Måste vi flytta till Flashback?

D

Daidalos

Om jag inte är helt felunderrättad så är anledningen till att folk skriver ut företagsnamn med asterisker att man vill bekämpa oauktoriserad reklam.

Men vad är det då för reklam man vill slå vakt om? Den enda "handgjorda" annons jag har sett är den för Equippa. Och det är inte ens en riktig butik, utan någon slags köp- & säljsite (som i skrivande stund har åtta handgjorda annonser.) Annars så är det bara massa slumpmässiga Googleannonser på denna site, annonser som man helst kan slippa - för man vet aldrig vad man får. Tyvärr så tog jag aldrig någon skärmdump av det, men när jag var inne på en site där man seriöst diskuterade kommersiell rymdfart så gjorde en av Googleannonserna reklam för Dänikens böcker. Ridå!

Nu kanske de på Bukefalos har handplockat de annonser som kan dyka upp, men om det är fullständigt slumpmässiga annonser som bara reagerar på vissa ord så är det en tidsfråga innan vi ser Googleannonser för ponyplay...

Sedan så är gränserna mellan butik och tillverkare flytande. Vissa butiker säljer inte ens hästgodis med det egna namnet på. Vissa tillverkare skulle inte bry sig om korvgubbar sålde deras produkter - bara de blev sålda. Vissa tillverkare har konceptet shop-in-shop. Vissa butiker säljer även ett sortiment av egentillverkade produkter. Så om admin skall vara konsekventa så måste även CRW skrivas ut med minst en asterisk i namnet. För det är endast en butik som säljer CRW.

Ett annat problem med att man tillåter folk att skriva ut butiksnamn med asterisker är att admins förlorar pondus. Om dom väljer att se genom fingrarna bara för att folk "sköter det snyggt" i detta fall så förstår jag inte varför de inte kan se genom fingrarna på massa andra saker. Det konsekventa vore att radera alla trådar där butiker ens nämns och bara tillåta diskussioner om mockning, gångarter och stallkatter.

Jag kan förstå motiven till asterisktvånget, att admins vill slå vakt om sina annonser. Men de borde kunna göra bedömningar från fall till fall. Är det en användare vars inlägg bara är trådstarter om ett visst företag så kan man lösa problemet på massa olika sätt. Men sätt inte likhetstecken mellan uppenbara reklamspammare och användare som bara byter information. För informationen att produkt X kostar 650:- hos företag Y och 500:- hos företag Z kan admins omöjligen kontrollera. Och personer som sparat in 150:- med hjälp av den informationen återvänder gärna till den siten där de fick hjälp, oavsett vilken.

Om admin inte vill häva sitt närsynta asterisktvång som i längden bara skadar dom själva så föreslår jag att vi flyttar över stora delar av diskussionen till Flashback. De har forum för precis allting, och jag ser inte varför man inte skulle kunna starta en underavdelning för hästsport. Där så skulle vi kunna ha våra prispressartrådar utan att behöva dras med det vidriga hyckleriet som asterisktvånget medför.

Sv: Måste vi flytta till Flashback?

Du är helt felunderrättad!

Enda orsaken till att folk skriver H**ks eller T**ia är för att de tror att de kommmer förbi denna del av forumreglerna då:
Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna.

Det finns absolut inget asterisktvång, snarare tvärt om.

Det finns ett gäng trådar i ämnet redan, sök t.ex på reklam här på forumet :angel:

Saxar ett svar jag gav i en annan sådan här tråd:
Om jag hade ett företag som hette Ragatans så hade det inte spelat någon roll om du skriver Ragatans eller Ra***ans. Bägge faller under forumreglerna. Liknande trådar tas bort om/när de upptäcks.

Däremot när det gäller stora företag som HÖÖKS, Börjes, GEKÅS, IKEA Ica, Telia, Plusenergi osv är det helt OK att skriva ut företagsnamnet, det är bara fånigt att skriva I*EA. Detta då dessa trådar mycket sällan mynnar ut i "reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa".

Så har iaf jag tolkat reglera och det är väl oxå vad som framkommit av diskussioner mellan moderatorerna och Gunnar.

I såfall så borde forumreglerna skrivas om rejält. För det är ytterst få företag som inte kan förknippas starkt med vissa personer. Och moderatorerna om några borde kunna skilja mellan legitima och illegitima inlägg. Men bara för att ett företag är någons livsverk så har denne inte frikort för usla priser och usel service. Enligt reglerna så framstår användarna som en samling ohängt slödder, och jag vet inte om jag vill vara medlem på en site med så nedlåtande regler...

Och är detta ett regelbrott?
Stenbergs Läder i Stockholm har ett stort utbud av ridbyxor för herrar. En trevlig butik med god service.​

Senast ändrad av en moderator:

Vad sägs om att backa lite klädsamt när du fått klart för dig att det du kallar "admins närsynta asterisktvång" inte existerar? Att du fått det fullständigt om bakfoten? ÄNNU mer om bakfoten än de som tror att lurar bukes moderatorer genom att skriva I**a i stället för Ikea.

Vill du ha en seriös diskussion om reklamregler bör du nog stämma ner tonen lite. Eller varför inte, som du säger, prata på Flashback i stället.

Det står dig fritt att låta bli att logga in på Bukefalos.

Bukefalos är Gunnars forum och det är hans regler som gäller, vad du än tycker.

Vad sägs om att backa lite klädsamt när du fått klart för dig att det du kallar "admins närsynta asterisktvång" inte existerar? Att du fått det fullständigt om bakfoten? ÄNNU mer om bakfoten än de som tror att lurar bukes moderatorer genom att skriva I**a i stället för Ikea.
Varför skulle jag göra det för? Svaren jag har fått visar på att det ligger något mer i potten än folks missförstånd. Som drakoniska gummiregler.
Det står dig fritt att låta bli att logga in på Bukefalos.

Bukefalos är Gunnars forum och det är hans regler som gäller, vad du än tycker.
Jag vet att det är ett privat forum. Men det är inget argument mot regeldiskussioner. Du kan ju fråga dig hur många användare Bukefalos aldrig kommer att få just för att potentiella användare tycker att reglerna är drakoniska och inkonsekventa.

Vad är skillnaden mellan Hööks och Stenbergs Läder? Hööks har fler butiker. Annars är de i allt väsentligt fullt jämförbara. Båda är hästsportsbutiker med ett personnamn i företagsnamnet. Hööks föll inte ned från himlen som en färdig kedja, utan hade också en blygsam start. Så jag skulle vilja veta gränsen för när ett litet företag som Stenbergs Läder passerar den magiska gränsen då det kan diskuteras.

Jag skulle även vilja få en ordentlig rationalisering till denna regel:
Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.​
Min tolkning är att:
  • Alla användare är i grund och botten osakligt drägg.
  • Moderatorerna skulle aldrig kunna hålla efter folk om man lättade på reglerna.
Men jag kanske har fel och ser fram mot rationaliseringen.

Senast ändrad av en moderator:

Du läser reglerna som fan läser bibeln.

Saxat ur forumreglerna:
då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa

I mina ögon och förmodligen de flestas är detta mer för att skydda enskilda företagare än att idiotförklara medlemmarna på forumet, vilket du tycks tolka det som.

Eftersom det enda du verkar vara ute efter är att gå i polemik, väljer JAG att låsa tråden. Vill du eller någon annan ha den upplåst vänligen PM:a Gunnar om detta.

Anna-Karin, moderator

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka