Daff
Trådstartare
Jag hade tänkt anmäla mig till en inofficiell urställning här i Luleå, men fick information om att det var en "Match Show". Är det någon här som har erfarenhet av detta? Det jag spontanat känner är att det kan vara lite trist om man åker ut på en gång, om man har oturen att gå mot en hund som kanske i slutändan vinner. Jag är också lite fundersam på hurvida man får kriktik på sin hund gentemot rasstandarden, eller bara en allmän kritik? Jag har skickat ett mail till arrangörerna angående detta men inte fårr något svar ännu.
Så här beskriver arrangörerna Match Show:
Hundarna tävlar parvis mot varandra och den vinnande hunden går vidare till nästa ”heat”. Om det är flera hundar i samma ras anmälda så tävlar de givetvis mot varandra (parvis). Om det inte finns mer än en hund inom en ras tävlar den mot någon inom sin rasgrupp.
Alla får givetvis ett skriftligt omdöme (kritik) av domaren (precis som ”vanligt”).
Domaren utser gruppvinnare oavsett antalet anmälda hundar i gruppen.
Hundarna tävlar vidare på detta sätt, två och två, tills det endast är fyra stycken kvar.
Dessa sista hundar tävlar om BIS – BIS 2 – BIS 3 och BIS 4.
Vad har ni för erfarenhet av detta? Detta skulle bli både min och hundens första utställning, tycker ni att jag ska anmäla oss trots att det är Match Show?
Anette
Så här beskriver arrangörerna Match Show:
Hundarna tävlar parvis mot varandra och den vinnande hunden går vidare till nästa ”heat”. Om det är flera hundar i samma ras anmälda så tävlar de givetvis mot varandra (parvis). Om det inte finns mer än en hund inom en ras tävlar den mot någon inom sin rasgrupp.
Alla får givetvis ett skriftligt omdöme (kritik) av domaren (precis som ”vanligt”).
Domaren utser gruppvinnare oavsett antalet anmälda hundar i gruppen.
Hundarna tävlar vidare på detta sätt, två och två, tills det endast är fyra stycken kvar.
Dessa sista hundar tävlar om BIS – BIS 2 – BIS 3 och BIS 4.
Vad har ni för erfarenhet av detta? Detta skulle bli både min och hundens första utställning, tycker ni att jag ska anmäla oss trots att det är Match Show?
Anette