Bukefalos 28 år!

Mat och hälsa... Vad ska vi göra åt det här?!

_Charlotte_

Trådstartare
Det här är ett ganska seriöst ämne. Jag är nämligen på riktigt orolig för "oss", vi i den lite yngre generationen. Framförallt de som är ännu yngre än vi som skriver här, killar och tjejer som växer upp nu.
Varför är jag orolig? Jo, därför att jag överallt ser ätstörda tankar och vridna kroppsideal. Överallt.

Det är bara att titta här på Ungdom de senaste dagarna. Vi har trådar där folk berättar vad de har ätit, oroväckande ofta äts det på tok för lite. Vi har trådar där folk ber om hjälp att hitta kläder till sina kroppar där de tydligt har en skev bild av hur de faktiskt ser ut. Vi har beachtrådar där folk tränar för att få en snygg sommarkropp. Visst är det positivt att äta bra och röra på sig, men var är trådarna om psykisk hälsa och att må bra på insidan? Var är trådarna om hur man gör för att känna sig fin även utan drömkroppen?

Inte bara här, utan överallt. Instagram, tumblr, facebook, weheartit, överallt vimlar det av smalhets och bantningspepp och stenhårda ideal.

På allvar, vad ska vi göra åt det här? Det är vi som är unga nu, det är våra småsyskon, kusiner, framtida barn som växer upp bland all denna smalhets. Fokus läggs på att ha luft mellan låren och tydliga nyckelben, det psykiska måendet göms och tigs ihjäl. Hur kan vi förändra det här? Inte bara just här på buke. Här tycker jag vi är ganska duktiga på att peppa varandra att släppa hetsen och den negativa självbilden. Men hur gör vi för att få samhället på rätt köl?
 
Ett ställe att börja på är att ge sina vänner och bekanta komplimanger. Om man tillräckligt många gånger får höra hur fin man är så går det fram (inte hos alla, men varje framsteg är en vinst). Ge inte bara komplimanger om kläderna utan lite mer personligt.
 
Det är bara att titta här på Ungdom de senaste dagarna. Vi har trådar där folk berättar vad de har ätit, oroväckande ofta äts det på tok för lite. Vi har trådar där folk ber om hjälp att hitta kläder till sina kroppar där de tydligt har en skev bild av hur de faktiskt ser ut. Vi har beachtrådar där folk tränar för att få en snygg sommarkropp. Visst är det positivt att äta bra och röra på sig, men var är trådarna om psykisk hälsa och att må bra på insidan? Var är trådarna om hur man gör för att känna sig fin även utan drömkroppen?

Det är iaf INTE så jag uppfattar Beach tråden jag deltar i, min uppfattning är att man vill komma i form för att må bra, dela intresse med likasinnade och kunna få tips och pepp!

I övrigt tycker jag att man borde ha mer "näringslära" i skolan kopplat till fler ämne än idrott och hemkunskap som kan verka som självklara, informera om följdsjukdomar av beteende som innebär att man äter för lite/för mycket, rör sig för lite/för mycket i förhållande till vad man äter osv osv.

Psykiskt mående har blivit mer ok att prata om, därför tror jag att det upplevs som att fler mår dåligt dag än för ett par år sen fast att det egentligen är ungefär lika många..
 
En kan ju engagera sig ideellt också! Jag är samtalsledare för Rädda Barnen och pratar med en grupp 14åringar om normer, ideal, makt och sexualitet. Då diskuterar vi skönhetsideal, självförtroende, självkänsla osv väldigt mycket. Jag märker bara skillnad på sättet de pratar efter några månader. Vi pratar mycket om att stå upp för varandra, att en får se ut som en vill, varför det är svårt att avvika från normen. Jag känner att jag har kunnat påverka, iallafall litegrann, mitt i alla skönhetsideal och all press som finns för unga tjejer. Det är mitt tips!
 
Det här är ett ganska seriöst ämne. Jag är nämligen på riktigt orolig för "oss", vi i den lite yngre generationen. Framförallt de som är ännu yngre än vi som skriver här, killar och tjejer som växer upp nu.
Varför är jag orolig? Jo, därför att jag överallt ser ätstörda tankar och vridna kroppsideal. Överallt.

Det är bara att titta här på Ungdom de senaste dagarna. Vi har trådar där folk berättar vad de har ätit, oroväckande ofta äts det på tok för lite. Vi har trådar där folk ber om hjälp att hitta kläder till sina kroppar där de tydligt har en skev bild av hur de faktiskt ser ut. Vi har beachtrådar där folk tränar för att få en snygg sommarkropp. Visst är det positivt att äta bra och röra på sig, men var är trådarna om psykisk hälsa och att må bra på insidan? Var är trådarna om hur man gör för att känna sig fin även utan drömkroppen?

