mat i blöt

TheHunted

Trådstartare
Kna man tex lämmna kornkross i lite vatten under natten tro?
eller ska man hellre gör så man heller lite vatten över fodret på morgonen direkt innan man ger?

Sv: mat i blöt

JAg slår vatten över fodret precis innan jag ger det... Min häst har lite brottom och sätter lätt kornkrosset i halsen med hosta som följd om hon får det torrt.

Blöter upp det precis så mycket att det blir lite grötigt....

jag vet inte men jag brukar blöta mitt kornkross och kraft
redan på morgonen till middagen och på kvällen till morgoen
jag vet inte vad det gör för skillnad
men jag blöter även kraft oxå

Beror ju alldeles på om du i kornkrossen har t ex betfor som måste stå och svälla före servering (eller pellets t ex). Har du bara kornkross så går det ju bra att du blöter precis före servering.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025