matfunderingar, behöver hjälp.

Rouise

Trådstartare
jag har en liten amerikansk cocker tik på ca 9kg

Hon har till och från varit dålig i maten Nu äter hon Doggy prima och det funkar bra.

Mammas hundar får ca 3 dl var per dag. men det blir lite rågat så närmare 3½ och det funkar bra på dem. Men min tik är en slank modell och hon har en hel del muskler som behöver enerig och spec nu när agility träningarna drar igång. ( så fort planen blir plogad)

hon går just nu på relativ fri tillgåg på sin mat. det blir påfyllt ca 3-4 ggr/ dag minst 1 dl per gång vissa måltider 2. jag räknar ut att hon får mellan 5-6 dl/ dag!
det känns ju jätte mycket för en så liten hund. Men hon står helt stilla i vikten och hon äter upp allting under ett dygn så att säga. Om hon har mat i matskålen när vi går och lägger oss så är den oftast tom på morgonen. vissa dagar snabbare än andra. nu tex är matskålen tom. Och sista målet nu vid halv 10 tiden(1 dl) vräkte hon i sig i väldans fart.

SÅ vad tycker ni. det känns som om jag ger henne på tok för mycket mat. men som sagt vikten rör sig inte, hon är fortfarande enligt mig liiiite för smal, och hon äter upp allt ( OBS detta är en hund som i perioder matvägar helt) vilket självblart gör att när hon äter så blir jag såklart överlycklig och vill "låta henne äta"
hon är avmaskad, nyligen vetrinär besiktad. hon har problem med öronen till och från, Ett bakben hoppar ur led men rätar till sig av sig själv, hon har inte ont utav detta. i övrigt frisk och välmusklad

Det känns ju inte som ett normalt beteende. Vad tror ni kära bukare?

Här är bild på min tös.
14845563.jpg

26070025.jpg


och så jämfört med hennes mamma som är större än henne, dels annan model men hon väger 10-11 kg kanske lite mer
26584795.jpg



Hjälp någon?
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Agility när bakbenet hoppar ur led????????:crazy::crazy:


Fode:-, låt henne äta så mycket hon vill om hon inte går upp i vikt!!
En nio kilos hund kan gott och väl äta fyra till sex DL foder per dag.
Men den stora frågan är VAD fodret innehållet och VAD det ger hunden?
En DL bommulll, mot en DL cement?


SUPERSÖT hund!:love::love:
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Om inte varken du eller hunden upplever det negativt att hon äter så mycket - låt henne äta.

Alternativet är att ge ett näringstätare foder, så hon får i sig mer näring på mindre mängd.

Men om hon inte bajsar som en elefant, eller det i övrigt upplevs negativt med den stora fodermängden så är hunden i lagom vikt, magen bra, avföringen normal (konsistensen, mängden lär ju vara ganska stor iom mängden mat) osv så finns det inget 'måste' i att byta foder.

Och vill du ha upp hullet och/eller få ner mängden, byt till ett energitätare foder.

Du kan ge henne helt fri tillgång om du vill och hon inte hysteriäter (t ex kastar i sig alldeles för stora mängder på en gång) och vikten håller sig där du vill ha den.

Vissa hundar äter bara på nätterna, andra hundar käkar varannan dag, ytterligare andra trivs bäst om de kan få 'småäta' och gå och ta några munnar när de är hungriga.

Mina greys stod på fri tillgång, de 'smååt'. På det viset så fick jag i dem den giva jag ville, med fasta fodertider/portioner åt de mindre. Pappas riesentik står också på fri tillgång, hon äter varannan natt. Då äter hon dock MYCKET, kan käka 15 - 20 dl då (borde äta 10 dl/dag). Men sålänge hon håller vikten och mår bra så får hon just äta som hon vill. Pappa var lite 'ja men si och jamen så..' i början ang ge fri tillgång och inte truga i henne mat dagligen etc, men har resignerat och inser att det ju är bara låta hunden få välja. Den hunden har en foderautomat (som jag köpt, vissel..) som rymmer 5 liter foder, och kan alltså äta så mycket/lite hon vill. Maten tar aldrig slut. I början stod hon på extremt högenergifoder, men nu är hon nere (blivit lite äldre, minskat behov) på 'normal' högenergifoder.

Och egentligen, hennes 'ätmönster' är inte helt galet om man ser till hur vilda hundar äter. När hon är här äter hon 2 ggr/dag, men konkurrens gör underverk för aptiten. Står det två andra hundar och tycker 'vi kan ta resterna' så äta det upp till sista pelletskulan ;)
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Agility när bakbenet hoppar ur led????????:crazy::crazy:


SUPERSÖT hund!:love::love:


ja hon har en sån skada så att bakbenet hoppar ur led men sekunden senare sätter sig på plats igen, hunden märker inget och har inte ont.

Har pratat med flera vet som säger att det enda som hjälper är att bygga muskler.
så genom agility + massa annan muskeluppbyggande träning så har vi kunnat rätat till vänster bakben som inte hoppar ur led alls längre ( lyckan var stor förra månaden när vet sa det!!)
så nu är det höger bakben kvar. SÅ Massor med träning är det som kommer att hjälpa. Skulle vi inte träna så skulle nog situationen bli värre och benet kommer inte kunna hoppa tillbaka rätt igen

Jag reagerade prcis som du när vet sa massor med träning och fortsätt hoppa agility. så vi har pratat med flera och fått samma svar. och nu har jag ju fått resultatet, det är ett bra koncept



tack:)
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Fascinerande, var gör hon av maten? =) Men som sagt, då är det bara att låta henne äta som hon vill sålänge du tycker det fungerar bra.
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Om inte varken du eller hunden upplever det negativt att hon äter så mycket - låt henne äta.

Alternativet är att ge ett näringstätare foder, så hon får i sig mer näring på mindre mängd.
Jo det är ett alternativ men just nu vågar jag inte byta foder. hon har gjort ett par foderbytan nu dels för att hon vägat äta ett par och dels för att vi sett att det inte har funkat: fysiska effekter så att säga.
så ett tag fram över så får hon nog äta vidare på det här.

Men om hon inte bajsar som en elefant, eller det i övrigt upplevs negativt med den stora fodermängden så är hunden i lagom vikt, magen bra, avföringen normal (konsistensen, mängden lär ju vara ganska stor iom mängden mat) osv så finns det inget 'måste' i att byta foder.

Och vill du ha upp hullet och/eller få ner mängden, byt till ett energitätare foder.
Hon bajsar ganska mycket ja men inte överdriget, färg och koncistens normal

Du kan ge henne helt fri tillgång om du vill och hon inte hysteriäter (t ex kastar i sig alldeles för stora mängder på en gång) och vikten håller sig där du vill ha den.

Hon hetsäter inte hon äter ganska sakta, går och småpillar. det kan ta ett par timmar att få i sig 2 dl.

Vissa hundar äter bara på nätterna, andra hundar käkar varannan dag, ytterligare andra trivs bäst om de kan få 'småäta' och gå och ta några munnar när de är hungriga.

Mina greys stod på fri tillgång, de 'smååt'. På det viset så fick jag i dem den giva jag ville, med fasta fodertider/portioner åt de mindre. Pappas riesentik står också på fri tillgång, hon äter varannan natt. Då äter hon dock MYCKET, kan käka 15 - 20 dl då (borde äta 10 dl/dag). Men sålänge hon håller vikten och mår bra så får hon just äta som hon vill. Pappa var lite 'ja men si och jamen så..' i början ang ge fri tillgång och inte truga i henne mat dagligen etc, men har resignerat och inser att det ju är bara låta hunden få välja. Den hunden har en foderautomat (som jag köpt, vissel..) som rymmer 5 liter foder, och kan alltså äta så mycket/lite hon vill. Maten tar aldrig slut. I början stod hon på extremt högenergifoder, men nu är hon nere (blivit lite äldre, minskat behov) på 'normal' högenergifoder.

Ok va roligt att höra hur det kan funka hos andra:)


Och egentligen, hennes 'ätmönster' är inte helt galet om man ser till hur vilda hundar äter. När hon är här äter hon 2 ggr/dag, men konkurrens gör underverk för aptiten. Står det två andra hundar och tycker 'vi kan ta resterna' så äta det upp till sista pelletskulan ;)

Funkar dock inte på henne, visst hon äter upp men hon Morrar då genom det hela, hon är ganska vaktig med det mesta(något vi jobbar på) och det tar dubbelt så lång tid och vi måste sitta bredvid henne för annars morrar hon bara eller går iväg och då tar dom andra henne mat, hon lär sig inte på rätt sätt då hon blir bara mer morrig och vaktig vilket dom andra har lärt sig att strunta i.
Istället får hon mat på mitt rum men stängd grind, där hon får gå in och ut när hon vill vi öppnar när vi ser henne, och när vi åker bort så vill hon oftast vara där.
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Fascinerande, var gör hon av maten? =) Men som sagt, då är det bara att låta henne äta som hon vill sålänge du tycker det fungerar bra.

Jag har ingen aning!
hon kanske hamstar på något väl valt ställe:idea:


Ja hon är ju pigg,glad alert sover normalt ( nu lite mer men det har nog med att göra för hennes medeciner för öronen)

va bra då får hon fortsätta med sin fria tillgång
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Fode:-, låt henne äta så mycket hon vill om hon inte går upp i vikt!!
En nio kilos hund kan gott och väl äta fyra till sex DL foder per dag.
Men den stora frågan är VAD fodret innehållet och VAD det ger hunden?
En DL bommulll, mot en DL cement?

Hon äter Doggy Prima
Det funkar bra med de andra hundarna.

Min tik fick först doggy ( ja vilken av dom kommer jag inte ihåg det är ett par år sedan) men så blev hon sjuk i öronen och efter det så åt hon riktigt dåligt då bytte vi till ekuanuba(stavning?) ett tag men då blev pälsen trist och dassigt. Ätandet fortsatte vara dåligt fick i henne kanske kanpt 2dl/ dag. under ett par veckor så fick jag mata henne med leverpastej för att hon ÖHT skulle få i sig någon näring då var det TVÄRSTOP! Vet hade ingen aning om vad det kunde beropå så vi fick truga vidare. Hon svalt sig själv

Mamma till prima till de andra hundarna och Bella fick då prova det och döm min förvåning när hon började äta och nu äter hon ju som sagt 5-6dl/dag



ska kolla upp vad primat innehåller mer exakt i värden jag har bara ett hum just nu. ska titta lite mer noga.
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Hon äter Doggy Prima
Det funkar bra med de andra hundarna.

Min tik fick först doggy ( ja vilken av dom kommer jag inte ihåg det är ett par år sedan) men så blev hon sjuk i öronen och efter det så åt hon riktigt dåligt då bytte vi till ekuanuba(stavning?) ett tag men då blev pälsen trist och dassigt. Ätandet fortsatte vara dåligt fick i henne kanske kanpt 2dl/ dag. under ett par veckor så fick jag mata henne med leverpastej för att hon ÖHT skulle få i sig någon näring då var det TVÄRSTOP! Vet hade ingen aning om vad det kunde beropå så vi fick truga vidare. Hon svalt sig själv

Mamma till prima till de andra hundarna och Bella fick då prova det och döm min förvåning när hon började äta och nu äter hon ju som sagt 5-6dl/dag



ska kolla upp vad primat innehåller mer exakt i värden jag har bara ett hum just nu. ska titta lite mer noga.

Doggy Prima torrfoder
Innehåll: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött minst 10 %), vegetabiliska biprodukter, fett, mineraler, jäst.

Näringsvärde: Protein 21 %, fett 10 %, kolhydrater (NFE) 50,5 %, växttråd 2,5 %, mineraler (aska) 6 % (kalcium 1,1 %, fosfor 0,9 %), vatten 10 %. Omsättbar energi 1400 kJ/100g.

Så det är näringsvärdesmässigt ett normalt helfoder för vuxna hundar.

Dock är det spannmålsbaserat, vilket inte är optimalt. Samtidigt, är det det hunden helst äter, inte skiter som en elefant och magen är bra, så *gör en axelryckningsgest*

Rent allmänt är det inget jag skulle ge mina hundar - alls. Men samtidigt vet jag också hur det är med de där som inte äter som man vill, och/eller har svårt att hålla vikten osv. Ibland får man helt enkelt blunda och låta hunden välja. Jag skulle dock inte ge det annat än som 'sista alternativ' så att säga, dvs försöka få hunden att gå med på att äta ett köttbaserat foder med bättre råvaror.