Inte bara här, utan överallt. Instagram, tumblr, facebook, weheartit, överallt vimlar det av smalhets och bantningspepp och stenhårda ideal.

På allvar, vad ska vi göra åt det här? Det är vi som är unga nu, det är våra småsyskon, kusiner, framtida barn som växer upp bland all denna smalhets. Fokus läggs på att ha luft mellan låren och tydliga nyckelben, det psykiska måendet göms och tigs ihjäl. Hur kan vi förändra det här? Inte bara just här på buke. Här tycker jag vi är ganska duktiga på att peppa varandra att släppa hetsen och den negativa självbilden. Men hur gör vi för att få samhället på rätt köl?

Jag förstår din oro, men tycker att den är lite överdriven.
Har du kollat i beachtråden så ser du en fantastisk peppig grupp bukefalister som inte fithetsar det minsta, snarare är det en riktig feel good-tråd med systerskap och kämparanda som är helt fantastisk. :love:

De senare åren har idealet svängt från jättesmal till vältränad, vilket jag tycker är ett steg i rätt riktning. Och med tanke på ohälsan som följer en livsstil av att äta skäp och sitta still så tycker jag att det är klart bättre att sträva efter muskler. Små steg åt rätt håll. Efter "trenden" med löpning och träning tror jag att själen och insidan kommer att få fokus.
 
Jag har en helt annan uppfattning och tycker mig ha sett ett flertal trådar som handlar om pskykisk hälsa och ohälsa.

Jag tror att ett första steg i rätt riktning är att låta folk vara som dom vill och göra som dom vill.
 
Det här är ett ganska seriöst ämne. Jag är nämligen på riktigt orolig för "oss", vi i den lite yngre generationen. Framförallt de som är ännu yngre än vi som skriver här, killar och tjejer som växer upp nu.
Varför är jag orolig? Jo, därför att jag överallt ser ätstörda tankar och vridna kroppsideal. Överallt.

Det är bara att titta här på Ungdom de senaste dagarna. Vi har trådar där folk berättar vad de har ätit, oroväckande ofta äts det på tok för lite. Vi har trådar där folk ber om hjälp att hitta kläder till sina kroppar där de tydligt har en skev bild av hur de faktiskt ser ut. Vi har beachtrådar där folk tränar för att få en snygg sommarkropp. Visst är det positivt att äta bra och röra på sig, men var är trådarna om psykisk hälsa och att må bra på insidan? Var är trådarna om hur man gör för att känna sig fin även utan drömkroppen?

Inte bara här, utan överallt. Instagram, tumblr, facebook, weheartit, överallt vimlar det av smalhets och bantningspepp och stenhårda ideal.

På allvar, vad ska vi göra åt det här? Det är vi som är unga nu, det är våra småsyskon, kusiner, framtida barn som växer upp bland all denna smalhets. Fokus läggs på att ha luft mellan låren och tydliga nyckelben, det psykiska måendet göms och tigs ihjäl. Hur kan vi förändra det här? Inte bara just här på buke. Här tycker jag vi är ganska duktiga på att peppa varandra att släppa hetsen och den negativa självbilden. Men hur gör vi för att få samhället på rätt köl?
Även jag uppfattar beachtråden på ett annat sätt. Det är snarare så att de som deltar i Beachtråden är väldigt medvetna, och drar i de stora bromsarna så fort de upptäcker att någon verkar gå på ohälsosamma stigar. Tråden kanske har ett "ytligt namn" men innehållet är helt annorlunda.
 
Även jag, som hänger frekvent i beachtråden, motsäger det du skriver om den. Beach-tråden är fantastisk och åååh så snäll och peppande mot alla! I beachtråden strävar vi efter att må bra och tycka om oss själva.
 
Det är iaf INTE så jag uppfattar Beach tråden jag deltar i, min uppfattning är att man vill komma i form för att må bra, dela intresse med likasinnade och kunna få tips och pepp!

Fast nog är det en del vikthets. Jag har reagerat mer än en gång på hur folk ojar sig över ett kg hit eller dit. Det är ledsamt att se.
 
Fast nog är det en del vikthets. Jag har reagerat mer än en gång på hur folk ojar sig över ett kg hit eller dit. Det är ledsamt att se.

Jo så är det ju, det är svårt att komma ifrån hetsen helt - men man får ju inte glömma bort att majoriteten rycker in och försöker öppna ögonen på den som påvisar ett beteende/tankar som inte är så bra. Och det är en väldigt viktig aspekt som man inte får glömma bort tycker jag. Jag kan ju se bara till mig själv, folket i beachtråden är de som faktiskt lokaliserat och påvisat var i mitt beteende och tankesätt det felar och vad det ger för effekter.

Det är en sak att fortsätta i dåliga spiraler och ha folk som hetsar på, en annan att gå i en dålig spiral och ha folk utifrån som försöker ta en därifrån.
 
Många andra har redan försvarat just beachtråden bra, men jag ber dig ändå att gå in och läsa lite då och då för att inse dens fulla kvaliteter. Den handlar till lika delar om fysisk som psykisk hälsa skulle jag säga, och det känns som att nästan alla som skriver där har ett vettigt tänk och en förmåga att dra i nödbromsen för både sig själv och andra när det börjar barka åt fel håll.

Sedan känner jag mig lite träffad här faktiskt, då jag är mycket aktiv i både beachtråden och mattråden samt har skrivit om mina matproblem i utmaningstråden på senaste. Därför vill jag bara hoppa in och förklara att jag äter ovanligt lite för att vara jag just nu, och det har verkligen ingenting med min kroppsbild eller en vilja att gå ner i vikt att göra. Jag har haft problem med magen och aptiten bara, men det börjar ge sig igen. Sedan är jag fullt medveten om att jag ibland har en snedvriden kroppsbild och tycker illa om mig själv i onödan. Här har jag dock hjälpts ENORMT mycket av särskilt beachtråden men även Buke som helhet.

Det är dock mycket viktigt och relevant i sin helhet, det du tar upp. Kroppsfokus, träning och hälsa tar upp enormt mycket plats i vårt samhälle och det blir långt ifrån sunt alla gånger. Jag är tyvärr på gående fot just nu och hinner inte skriva mer just nu, men jag återkommer imorgon och diskuterar detta enormt viktiga och intressanta ämne!
 
Jo så är det ju, det är svårt att komma ifrån hetsen helt - men man får ju inte glömma bort att majoriteten rycker in och försöker öppna ögonen på den som påvisar ett beteende/tankar som inte är så bra. Och det är en väldigt viktig aspekt som man inte får glömma bort tycker jag. Jag kan ju se bara till mig själv, folket i beachtråden är de som faktiskt lokaliserat och påvisat var i mitt beteende och tankesätt det felar och vad det ger för effekter.

Det är en sak att fortsätta i dåliga spiraler och ha folk som hetsar på, en annan att gå i en dålig spiral och ha folk utifrån som försöker ta en därifrån.

Ja, och det är ju jättebra! Men ibland - när det blir många personer som (trots normalvikt) viktnojar samtidigt över det där kg (ibland t.o.m ett halvt kg!) så känns det bara destruktivt.

Och att sen lägga ut bilder på en smal/normal kropp och samtidigt skriva om hur många kg som ska bort, vad ger det för signaler?
 
Ja, och det är ju jättebra! Men ibland - när det blir många personer som (trots normalvikt) viktnojar samtidigt över det där kg (ibland t.o.m ett halvt kg!) så känns det bara destruktivt.

Och att sen lägga ut bilder på en smal/normal kropp och samtidigt skriva om hur många kg som ska bort, vad ger det för signaler?
Ja men det är ju sant och det säger jag ingenting emot! Däremot tycker jag inte att motpolen ska glömmas bort, för den är viktig och även A & O för att tråden inte ska balla ur och bli en hetsig, ytlig tråd med knäppa ideal. Grejen är ju att majoriteten av oss människor HAR sjuka ideal i ryggmärgen redan, tack vare världen och media. Därför tycker jag att beachtråden är bra - den kanske tar upp sjuka ideal och tankar hos folk, men det är tankar som jag tror redan finns där, samtidigt som de slås hål på. Superviktigt!

Beachtråden har lyft mitt eget självförtroende enormt trots att jag väger nästan 100 kg nu, just för att de ideal jag själv annars hållit för mig själv och ältat dag ut och dag in - tas upp och bekämpas.
 
@Niyama Därför är det väl jättebra att beachtråden leder rätt och faktiskt påpekar att det inte är något att bry sig om. Det är väl bättre att sådana tankar kommer ut och kan bekämpas än att de stannar kvar inom en och kanske växer?
 
@Niyama Därför är det väl jättebra att beachtråden leder rätt och faktiskt påpekar att det inte är något att bry sig om. Det är väl bättre att sådana tankar kommer ut och kan bekämpas än att de stannar kvar inom en och kanske växer?

Jo, men jag ser den inte som odelat positiv. Hur många läser på buke utan att ens skriva? Många! Och vad händer när person efter person lägger ut bilder på normalviktiga kroppar och skriver hur många kg som ska bort?
 
Jo, men jag ser den inte som odelat positiv. Hur många läser på buke utan att ens skriva? Många! Och vad händer när person efter person lägger ut bilder på normalviktiga kroppar och skriver hur många kg som ska bort?

Det som händer är att tio eller tjugo personer försöker få personen att se vad andra ser: en kropp som som oftast är alldeles normal.

@Emtherlia Där var jag pucktvåa! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp