Sv: Material för vindskydd
Hej,
Mitt skydd i vinterhagen har en stomme av stål med T balkar vilket gör att jag kan ha dubbla stående plank i nedre delen (både på in och utsidan, och dessa är sammanskruvade) så det är sparksäkert upp till 135 cm.
De övre 135 cm (den totala höjden är ca 2,70m) har bara enkla bräder upp till ungefär 2/3 av ytan. Dessa är satta med ca 1 cm mellanrum så de tar ihjäl vind men ändå låter luft passera.
Ibland har jag unghästar som gnager men då är det bara att byta ut den eller de plankorna. Jag använder alla möjliga sorters restplank (dock inte tryckt) även bakar från sågen direkt.
Håller på att bygga ett skydd i skogshagen just nu. Det blir liggande timmer på den nedre delen, ungefär till brösthöjd. Sedan tänkte jag ha vindväv upp till tak som blir 2,70 - 3 m.
Eftersom jag använder gran som ändå skall sågas ur den hagen så barkar jag stammarna så det hinner torka ganska bra innan hösten kommer och då är stockarna inte så smakligt att tugga på utan hästarna lär väl hellre gnaga på späda skott på andra träd i hagen.
mvh Eva