Men som sagt, mår hunden bra på det och man själv är nöjd så finns det inget 'du MÅSTE byta foder!' i det. Däremot ett du borde byta foder och försöka hitta ett bättre som hon tycker om ;)

Doggy är dock, av någon obegriplig anledning, smakligt. Mer än en kräsen hund har glatt vräkt i sig doggy, men ratat köttbaserade premiumfoder. De är obegripliga ibland. (Pappas tik jag nämnde, hon äter doggy professional. Det är det enda hon har nån aptit på. Så ja hon får väl käka vete osv då.. alternativet är anorexi liksom..)

Apropå smaklighet, så man kan få leta länge efter DET fodret. Jag fick hem nya fodret till yngre killen här. Han äter ALLT och med glupande aptit, men jag undrar om han inte har en foderkänslighet så ville byta. Hursom, säcken kom ju försluten, och dessutom i en hoptejpad kartong. Han var helt hysterisk på kartongen. Min äldre hund, som också äter allt, men aldrig brukar bry sig om fodersäckar etc (man kan ha sådana framme bara de är stängda), var också helt besatt av säcken. Så det är uppenbarligen mycket smakligt foder. Nu har jag inte några kräsna kvar, men hade jag haft det hade jag absolut provat det på dem. Samtidigt, när man provat sjuttioelva foder så nånstans 'ger man upp'. En av mina kräsna - som dessutom INTE tålde vete - han vill PROMPT äta doggy *suck* Inget annat, bara doggy. Hunden som ratade rå köttfärs och grejer. Där slet jag verkligen mitt hår då jag ju verkligen inte KUNDE ge doggy.

Hills tycker många hundar är mycket smakligt, men JAG anser Hills är oskäligt dyrt sett till innehållet, du kan få likvärdigt eller bättre foder för typ halva kostnaden. Men smakligheten tycks det inte vara några fel på..
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Jag hade nog bytt foder eftersom hon inte verkar ta åt sig det, vill du hålla dig till Doggys utbud så har dom ju ett energifoder 27/17 som du skulle kunna börja blanda in lite försiktigt och se hur de fungerar.:)

( Såg nu att det är iofs en ganska stor skillnad från 21/10. )
 
Senast ändrad:
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Doggy energi har till och med sämre innehållsförteckning än det hon ger, så det ser jag liten vits att byta till.

Sen, hunden tar ju upp maten, den håller ju hullet. Så om både hund och matte är nöjd med fodermängden finns där ingen anledning byta till energitätare. Det finns ju tillfällen där man med FLIT ger ett foder som är mindre energitätt, just för att kunna ge en större mängd, så att hunden ska vara 'nöjd' (gäller ffa hundar av typen 'jag dööör av sväääält och är hungrig jämt *s*)

Men byta till Doggy energi ger ingen vinst alls utom att förhoppningsvis kunna minska fodret - OM det är önskvärt, alt få hunden att lägga på hull OM det är önskvärt (hunden tycks ju dock vara i utmärkt hull). Kvalitets/innehållsmässigt är det dock ett steg 'bakåt', även om skillnaden är marginell.

Doggy Energi, innehåll:
Innehåll: Spannmål, kött och köttbiprodukter (färskt svenskt kött minst 6 %), fett, vegetabiliska biprodukter, fisk och fiskprodukter, mineraler, jäst.


Så, vill man byta foder för att få ner mängden - byt till ett energitätare, men helst av annan sort än Doggy., och sänk mängden foder. Vill man byta foder för att få upp hullet - byt till ett energitätare (helst annan sort än Doggy) foder och ge samma mängd. Vill man låta hunden behålla samma hull och äta samma mängd - behåll det som det är nu, eller byt till ett likvärdigt foder men med bättre råvaror i.
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Ja jag tycker som du, jag är inget big fan av Doggy öht så det var mest ett förslag för att isåfall få ner mängden mat men ändå hålla samma hull om hon nu ville det.

Personligen hade jag valt ett helt annat foder.:)
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Jo fast jag tolkade TS som att hon var ganska nöjd med att hunden kunde ha fri tillgång, dvs det inte fanns någon önskan att få ner mängden.

Men vi tycker nog rätt lika i grund och botten ja =)
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Jag tolkade som att hon ville ha en annan lösning.;)

Men ser man inget problem med att hunden behöver den mängden varje dag, och om den som sagt är fin i hull,päls och avföring så ser jag ingen anledning att byta alls.

Men ska man jämföra så åt min 30kg hund 6dl om dagen när han åt torrfoder ( ger färskfoder nu för tiden ), så det är ju verkligen skillnad på foder och foder, hundar och hundar och upptagningen av dem. :)
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Absolut.

Min 38 kg:s herre bantar ju och äter specialfoder. Det får han drygt 6 dl av, och han skulle ju GÄRNA äta mer (no shit..), men han är inte hungrig på sina 6 dl iaf, och det är liksom det som är huvudsaken. Den andra (växande unghund, 32 kg) äter 10 dl, och är inte heller hungrig, men skulle nog anse han SVALT om han åt 6 dl.

Och mina 25 - 30 kgs greyhounds ansåg att 3 - 4 dl var en alldeles utmärkt mängd att äta per dag, till mattes stora förtvivlan då det inte ens var i närheten av att täcka deras behov, utan de borde äta 10 dl/dag minst..

Så ja, skillnaderna är ju enorma.

Min tolkning att TS var ganska nöjd var efter senaste svaret, där hon skrev: va bra då får hon fortsätta med sin fria tillgång

=)
 
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Till er båda tyckte att ni förde en intressant dialog.


Visst skulle jag VILJA byta till ett bättre foder, självklart jag vill ju vad som är bäst för hunden. men jag VÅGAR i dagsläget inte byta igen för sist vi provade iom matvägran så lik förbaskat åt inte hunden vad jag än erbjöd, detta pågick från det att hon var 1-3 år av och till. vissa peroder gick det hyfsat i vissa blev det tvärstopp
Men jag vill absolut inte att hunden ska gå igenom detta igen.

Doggy är inte optimalt, men det funkar på mammas övriga hundar, dom kan gå upp bara dom tittar på mat så där har vi omvänt problem att få dem att håll vikten utan att gå upp för mycket. Oh hundarna håller sig frisk fina och bra i pälsen


Just nu är jag "nöjd" med doggy, tycker att hunden känns frisk på det.som jag skrivit lite om tidigare i tråden


ang fria tillgången så är det något hon fixar själv, hon går gärna och små äter det tar alltså ett tag innan skålen blir tom, och jag brukar fylla på med 1 dl åt gången när jag ser att hon ätit upp och verkar nöjd så att säga. hon hetsäter inte. Det funkar bra för mig och hund, som jag skrev lite tidigare i tråden så går det inte att ge henne mat med fasta tider tillsammans med de andra hundarna. På detta sättet så äter hon faktiskt.
Dte känns också smidigt för både mig och hund, för maten finns på mitt rum som sagt, är jag där så är hon alltid där och underdagar då jag är i skolan så får hon gå in och ut som hon vill, mamma öppnar åt henne och hon gör sig väl hörd när hon vill något ;)
 
Senast ändrad:
Sv: matfunderingar, behöver hjälp.

Vi har ett foder nu en liten påse som vi fick från SHK:s nya sponsor iaf fodret heter genesis adult lamm och ris

detta innehåller:
Lamm mjöl, krossat ris, krossad majs, kyckling fett, krossat korn, fiskmjöl, torkade ägg, torkadbetmassa, torrjäst, protein hydrolysatet, råris, tomater, pamace, hela och krossade linfrön, torkad selleri, torkade ärter, sodium hexametaphosphate, torkade hela morötter, fiskolja, torkade äpplen, Lecithin, kalciumkarbonat, kalciumclorid, torkade tranbär, l-lysin, torkadeblåbär, natriumklorid, glukosaminhydroklorid, kolinklorid, DL metonin, endiv, jästextrakt, torkade ringblommeblad, i-Karnitin och chondroitin.

och analysen
Råprotein 24.0%
Rå Fett 14.5 %
Råfibrer 2.5%
Fukt 9.0%
Aska 8.0%
Kalcium 1.5%
Fosfater 1.2%
Kalium 0.55%
Natrium 0.35%
Magnesium 0.12&


Iaf detta frodet har hon ätit lite som godis när vi har tränat och dom slank ner med god aptit. är det bättre eller sämre är det hon får nu, Vad tror ni?

detta är ett nytt foder för mig hade inte hört talas som det innan SHK fick denna sponsorn.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 550
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 974
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 666
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 725
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp