Mäta hästens vikt

__sofia__

Trådstartare
På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån storleken (t.ex. snarlik storlek som tidigare häst), eller så har någon veterinär uppskattat vikten.

Nu har jag en häst där jag är osäker på vikten, och försöker komma på bästa sättet att ta reda på och hålla koll på vikten, utan att åka iväg och väga henne.

Det handlar om en 4-årig shettisdam, som visserligen är övervuxen men relativt högbent och inte så tung i kroppen som vissa kan vara. Jag har haft minishettisar innan, där min tidigare treåriga ministo vägde 90-100 kg på våg. Den här damen är alltså ca 25 cm högre. Jag har också haft c-ponny innan, så 25 cm högre än nuvarande dam, som vägde 300-350 kg på våg.

Jag köpte ett viktband nu, för att kolla om det kan förenkla att hålla koll på vikten - enligt det viktbandet ska hon väga 240 kg. När jag mäter efter formeln "Vikt = (4,3 x lansmärkeomfång) + (3,0 x mankhöjd) – 785", så ska hon istället väga ca 150 kg.

Dvs en ganska rejäl skillnad i procent för de olika sätten att mäta. Båda alternativen är rent tekniskt möjligt för shettisar, och jag känner att jag inte riktigt vet vilket av dem som är mest korrekt (eller ett mellanting däremellan?).

Hur gör ni för att räkna ut vikten på era hästar, vilket sätt är mest korrekt?

IMG_20240604_202838991_HDR.webp

Shettisen det handlar om för ett halvår sedan, nu så här års är pälsen så tjock att det inte går att se särskilt mycket av formerna under pälsen :p

Min stora har jag vägt när jag kunnat så vet jag ungefär till medicin och foderberäkning men annars går jag mer på att titta och känna för hullbedömning.

I samband med ny liten kompis som nog inte kommer åka till en våg började jag mäta dem båda ca 1 gång per månad. Nu är den lilla under ett tjockt lager päls men tänker ändå att över tid kommer förhoppningsvis måtten bli användbara för att se uppåt/nedåtgående trend.

Vill minnas bandet visar väldigt fel vikt för min häst så jag använder det mest för att jämföra omkretsen vilket är enda stället jag mäter.

När jag skulle uppskatta min förra hästs vikt (modell gigantisk) där viktmåttbandet inte räckte till med flera dm (🫠🫠🫠) så hittade jag forskningsartiklar med formler på hur man uppskattade vikt på olika hästraser/hästtyper. Viktmåttband och de vanliga formlerna som tex Krafft har är mer lämpade för hästar av halvblodstyp. Ska se om jag kan rota fram dem.

Min stora har jag vägt när jag kunnat så vet jag ungefär till medicin och foderberäkning men annars går jag mer på att titta och känna för hullbedömning.

I samband med ny liten kompis som nog inte kommer åka till en våg började jag mäta dem båda ca 1 gång per månad. Nu är den lilla under ett tjockt lager päls men tänker ändå att över tid kommer förhoppningsvis måtten bli användbara för att se uppåt/nedåtgående trend.

Vill minnas bandet visar väldigt fel vikt för min häst så jag använder det mest för att jämföra omkretsen vilket är enda stället jag mäter.
Ja, för uppåt/nedåtgående trend är det ju mest bara att välja ett sätt att mäta på för att hålla koll. Men just för foderberäkning - ska hon t.ex. ha 3 kg hö per dag eller 4,5 kg hö per dag? Det skiljer sig ändå en del, procentmässigt.

När jag skulle uppskatta min förra hästs vikt (modell gigantisk) där viktmåttbandet inte räckte till med flera dm (🫠🫠🫠) så hittade jag forskningsartiklar med formler på hur man uppskattade vikt på olika hästraser/hästtyper. Viktmåttband och de vanliga formlerna som tex Krafft har är mer lämpade för hästar av halvblodstyp. Ska se om jag kan rota fram dem.
Om du hittar det så får du gärna skicka :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 023
Foder & Strö Hejsan! Jag undrar hur man räknar ut hästens vikt? Har räknat enligt tre olika formler jag hittat på nätet och har kommit fram till tre...
Svar
12
· Visningar
5 072
Foder & Strö Hej mina allvetande internet-gurus! :) Jag har kört fast i uträkningen av min tjocke shetlandsponnys vikt. Använder mig av Christina...
Svar
12
· Visningar
5 553
Senast: bigganl
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka