Massor av röda prickar på benen!

MissFideli

Trådstartare
Jag rakade benen med hyvel för första gången på länge, på midsommarafton. Det brukar börja klia några dagar efter och jag kan få röda prickar. Men inte såhär!
Solade lite dan efter, hade kanske för lite och för låg spf, för senare på dagen fick jag fullt med röda prickar.
I söndags gick jag på promenad i högt gräs och fick stora utslag. Duschade när jag kom hem och lade på hydrokortison. Alltgick tillbaka till dagen efter, menröda prickarna är alltjämt kvar. Kanske t.o.m ökat.

Så nu vet jag inte vad det är. De kliar inte, ser inte direkt svullet ut. Det är ytterst lite knottrigt på huden, så de verkar ligga under. Smörjer med after sun och hudcreme minst 2 ggr dagligen, men ingen skillnad.
Dessa har jag alltså haft sen i lördags, bilden är tagen igår. Båda benen, om än mer på ena. Bara på smalbenen.

20220629_172801.webp
 
Jag rakade benen med hyvel för första gången på länge, på midsommarafton. Det brukar börja klia några dagar efter och jag kan få röda prickar. Men inte såhär!
Solade lite dan efter, hade kanske för lite och för låg spf, för senare på dagen fick jag fullt med röda prickar.
I söndags gick jag på promenad i högt gräs och fick stora utslag. Duschade när jag kom hem och lade på hydrokortison. Alltgick tillbaka till dagen efter, menröda prickarna är alltjämt kvar. Kanske t.o.m ökat.

Så nu vet jag inte vad det är. De kliar inte, ser inte direkt svullet ut. Det är ytterst lite knottrigt på huden, så de verkar ligga under. Smörjer med after sun och hudcreme minst 2 ggr dagligen, men ingen skillnad.
Dessa har jag alltså haft sen i lördags, bilden är tagen igår. Båda benen, om än mer på ena. Bara på smalbenen.

Visa bifogad fil 94104
Jag fick klass 3 kortisonkräm för liknande på båda benen.
20220628_155430.jpg

Beror vare sig på rakning eller sol i mitt fall, då det är en allergisk reaktion på något - än så länge okänt-.
 
Ajdå 🙈 Spelar det roll om du smörjer med högre spf?
Inte i efterhand :p men det brukar förebygga. Tyvärr är jag jätteslarvig med att smörja tex benen med spf. Så jag brukar tolka prickarna som solskada.... Känns inte, inte upphöjda, svider inte osv utan syns bara. Så jag skiljer dem från solbränna (den röda, varma, ömma) men jag får dem bara när jag varit för mycket i solen.
 
Min dotter får såna prickar ibland av att raka, framförallt med sån där apparat som drar ut stråna men även vanlig rakning. Hon frågade på apoteket och fick en salva med nåt ämne i, inte kortison, men nåt annat, så fråga på apotek! Det hjälpte också att gå på solarium (tyvärr...) - tydligen tar det död på bakterier/hämmar inflammation. Inget att rekommendera för regelbunden användning men för henne fungerade det på bara ett par gånger.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Frågan är väl egentligen när borde man kolla upp utslag? Så här är det För en och en halv månad sen fick jag ett sugmärkeliknande...
Svar
11
· Visningar
1 312
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag kom hem från en semester i USA i fredags och upptäckte ganska snart två röda prickar på mitt vänstra ben. De såg ut precis som...
2
Svar
21
· Visningar
11 880
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp