Mata fåglar när man har katt?

I

IslaBonita

Jag vill gärna hjälpa småfåglarna att klara sig. Men, jag liksom många i omrdet har en katt! Har någon en bra lösning på ett bra sätt att kunna mata fåglarna utan att duka upp en brakmiddag till kissen?

Sv: Mata fåglar när man har katt?

Sätt ett fågelbort på en stolpe så det kommer upp minst 1,5 meter från marken.
Sätt sedan en "hage" av kompostgaller runt stolpen så fåglar som landar på marken inte blir allt för lätta byten.

Placera gärna fågelbordet så att det finns små träd och/eller buskar där fåglarna kan ta sin tillflykt när de behöver.

Om det är besvärligt att sätta upp ett fågelbord nu - pga snö och tjäle - är det också till god hjälp att hänga upp talgbollar, jordnöts-nät och mindre fågelmat-automater i lämpliga träd.
Häng gärna maten ganska högt upp, så att inte katterna kan ligga och lurpassa och hoppa upp och ta fåglar.

/Swat

Har en trädlös trädgård, men däremot en häck som är för klen för att katten ska klättra upp. Just nu är det nog lurigt att smälla ner en stolpe i marken, men det borde gå med lite stöttning från häcken :crazy:

Jag vill gärna hjälpa småfåglarna att klara sig. Men, jag liksom många i omrdet har en katt! Har någon en bra lösning på ett bra sätt att kunna mata fåglarna utan att duka upp en brakmiddag till kissen?

Det blir inte mycket till brakmiddag, fåglarna ser eventuella katter på långt håll. Och en frisk fågel har inga som helst problem med att hålla sig undan för en katt, katten är alldeles för långsam och synlig för att vinterfågeljakt ska bli riktigt framgångsrik.

Däremot är det väl inte så lämpligt att sätta fågelbordet direkt på marken, för då bosätter sig snarare katten där, och inga fåglar kommer vilja äta maten. Men det hade du nog ändå inte tänkt att göra, man brukar ju se till att fågelbord kommer en bit upp från marken.

Fast sätter jag upp ett fågelbord vill jag helst att jakten ska bli totalt oframgångsrik :)

Men gör det nåt om katterna tar sjuka och svaga fåglar? Är det bättre att de dör en långsam död då, menar du? Bättre att katten tar dem, än att de långsamt tynar bort.

Mna föräldrar har katter och matar fåglar i sin trädgård. Det är väl dagligen kanske 20-30 fåglar där. Den ena katten försöker på alla sätt fånga fåglar hela vintrarna, och hon lyckas väl kanske ta en eller två per vinter. En katt syns så fruktansvärt bra mot snön, och är så långsam, att fåglarna hinner undan med mycket god marginal.

Senast ändrad:

Mja... Kan man inte räkna med att flertalet krassliga fåglar redan dukat under den här vintern?

Jag tycker inte det är fel att försöka göra de så säkert som möjligt, när jag nu planerar att locka hem de små liven. :)

Jag tycker också att det är svårt att mata samtidigt som man har katter. Mina katter lyckas ta fler fåglar / säsong så jag har slutat med fågelbod. Jag har en ynka talgboll som hänger längst ut på en hängränna där katterna inte kommer åt.Saknar mitt fina fågelbord och alla vackra domherrar.

Vi bor också i ett kattområde här, men småfåglarna verkar klara sig rätt bra ändå, det största hotet är nog rovfåglarna.. Vi har ett fågelbord i närheten av buskar och ett litet träd för att de ska känna sig trygga. Enligt min erfarenhet så så struntar de i maten om de inte har någon skyddsplats mer eller mindre intill matplatsen.

När det blir varmare kan du ju sätta upp ett fågelbord och kanske plantera lite träd/buskar.

Nu kanske du kan hänga upp talgbollar m.m. i häcken? Hur hög är den förresten? Vet inte om du kan ställa något relativt högt i trädgården som du kan hänga/lägga mat på? Vad det skulle vara vet jag dock inte ;)

Jag har en grov hagstolpe som ett fågelbord är fastskruvat på. Katterna brukar inspektera stolpen då och då men ger oftast snabbt upp. Tycker fåglarna verkar ha bra koll på vad som händer runt omkring.

Häng dem högt!

Jag har två katter och jag matar fåglarna utan problem. Inget fjäderfä har ännu fallit offer för vare sig mina eller grannarnas katter här.
Inte särskilt många möss heller, när jag tänker på saken. Hm.

Om fågelbordet sitter så fåglarna har fri sikt runt omkring, så klarar dom sig från katter.
Vår katt har gjort en och annan rusch mot fågelbordet, men det blir som en explosion när fåglarna flyger upp så katten blir alltid utan. Dom gånger han tagit fågel så har han setat i buskaget och lurpassat.

LIA

Senast ändrad:

Inte bara katter är farliga tydligen. Vi hade precis en freak accident här.

Jag fyllde just på frön i automaterna. I den ena av dem hade en sparv lyckats knö in huvudet under en kant inuti automaten och satt ohjälpligt fast. Antagligen har den suttit där ändå sedan igår.
Jag drog lite försiktigt men inget hände. Jag försökte skruva av botten på metallautomaten, men det gick inte heller. Hela tiden väntade jag på att sparvstackaren skulle dra sin sista suck.
Till slut lyckades jag emellertid pilla in en skruvmejsel i ett annat hål, styra den förbi det lilla sparvögat och trycka upp kanten inne i automaten. Och vips flög sparven iväg!

Jag matar fåglar, rätt många.
Och jag har mina katter instängda i stallet om de inte vill ligga inne på dagtid.

Jag har inget emot om en hök kommer och äter, men att släppa ut katter här hemma, i år, när bara kylan gör fåglarna långsamma, nej, de kan lika gärna sitta i stallet och ta möss.

Hängande fågelautomat i äppelträdet. Katten har inte en suck, men hon är sällan vid fågelmatningsplatsen i alla fall, fåglarna är mer lättfångade i stallet ;)

Så hunden som är värst på att terra fåglar, hans teknik lämnar dock en hel del övrigt att önska, hans blitz-attacker startar väääl långt bort om vi säger så, och han har lite för 'yviga' gester under själva anfallsfasen ;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till...
2
Svar
21
· Visningar
898
Senast: tott
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 288
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
22
· Visningar
1 100
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV