Måsta jag byta ut sadlarna..?

Liselott76

Trådstartare
Har en Hubertus Kosack dressyr & en Husar Lemetex hoppsadel, har fått ångest nu när alla pratar om att så många har sadlar som ligger fel..
Min pålle har vilat ca 4 månader (pga skada) & tappat en del muskler, han är ganska "tom" vid sidan av manken..
Dressyrsadeln är ganska vid mellan "bossorna" på undersidan, när jag lägger den på hästen så är det mycket plats vid manken & där bak, men jag har provat peta in ett spö för att se hur den ligger på "mitten" och jag tycker att båda sadlarna är liksom "lägre" på mitten.. Kan sadeln då ligga & trycka på ryggraden..?? Hur ser jag om den gör det?
Snälla, behöver tips, ska jag kanske åka till en sadelmakare för att kolla & eventuellt stoppa extra på mitten..?

Om du är säker på att sadlarna har passat före vilan så kan du lägga under en fårskinnspad tills musklerna är på plats igen.

Är du däremot osäker på den ursprungliga passformen råder jag dig att ta hjälp av en sadelmakare, fast vänta tills musklerna är på plats med det också.

mvh Jessica

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 870
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Emiro
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 276
Senast: Lavinia
·
H
Utrustning Min tjej har ett spikrakt sadelläge och under arbete gränsar det nästan till konvex! :eek: Förhoppningsvis blir hon lite mer formad med...
Svar
9
· Visningar
5 058
Senast: hopp_o_galopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?