan fick jag tips från en granne på en kall sås med dill som med fördel äts till exempelvis fiskpinnar.

Såsen består av
1 liten burk creme fraiche
Lika mycket majonnäs som creme fraiche
Lite salt och vitpeppar
Massor med hackad dill

Supergott tycker jag. Och jag har i år redan skördat min årsförbrukning av dill, men har lika mycket till att skörda. Jag behöver nog äta mer dill verkar det som.

För några dagar sedan skänkte jag bort strutbräken till en kvinna jag träffat på fb. I utbyte gav hon mig en planta fransk dragon. Jag gillar dragon, men vet åter igen inte hur man använder den. Idag fick jag ändan ur och planterade den lilla plantan i en rätt stor kruka. Jag hoppas kunna hålla den vid liv. Den ser lite ledsen ut nu efter planteringen. Jag ser dock fram emot att hitta sätt att använda den på i köket.

Och vad gäller strutbräken så är ju även den ätbar. Jag har varit osäker på om det verkligen är strutbräken, men allt pekar på att det är det. Den ska jag nog också hitta något recept till. Nästa år då såklart eftersom det bara är de späda skotten man kan äta.

Och så spanar jag lite på mina dagliljeblommor och kärleksörten. Hur äter man dem? Och funkia lär vara gott det med. Även det får bli till nästa år.

Hela livet är väl egentligen en matresa. Man kan prova sig fram och lära sig nya maträtter och råvaror så länge man lever.

Smoothien låter jättegod!

Kärleksört äter jag gärna som sockerärtor; kokade en halv minut och med smör och salt. Även goda råa i sallad.

Dragon älskar jag att hacka och ha i sallad eller med fräst bladgrönt. I stora mängder. Samma med dill. Alla kryddörter är gott att ha mycket av i sallad eller med frästa grönsaker tycker jag. Morot och dragon är ge god kombo tycker jag!

Daglilja äter jag gärna som godis. Sparar ”botten” med pistiller och nektar till sista tuggan pga smakexplosionen som kommer därifrån.

Jag har också ett recpt på kall sås till fisk jag tycker är väldigt gott, smakar lite som en krämig hovmästarsås.

2 dl lätt creme fraiche
2 msk senap (sådan grov på burk)
½ msk socker
½ tsk salt
1½ tsk vitvinsvinäger
1 dl hackad dill

Dill passar också väldigt bra till korv. Jag brukar ha dill i korvstroganoff, det blir väldigt gott.

Dragon är inte en krydda jag använt i köket fram tills väldigt nyligen då vi gjorde en senapssill med dragon, den blev väldigt god. Mild senapssmak med en hint av.. bea. Låter mysko men var väldigt gott.

Smoothien låter jättegod!

Kärleksört äter jag gärna som sockerärtor; kokade en halv minut och med smör och salt. Även goda råa i sallad.

Dragon älskar jag att hacka och ha i sallad eller med fräst bladgrönt. I stora mängder. Samma med dill. Alla kryddörter är gott att ha mycket av i sallad eller med frästa grönsaker tycker jag. Morot och dragon är ge god kombo tycker jag!

Daglilja äter jag gärna som godis. Sparar ”botten” med pistiller och nektar till sista tuggan pga smakexplosionen som kommer därifrån.
Jag var tvungen att prova daglilja omedelbart. Det var mycket gott men den smakade likadant ända till slutet.

Jag brukar ha färska örter på mackan, på smöret så sitter det fast, och så ostskiva på. Gott!

Här är en varm dragonsås som man kan ha till ris eller pasta. Om man vill kan man ha i quorn eller liknande.

Olivolja/smör att steka i
1 gul lök finhackad
2 vitlöksklyftor finhackade
1½ dl creme fraiche
2 dl grädde
1 tsk senap
Minst 2 msk torkad dragon
Salt och peppar

Vänd ner gul lök och vitlök och låt fräsa tills det mjuknar.
Häll på crème fraîche, grädde, dijonsenap, grönsaksfond och dragon.
Låt puttra på i 5 minuter

Vad äter man till dillstuvad potatis?
Ofta någon ganska kraftig smak som nämnts tex isterband eller gravad/rökt lax. Tänker att det går att ta någon vegovariant och tillsätta lite röksmak (en flaska räcker jättelänge och blir inte dålig), eller kanske äta med rökt marinerad tofu, eller bara din favoritproteinkälla.

Ofta någon ganska kraftig smak som nämnts tex isterband eller gravad/rökt lax. Tänker att det går att ta någon vegovariant och tillsätta lite röksmak (en flaska räcker jättelänge och blir inte dålig), eller kanske äta med rökt marinerad tofu, eller bara din favoritproteinkälla.

Rökt tofu! Jättegott!
Antingen steker man den eller så äter man den uppskuren och kall. Finns alltså att köpa färdigrökt.

Varmrökt lax funkar. Och rökt tofu går nog också bra fast jag inte vet vad det smakar.

Alltså, vilken koll du har! Jag vet nog inte vad hälften är eller hur det smakar 😂 min paradgrej på sommarhalvåret är ramslök, mina två favoriter är att ha det i Philadelphia och smöra mackor med och att trycka ner mängder i potatismos.

Alltså, vilken koll du har! Jag vet nog inte vad hälften är eller hur det smakar 😂 min paradgrej på sommarhalvåret är ramslök, mina två favoriter är att ha det i Philadelphia och smöra mackor med och att trycka ner mängder i potatismos.
Jag köpte faktiskt ramslöksplantor tidigare i år så det kommer också att finnas på menyn här framöver.

1000008494.webp

Den här rekommenderas som den är, eller exkludera sillen och använd såsen till typ annan fisk! Smakar som skolans filsås :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka