U

Uddatyp

ska ta ut en massör till den lilla hästen nu eftersom ja tycker hon har blivit känsligare för allting o lite mer irriterad..och fått svårare för vänster galoppen..fast kanske inbillar mej.
den som ska massera har en sån massage maskin grej..vet inte riktigt vad de e.
men nån som har masserat hästen med en sån nångång?

sen..va gör man efter hästen fått massage? och innan? nåt man ska förbereda? kan den gå ut i hagen o så först?
när kan man rida/gå ut o gå med den?

Sv: massage

när ja tror de är sånna fel på min häst ringer ja en häst massör som får komma och kola... hennes råd är att hästen ska va utvilad när hon kommer och ska även vila efter och bara gå i hage och softa dagen efter, men sen beror de ju på om dom hittar nåt och va dom ska kolla... men de va väl till lite hjälp iaf

Maskingrejen är troligen en "EMS" eller "TENS" maskin som innebär att musklerna får små elekriska impulser från maskinen istället för från nerverna. Det gör inte ont och har en avslappnande och smärtlindrande effekt.

Jag rekommenderar mina kunder att hästen inte ska vara riden innan behandling men för mig får den gärna vara ute i hagen innan jag kommer. Vill dock att den ska vara torr vid dåligt väder eftersom blöta hästar inte uppskattar massage.

Direkt efter massagen vill hästen ofta kissa och dricka vatten. Jag tycker det är bra om hästen får röra på sig typ skritta eller jogga lätt efter massagen men det finns det olika uppfattning om, se annan tråd i frågan. Enklast är att du frågar din massör hur han/hon vill ha det.

Hälsn
Lejonelle (hästmassör utan maskiner)

Varför tar du ut en massör om du misstänker att det är nåt fel på hästen? Man kollar med veterinär i första hand, sen kan man ta ut ET osv.

de e väl inget fel på hästen så...bara att hon känns så spänd..har blivit mycke känsligare för bortstar täcken o sånt..och eftersom allt sånt försvinner när ja ridit så tänkte ja de skulle hjälpa.
enligt förra ägaren så har hästen alltid varit sånhär...stel o sånt.
och h*n har aldri testat massage o så.
sen har ja frågat vet. om de och den trodde inte de skulle va nåra problem.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 699
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 844
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama