Måste bara tacka AR!!??

R

ramada

Hej alla!
Kanske lite löjligt att skriva om men, det är verkligen värt att nämnas!
Hade ut min hovslagare idag som verkade hästen och hon undrade vad jag hade gjort med honom :eek: då han var så lugn och "oryckig".
Förklaring: Han har alltid varit jättespeciell under de här två åren som jag har haft honom har han alltid ryckt med bakbenen och alltid mer med vänsterbak, alltid exakt samma vareviga gång hovvis kommit ut och verkat.
Hör till saken att jag riktigt kommit igång med min AR-träning vid hand den senaste månaden. Varvar detta med körningen. Som om detta inte var nog bekräftelse på att vi går åt rätt håll så har han för första gången på ett år inte patellahakat veckan innan skoning!:love:
Och ja jag tackar AR för det, vår "nya" träningsinriktning.
Jag är jättestolt både över min gubbe och mig själv!:D
Om det är nån som orkar läsa min essä så skriv gärna positiva effekter som framkommit av att ni bytt inriktning till AR.
Slänger ni en bild på darlingen!! :love:

Sv: Måste bara tacka AR!!??

Grattis! Det är ju så häftigt när man känner att man är på rätt väg och att man genomgår så många positiva förändringar med sin häst och sig själv.

För oss (min häst och jag) har det hänt massor på ca ett år, både på det mentala planet och på det fysiologiska. Vi är närmare varandra, tryggare, och vårat förtroende för varandra är betydligt högre. Fysiologiskt har hon blivit en muskelknutte, och hon har ett betydligt lägre kliv nu än tidigare då hon gick stelt och styltigt. Lite stelhet finns kvar men så är hon 17 år också och det går åt rätt håll. :)

Vad härligt för er! Tycker han ser fin ut i kroppen det lilla man ser:bow:

Tackar bägge!!! :bow:

Jo jag gillar hans kroppsform, nu har han fortfararande lite betesmage som vi håller på att jobba bort, men inte är han då det spjälstaket jag fick hem för två år sedan...

Så här ser han ut nu efter sommaren: :love:

Hmm, jag lite mage mindre vore ju inte helt fel.....Var den andra bilden äldre? Tyckte det man skymtade av ryggen såg bättre ut där, men det var ju svårt att se också på den bilden. Vilken man o flugskydd för ögonen behöver han inte heller:idea:

Jag blev jätteglad när vi hade ute våran veterinär nyss, han har behandlat min "gamla" häst ca ett par ggr om året med akupunktur sen -98 el 99 (lite osäker på årtalet) pga av diverse problem men framförallt för att hon tappar ryggen och blir i tre delar, Veterinären (FW)kallar henne för ett gammaltslagskepp:smirk:

MEN nu när han kom ut för att behandla lillen så bad jag honom att kolla på morsan också och han kände faktiskt inte igen henne och för första gången på nästan 10 år!!! så behövde hon ingen behandling:bump::banana: och hon är 17 år nu och är alltså bättre iform nu än när hon var 8-9 år och då har hon ändå fått ett föl under de här åren och det var en tung graviditet och tungt lång tid efter. Tack AR:)

Kan inte annat än hålla med! AR har hjälpt mig och lilla Easy mycket! Utan det hade vi nog inte kommit så långt som vi är nu.

Lycka till i fortsättningen ^^

Jo den första bilden var från i våras typ i maj tror jag det var, det var från första kursen vi var på. Andra fotot var från nån månad sen, så magen är mindre nu ... :crazy: ska se om jag har nåt nyare foto annars fixar jag ett... :D

lite nyare foto, rätt värdelösa då jag bara hade mobilen att tillgå...

få se om ja tar mig i kragen och fixar nya med kameran bara jag köpt nya batterier d.v.s.:angel:

Hej och grattis!:banana:

Visst ar det helt underbart att upptacka och inse de dar sma viktiga detaljerna, som ar tecken pa att det man gor faktiskt ar nagot riktigt bra?

Jag ar ingen AR ryttare, men jag har gatt igenom samma upplevelser som du efter att ha bytt tranare.

Jag hade ridit i over 10 ar nar det hande. Pa den tiden visste knappt nagon ens vad AR var. Jag tavlade ponny i hoppning, dressyr och falttavlan och hade precis skaffat min forsta stora hast. Det gick ratt sa bra for mig pa tavlingar och traningar, men det var som om nagot inte riktigt stamde.. Och min forsta stora hast hade en hel del problem, bade psykiska och fysiska, som jag varken forstod eller kunde hantera, och ingen av mina tranare heller.

Och just da, nar jag behovde det som mest, dok h*n upp, som gubben ur ladan, tog ner mig pa marken, bokstavligt talat :angel: och fick mig att borja om fran borjan med bade mig sjalv och min hast. Och vi fixade det. Min hast var som forbytt, ingen kande igen henne. Hon madde bra och jag madde bra.

Min nya tranare var och ar ingen AR ryttare, men jag kanner igen mycket av det grundlaggande arbete och tankesatt som verkar ligga bakom AR.

Manga av mina gamla ridvanner undrade vad jag holl pa med, gav snikiga kommentarer, snackade skit bakom ryggen, gjorde sig lustiga over det satt jag red och tranade min hast, men jag brydde mig aldrig och det ar jag glad for idag.

Det ar manga ar sen detta hande, och jag har sett massor av hastar tranas pa detta satt genom aren. Och vad jag ser ar glada, lyckliga, snalla, latthanterliga, allsidiga och framforallt FRISKA hastar utan skador.

Jag har sjalv en 20-aring som aldrig nagonsin haft en skada eller problem i hela sitt liv. Och han ar riden massor.

En sak som jag lade marke till i bildtraden har pa AR-forumet ar att de flesta hastar dar ser valdigt lugna och nojda ut. De allra flesta ser ut att trivas med arbetet. Och da har man val uppnatt ett stort mal eller hur? En hast som ar lugn och nojd ar en hast som mar bra i kropp och sjal.

Håller med föregående talare! Fick sagt av veterinär att min hästs leder var antagligen helt slut och det bara fanns avlivning kvar! Hon "tappade" frambenet i bland när jag red. Då hittade jag AR, detta var 1998 och nu är hon friskare och bättre än någonsin, 30 år gammal!!
Marie och Sabina

Underbart!, guud va härligt att få höra många fler som haft glädje av denna inriktning av träning.
Kom gärna med fler historier ni som läser.. :bow:

var nyss på en kurs för christofer dahlgren med min 4-åriga nordsvensk som visade tendens till passage när arbetet i traven kom. det roliga med AR är att dit vi har kommit idag har skett på 6 månader och jag började med en skygg nordsvensk travare som iinte ville ha en nära alls (troligen har han fått stryk och dessutom blivit dåligt inkörd). förändringen kommer snabbare än jag själv tycker att det ska gå och han blir tryggare för varje pass. dessutom sker allt så avslappnat. förlåt mej christofer (som uppmanade oss att se kritiskt på akademiskt) men jag har bara sett det positiva och kan därmed bara säga positivt om läran! (nog för att jag tror han mena att man inte får tro att alla som rider AR är urduktiga och såga allt annat)

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 801
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama