Mat till små matvägrande barn

SpanskaLoppan

Trådstartare
Hörntänderna gnager sig sakta sakta upp genom tandköttet och under tiden vill den som tänderna växer på inte äta.
Det har pågått över en månad nu och under tiden har han levt på nån dl yoghurt med några få cheerios till frukost, nån dl nyponsoppa eller smoothie till mellis×2 och köttbullar/korv med ketchup och gröna ärtor till middag+240 ml välling innan läggdags.
Han är 1,5 år och alldeles "normal" i utvecklingen men hur länge kan man leva på korv och sockrad yoghurt?:nailbiting:
Jag berikar det han äter så gott jag kan, t ex vispgrädde och rysk yoghurt i smoothien tillsammans med nyttiga bär. Han får givetvis också smaka på allt vi äter men jag undviker att lägga det på tallriken, han blir så arg då...:o
Han norpar gärna jordgubbar i trädgården också men väntar ju inte tills de är mogna så de spottas oftast ut igen :rofl:

Söker nog mest tips på vad man kan prova att servera som kanske lockar lite extra?
Han har precis skolats in på förskola där han trivs kanon men han äter inte där heller.
 
Om han verkligen har så ont av tänderna så hade jag sökt hjälp. Så länge brukar de inte ha ont av det?! Jag hoppas att han inte har det heller utan att det är en helt normal testperiod vilket inte är så ovanligt i den åldern. Med inskolning på förskola dessutom så kan maten bli en grej ett tag och då kommer det släppa och han går vidare till nya saker i sin utveckling.

I övrigt ser jag det inte som så lite mat för en 1,5 åring. Att han äter lite ensidigt ett tag ser jag inte heller som någon fara. Vill du så kanske det går att byta ut nyponsoppan mot välling?

Jag hade lagt upp plockmat (på serveringsfat, inte på hans fat) av allt möjligt som han kan ta vad han vill av. Vill han smaka av er mat så kan plockmat vara vägen till att testa nya grejer.
 
Hörntänderna gnager sig sakta sakta upp genom tandköttet och under tiden vill den som tänderna växer på inte äta.
Det har pågått över en månad nu och under tiden har han levt på nån dl yoghurt med några få cheerios till frukost, nån dl nyponsoppa eller smoothie till mellis×2 och köttbullar/korv med ketchup och gröna ärtor till middag+240 ml välling innan läggdags.
Han är 1,5 år och alldeles "normal" i utvecklingen men hur länge kan man leva på korv och sockrad yoghurt?:nailbiting:
Jag berikar det han äter så gott jag kan, t ex vispgrädde och rysk yoghurt i smoothien tillsammans med nyttiga bär. Han får givetvis också smaka på allt vi äter men jag undviker att lägga det på tallriken, han blir så arg då...:o
Han norpar gärna jordgubbar i trädgården också men väntar ju inte tills de är mogna så de spottas oftast ut igen :rofl:

Söker nog mest tips på vad man kan prova att servera som kanske lockar lite extra?
Han har precis skolats in på förskola där han trivs kanon men han äter inte där heller.
Jag tycker också det låter konstigt att han skulle få ont av tänderna så länge. Men oavsett så låter mängden mat helt ok tycker jag till en 1,5 åring. Eller snarare, inte oroväckande. Bara ensidigt.

Finns det andra grönsaker som han gillar? Hos oss är tomater, gurka, broccoli, paprika, bönor, majs, morötter m.m aptitretare.

Likaså, går det inte att göra fler rätter på det han tycker om? Tex korvstroganoff m ris eller korvgryta med potatis/pasta? Spagetti & köttfärssås och lasagne?

Vill han ha mosat eller bitar helst?
 
Om han verkligen har så ont av tänderna så hade jag sökt hjälp. Så länge brukar de inte ha ont av det?! Jag hoppas att han inte har det heller utan att det är en helt normal testperiod vilket inte är så ovanligt i den åldern. Med inskolning på förskola dessutom så kan maten bli en grej ett tag och då kommer det släppa och han går vidare till nya saker i sin utveckling.

I övrigt ser jag det inte som så lite mat för en 1,5 åring. Att han äter lite ensidigt ett tag ser jag inte heller som någon fara. Vill du så kanske det går att byta ut nyponsoppan mot välling?

Jag hade lagt upp plockmat (på serveringsfat, inte på hans fat) av allt möjligt som han kan ta vad han vill av. Vill han smaka av er mat så kan plockmat vara vägen till att testa nya grejer.
Det har alltid varit segt med hans tänder. Från att han börjar visa tecken på att nåt är på gång i munnen tills man faktiskt kan skymta nåt därinne har det tagit 2-3 veckor. Och lika lång tid från det tills att det är färdigt helt. Frågade om det är vi var på besök hos folktandvården men vi skulle inte oroa oss sa dom...

Välling vägrar han annat än vid läggdags.
Vid maten har han ett avlångt serveringsfat med lite mat och grönsaksbitar stående nära sin tallrik plus att han får smaka från våra tallrikar om han verkar nyfiken. Just nu vill han gärna äta med gaffel så han får göra det även om det är svårt.
Hjälpa honom får man inte :angel:
Tänkte försöka ge honom en vanlig tallrik, han verkar äta bättrefrån en sån än sin barntallrik...

I vanliga fall äter han det mesta och MYCKET. När han var 1 år åt han lika stora portioner som en vuxen:o Så jag är ju van att han äter stora mängder. Kanske lägger jag upp för mycket åt honom? Att det känns omöjligt för honom så aptiten försvinner?
 
Jag tycker också det låter konstigt att han skulle få ont av tänderna så länge. Men oavsett så låter mängden mat helt ok tycker jag till en 1,5 åring. Eller snarare, inte oroväckande. Bara ensidigt.

Finns det andra grönsaker som han gillar? Hos oss är tomater, gurka, broccoli, paprika, bönor, majs, morötter m.m aptitretare.

Likaså, går det inte att göra fler rätter på det han tycker om? Tex korvstroganoff m ris eller korvgryta med potatis/pasta? Spagetti & köttfärssås och lasagne?

Vill han ha mosat eller bitar helst?

Det får inte vara sås på korven. I lördags hällde jag ketchup PÅ korven och ojoj så upprörd man kan bli av detO_o Sen var den måltiden förstörd och han vägrade att äta alls.
Han äter helt klart bättre om han får bitar. Just nu vill han som sagt gärna äta med gaffel så han får bitar som är lagom stora att kunna spetsa på gaffel och få in i munnen.
Han får lov att kladda och "leka" lite med maten för att hålla en trevlig stämning kring maten. Vi skålar en hel del också med både mugg och bestick :D "Kååååål!" vrålar han och alla hänger på:laugh:
 
Provat sån där salva till tandbrytning?
Jo vi har testat i några omgångar men tycker inte att det gör någon skillnad...
Jag har gjort "glass" på pinne av hans smoothies och dom älskar han att gnaga på, kanske ska man prova att göra halva sådana och ge honom innan maten? Då bedövar ju kylan lite och det är ju bättre med smoothie+en halv portion mat än bara några korvbitar...
 
Det kan vara så att det känns övermäktigt om han får mycket. Nu har han ju mer koll på vad som finns på tallriken än han hade tidigare. Testa med en större tallrik. Lägg var sak väl avgränsad och fortsätt ha en trevlig stund. Hur mycket barn äter går upp och ner och sålänge de inte är/blir påverkade i övrigt så är det helt okej.
Din fundering med att ge honom en smoothieglass innan maten tycker jag är jättebra! Är det tänderna som bråkar med honom så kanske bedövningen kylan ger ge honom ro att äta det han vill.
 
Hörntänderna gnager sig sakta sakta upp genom tandköttet och under tiden vill den som tänderna växer på inte äta.
Det har pågått över en månad nu och under tiden har han levt på nån dl yoghurt med några få cheerios till frukost, nån dl nyponsoppa eller smoothie till mellis×2 och köttbullar/korv med ketchup och gröna ärtor till middag+240 ml välling innan läggdags.
Han är 1,5 år och alldeles "normal" i utvecklingen men hur länge kan man leva på korv och sockrad yoghurt?:nailbiting:
Jag berikar det han äter så gott jag kan, t ex vispgrädde och rysk yoghurt i smoothien tillsammans med nyttiga bär. Han får givetvis också smaka på allt vi äter men jag undviker att lägga det på tallriken, han blir så arg då...:o
Han norpar gärna jordgubbar i trädgården också men väntar ju inte tills de är mogna så de spottas oftast ut igen :rofl:

Söker nog mest tips på vad man kan prova att servera som kanske lockar lite extra?
Han har precis skolats in på förskola där han trivs kanon men han äter inte där heller.
Jag tycker det han får i sig är både tillräckligt varierat rent näringsmässigt och tillräcklig mängd :). Vår son år också större portioner och vågade testa fler saker när han var 1 år men sedan dess har han blivit betydligt mer selektiv. Vi låter honom hållas, han får äta det han vill. Ibland innebär det att han inte äter någon kvällsmat alls, men ofta (nästan alltid) äter han ordentlig frukost, så vi är inte oroliga över att han inte får i sig något.
 
Det får inte vara sås på korven. I lördags hällde jag ketchup PÅ korven och ojoj så upprörd man kan bli av detO_o Sen var den måltiden förstörd och han vägrade att äta alls.
Han äter helt klart bättre om han får bitar. Just nu vill han som sagt gärna äta med gaffel så han får bitar som är lagom stora att kunna spetsa på gaffel och få in i munnen.
Han får lov att kladda och "leka" lite med maten för att hålla en trevlig stämning kring maten. Vi skålar en hel del också med både mugg och bestick :D "Kååååål!" vrålar han och alla hänger på:laugh:
Hahaha I see :D

Pannkakor, bananpannkakor, plättar, omelett?
 
Hahaha I see :D

Pannkakor, bananpannkakor, plättar, omelett?
Vanliga pannkakor går ner med jordgubbssylt... bannpannkakor har varit en favorit men icke nu. Alla former av ägg vägrar han.

Jag är nog när jag funderar ett varv till inte så orolig för näringsvärdet just nu eftersom han varken magrar av eller verkar orkeslös(snarare så att jag börjar tycka det är jobbigt att bära även korta bitar och håller jag inte ett getöga på honom så är han halvvägs upp på nån möbel eller i ett träd:nailbiting:).

Det är nog mer en oro att han ska bli en sån som bara äter två maträtter hela livet och är rädd för att smaka något annat någonsin.
 
Vanliga pannkakor går ner med jordgubbssylt... bannpannkakor har varit en favorit men icke nu. Alla former av ägg vägrar han.

Jag är nog när jag funderar ett varv till inte så orolig för näringsvärdet just nu eftersom han varken magrar av eller verkar orkeslös(snarare så att jag börjar tycka det är jobbigt att bära även korta bitar och håller jag inte ett getöga på honom så är han halvvägs upp på nån möbel eller i ett träd:nailbiting:).

Det är nog mer en oro att han ska bli en sån som bara äter två maträtter hela livet och är rädd för att smaka något annat någonsin.
Det är ju inte ovanligt att de går igenom en kräsen fas runt 2 års åldern. Så han är säkert bara lite tidigt. Och att få så långdragna besvär med tänderna hjälper ju inte till. Så det är nog bara att hålla ut. Han kommer säkert igång igen.

Själv har jag en snart tvååring som vissa dagar i vissa perioder i princip bara dricker ersättning för att andra äta hur bra som helst. Det går verkligen i vågor. För henne finns inga säkra kort. Alls. Det som gillas ena gången äts inte alls nästa gång. Eller så äts det med glädje ett antal ggr för att sen helt plötsligt ratas. Vissa dagar vill hon bara ha grönsaker/frukt/bär. Så jag vet hur jobbigt det är när man inte får i dem det man tycker de behöver.
 
Vanliga pannkakor går ner med jordgubbssylt... bannpannkakor har varit en favorit men icke nu. Alla former av ägg vägrar han.

Jag är nog när jag funderar ett varv till inte så orolig för näringsvärdet just nu eftersom han varken magrar av eller verkar orkeslös(snarare så att jag börjar tycka det är jobbigt att bära även korta bitar och håller jag inte ett getöga på honom så är han halvvägs upp på nån möbel eller i ett träd:nailbiting:).

Det är nog mer en oro att han ska bli en sån som bara äter två maträtter hela livet och är rädd för att smaka något annat någonsin.

Känner igen rädslan. Min unge var också lite svår med maten en period, kändes som att hon levde på luft, grekisk yoghurt och grönsaker. Vi fick rådet att servera, inte tjata och bara ha tålamod så länge barnet växer och mår bra. För oss funkade det och nu, vid nästan 2,5 år, äter hon i princip allt utom isbergssallad och ugnspannkaka.
 
@SpanskaLoppan Här har vi också en som äter i perioder. W är 2 år och äter vissa dar allt och massor medan som idag t.ex vägra lunchen (kål i soppan var tydligen blä)Åt istället knäckebröd med extra mycket smör och banan en timme senare.
Jag har haft värsta ångesten men har släppt allt. Om han ätit dåligt nån dag serverar jag det jag vet garanterat funkar, i vårt fall makaroner och färdiga köttbullar.

Sen gillar han mer om grönsakerna är i stavar, små runda knäcken, frukter i bitar m.m.
 
Tack för alla lugnande svar :)
När han bara äter dåligt några dagar bekymrar jag mig inte alls. Det är när han håller på såhär länge som det känns jobbigt, han är ingen knubbis direkt.
Det verkar vara på väg att släppa lite dock. Igår hade han ätit en stadig lunch på dagis och idag vräkte han i sig 2 pannbiffar, 1/2 dl ärtor, rejält med äggnudlar och en bit avokado :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp