Matförslag till matvägrare

Lady_D

Trådstartare
Min häst har sedan förra lördan och två veckor framöver boxvila pga en sårskada. Problemet är att sedan han kom hem från djursjukhuset i princip inte äter något :crazy: han pillar i sig kanske två kilo hö per dag o mindere än tre dl korn/havre/betfor, trot fri tillgång på allt. Detta gör att han som är ett fullblod på ca 450 kg nu har börjat tappa hullet (som redan från början inte var stort).

Har någon något förlag på vad jag ska ge honom som kanske gör att han äter :bow:
 
Sv: Matförslag till matvägrare

har försökt med både äpple och morötter. Han bara tittar på det
 
Sv: Matförslag till matvägrare

Vad gav du honom innan han började matvägra ? Testa att ge fibergi .. Det brukar hästar ÄLSKA !! :confused:
 
Sv: Matförslag till matvägrare

Jaag_001 skrev:
Vad gav du honom innan han började matvägra ? Testa att ge fibergi .. Det brukar hästar ÄLSKA !! :confused:

Just det jag skulle svara!!!
Håller med, testa fibergi.
:)
 
Sv: Matförslag till matvägrare

Innan olyckan fick han hö, korn och betfor samt lite olja o vitaminer o annat sånt och detta åt han med mkt god aptit :d
Njä fibergi fick han när han stod på galoppstall och där åt han också dåligt :crazy:
 
Sv: Matförslag till matvägrare

Har en gamling som brukar vägra äta hö ibland, då brukar jag hälla betfor-vatten på det. Några gånger har jag även hällt på sockerlag. Melass brukar oxå fungera, men jag har bara hittat det i stora dunkar och det känns onödigt att köpa eftersom det inte behövs så mycket.

Förra vintern va det en häst i stallet som bröt käken :eek: han fick bara äta "lusernsoppa" under en lång tid. Det var jätte svårt att få honom att äta, vi fick mata honom. Där var det oxå betfor som hjälpte, men han fick ju inte tugga så det var mest vatten..

Om du har möjlighet så prova med olika foder, låna av andra i stallet/grannar osv. Nått borde ju gå i :)

Hoppas du hittar något som fungerar!
 
Senast ändrad:
Sv: Matförslag till matvägrare

Idag plötsligt vände det. När jag kom ut i stallet så var krubban tom och när han sen fick mat var han lika matglad som vanligt :banana:
Jag fattar ingenting :confused: men men nu e ju allt bra :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 222
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 401
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 162
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp