mäta hov för skor

E

etmoria04

okey den dummaste frågan hittills hur mäter man sko storleken på sin häst .. alltså ska jag mäta när det e nyverkad eller tex nu (verkades för tre månader sen sliter bra vad ska man säga)

Sv: mäta hov för skor

Du kan mäta längdmått: trakt-tå. samt breddmått: hovens bredaste punkt. Men det hjälper inte så mycket för alla tillverkare har olika nummer för egna storlekar.
Hästskon passar sällan som den är, utan vi justerar och smider till dom för att passa varje hov.
Kan du inte be en hovslagare att kolla vilken stl den har?

en liten dum motfråga :angel:
varför ska du ha storleken?
alla hovslagare har med sig massor av storlekar...

Menar du för boots?

Då är det bra att mäta när hästen är nyverkad, men det kan ändå bli lite glapp... Jag får ha "sulor" i mina boots när han är nyverkad!

:) Jag skulle kolla strl en gång till en av våra hästar, jag tog ett vitt papper, lät hästen stå på det, tog en penna o ritade av hoven.. sen tog jag med pappret till han som jag köper skor av o så kollade han ut vilken strl jag skulle ha! Sen måste det ju alltid justeras lite här o var men det funkade för mig ialla fall :)

Alla hovslagare har inte med sig skor;) Hade en tidigare som jag själv köpte skor till.
Det va nog ingen Hovslagare utan en Skopåspikare?:angel:
Får du ta med sax till frisören också?;) *skojar lite*
Allvarligt jag tycker det är mkt underligt om hästägaren skall behöva fixa skor.
Jag har råkat på nya kunder nån enstaka gång som har egna skor:crazy: ,oftast kan man inte använda skorna iallafall för det är helt fel storlek eller ett "skitmärke"*host* till skor.
Inte bra.Undrar vad en sån sk hovslagare gör när hästägaren måste fixa skorna jämt ?Antagligen spikar på dem iallafall ,eller kanske formar hovarna efter skon istället för tvärtom..*ryser*:cry:

okey den dummaste frågan hittills hur mäter man sko storleken på sin häst .. alltså ska jag mäta när det e nyverkad eller tex nu (verkades för tre månader sen sliter bra vad ska man säga)

Du skall mäta den nyverkade hoven. Sedan så går det inte att ta reda på sin hästs skostorlek om man inte samtidigt vet vilken skomodell man skall använda. Skor är så olika både i form och storlek. En nolla i en skomodell kan vara en tvåa i en annan. Olika skomodeller passar också olika hästar. Det enda man egenligen kan göra är att rita av den nyverkad hoven och gå till butiken och kolla vilken sko som kommer närmast, eller fråga hovslagaren vilken modell och storlek man skall köpa.

Hälsning Maja

Sätt ett papper under hoven och rita av :) Det funkade suuper för mig ;D

Vi har i omgångar fixat skor själva just för att få det märke på dojjorna som vi vill ha. Då får man helt sonika köpa på sig förmodad storlek + däromkring, så att det finns nåt som passar när det är dags. Och ja, det var grym brist på hovslagare här då, så man fick göra det bästa av situationen.

Fast jag är en sån där så jag vet vad hästarna "normalt" sett har, och om de är på väg upp eller ner i storlekarna. (För länge sedan hade jag en med flera tappskor pga fysik/ rörelsemönster, och då kunde det vara "ner" i sämsta fall).

Min "utbildade" hovslagare skor mest ridhästar och har då bara ridhästskor. Så då får jag köpa skorna själv (trav). Fast det är så dåligt märke på skorna i orten, så man måste hamstra när man är på travet.

Så brukar vi göra med shettisen. Jag kommer aldrig ihåg vad han har för storlek, då det är konstiga nuffror på smådojjor. Tacka vet jag storhästar, där skorna heter 1, 2, 3, 4 osv.
Så varje gång det är dags för nya skor, så brukar han få sätta sitt hovavtryck på papper.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
570
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Miingla
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka