Måste köpa hösilage av ny leverantör

F

fjordinghanna

Han vi brukar köpa hösilage av lovade oss lite för mkt i höstas för nu säger han att han inte kan sälja mer helt plötsligt o då står vi där hemma med 1, 5 hösilage storbalar kvar ! jobbig sits. Har dock fått tag på en person i närheten av oss som gärna vill sälja hösilage till oss. Han skulle även ta analys på det o sen va det meningen att vi skulle köpa av han efter vi sett hans analys. Men eftersom tiden blivit så knapp o analys svaret inte verkar ha kommit så måste vi iaf nöd köpa 1-3 balar av honom trots vi inte vet avd det innehåller!

Grejen är den att hösilaget vi har nu har dessa värden per kg foder 8,32 mj och 83,2 smbrpg alltå en kvot på 10 och alla hästarna har fått så mkt hösilage i sig att de fått ett rejält överskott av protein. Gäller då inte mitt högdräktigfa sto som hösilaget funkat toppen för. Tänk om hösilaget vi köper nu har jättelåga protein värden? och vi har ingen vänjningstid eftersom det blev så akut allt. Mannen som ska sälja hösilage till oss nu tror att hösilaget har en mj på 9 och ev 40 smbrpg. Fast det får vi ju se hur ,mkt det stämmer när han fått analysen. Men hur sjutton ska vi göra när vi får hösilaget hem mtill oss o inte fått analysen ännu o måste ge av hösilaget hur mkt ska vi ge?? Funderar på att köpa hem en säck lusern o stöd fodra mitt högdrälktiga sto med då när vi börjar med nya hösilage balen , för då vet jag ju att hon iaf inte får för lite protein. kan skriva foderstáterna de har nu sen om nån är interesserad. Men som sagt hur skulle ni gjort vad ska jag göra..

Sv: Måste köpa hösilage av ny leverantör

Kan du inte spara det hösilage du har kvar till det dräktiga stoet, så vet du vad hon får i sig åtminstone? Hur länge räcker det silage ni har kvar? En analys tar ju bara ett par dagar.

Trissa skrev:
Kan du inte spara det hösilage du har kvar till det dräktiga stoet, så vet du vad hon får i sig åtminstone? Hur länge räcker det silage ni har kvar? En analys tar ju bara ett par dagar.

Hur ska det gå till? Ska en häst äta av en storbal själv?

Knappast, men om det finns silage så det räcker ett par dar hinner de få analys på det nya silaget innan det gamla tar slut. Jag har ju ingen aning om hur många hästar trådskaparen har i sitt stall. Är det 3-4 hästar är det ju inga problem, men säg att det handlar om 30-40 hästar... Då hade jag i första hand sett till att det fanns av det gamla silaget till det dräktiga stoet så länge det håller sig fräscht, innan jag fodrade upp resten av det till de andra hästarna. (Och helst blandade med det nya förstås.)

har 3 fjordingar. Har öppnat sista balen nu. har inte nya leverantörens tel nummer så har inte kunnatr ringa dit. Men mamma är hemma nu o hon har nummret så jag ska be hemme ringa dit ikväll o be han komma över med ett par balar o fråga hur det går med anlysen. Kanske vet mer senare ikväll.:)

Jag skulle vilja att fodret har mellan 7-9 mj per kg foder och mellan 40- 70 smbrpg, fast lite mer gör inte så mkt med tanke på att de är vana vid protein överskott. Dock är det ju trevligt med lite lägre kvot. Med hösilaget vi har nu måste vi ge en hel del betfor till dräktiga stot så hon får i sig tillräckligt energi. Men som tur är står ju hästarna på halm som de äter en del av! Men hur mkt kan man räkna med att hästen äter i halm? har försökt lägga extra halm i ett hörn men märker ingen skillnad dock ser jag ju ofta att de går runt i boxen o tuger halm lite var stans

Snackat med nya leverantören nu typ. Knöligt allt blir ! Han hade bara 15 balar kvar så han ville inte ta analys på ett så litet parti annars skulle han tagit det åt oss. Vi kommer bara behöva 5-8 balar( det tar ca 10 dagar för hästarna o äta upp en storbal) och eftersom han säljer balarna för 250 spänn styck så kan man säga att om jag skulle analysera hösilaget själv kostar det lika mkt som 1/3 av alla balarna! Mina föräldrar som är uråldriga förstår inte riktigt det här med att anlalys ärt viktigt sörskilt för mitt höähdräktiga sto. Nu är jag orolig. Får väl ta anlys iallafall kanske, men det känns inte så bra.
Förra leverantören bor ju bara några km bort från den andre, borde det skilja så mkt på skörden då?

Förra leverantören hade analys för både 1 a och 2a skörd o det skiljde inte alls mkt. Kan den nya leverantören ändå ha "kasst" hösilage? Både nya o gamla leverantören säljer relativt torrt hösilage. Funderar på o börja stödfodra mitt sto med 1 kg lusern om dagen + lite vetekli , men de pengarna vlirt ju nästan lika mkt som en anlys med bra reslutat!

ska jag skicka analys eller ej?

8 balar * 250 kr = 2 000 kr. Är det då inte värt att kosta på en analys för 500 kr, jag skulle göra det i alla fall. Tänk så skönt att veta istället för att gå omkring och ha dåligt samvete... Vad blir 500 kr utslaget per kg foder eller per bal...
//marti

okey får väl ta kontakt med exempelvis analycen o se om de kan skicka över provkasse. vad finns det mer för anlays företag

läste detta på anlycens hemsida
"Storbalsensilage
På grund av risken för att ensilaget förstörs bör man undvika att ta prov ur storbalar. Det går inte heller att få ett representativt prov om man endast tar prov från en eller två säckar. Det är alltså bättre att ta provet på fältet före inläggningen."

fast om jag ta anlys borde det väl iaf bli ett riktmärke för mig, man borde ju få något hum om hur kvaliten är

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar