Mask i magen?

E

Eivor

Nu har jag testat. I fjol så skickade jag för första gången in bajs till Statens Veterinär…bla, bla. Jag fick svar där ifrån att det såg bra ut. Så här står det exakt, ägg i sparsam mängd av strongylider, ägg påvisade av bandmask, betes och avmaskningsrutiner tycks vara bra. Denna test gjorde jag då före jag hade avmaskat inför betessäsongen. Nu har jag testat bajset igen och den gången får jag liknande svar, ägg i ytterst sparsam mängd av strongylider, bra betes- och avmaskningsrutiner. Fortsätt så.

Men nu är det så här, att jag har inte avmaskat mina hästar sen förra våren. I fjol våras så hade jag avmaskat dom en gång på hösten och en gång under vintern. Jag har alltså inte mer mask i bajset då jag bara har avmaskat en gång under året, än då jag har avmaskat tre gånger?

Nu funderar jag ju hur mycket behöver man avmaska egentligen? Enligt detta så verkar det ju räcka med en gång på ett år. Kanske behövs inte ens det? Kanske räcker det med varannat år? Eller vart tredje?

Sv: Mask i magen?

Ofta så räcker det att inte avmaska alls! Träckprov en gång om året för att hålla koll att det inte blir värre. Dock hade du bandmask påvisat, den syns inte alltid på träckprov, så den skulle jag se till att använda Droncit till för att bli av med.

Om du skickar till Vidilab är det billigare och du får EPG, alltså antal ägg per gram träck istället för bara "sparsam mängd".

Magdalena skrev:
Ofta så räcker det att inte avmaska alls!
Vad menar du? Att det inte räcker att avmaska alls?
Vad menar du påvisar bandmask? Det stod ingenting om bandmask i årets test? Jag har betalat 265 kronor.

Jaha! Menar du att man inte behöver avmaska överhuvudtaget?

Så här har jag avmaskat:

Före betet: Ivomec
Efter betet:Ivomec
Februari: Banminth, dubbel dos tar bandmask

Fast nu har jag inte avmaskat då sen maj -04, då med Ivomec.

Jag menar att många avmaskar i onödan. Bandmask har du bevisligen eftersom det visade sig på träckprovet ett år. Dubbel Banminth tar bara vuxna maskar, så trots att det inte märktes på senaste provet lär din häst ha det ändå. Av de hästar som bevisligen har bandmask visar bara 25-40% positivt på träckprov.

Eftersom du inte har EPG skulle jag avmaska innan betet precis som du gjorde förra året, för att hålla nere smittan under värsta tiden. Efter midsommar brukar det vara torrare och lugnare på smittfronten.

Bandmask visade sig på provet i fjol men inte i år? Menar du att dom har mask även om det inte visar sig på provet? Fast ifjol så visade det sig som sagt, men inte i år. Även om jag hade haft EPG så hade väl resultatet blivit detsamma?

Jag skall korrigera mig själv också, det kostade 265 plus moms, då blir det 363.

Jag sa också fel att jag hade avmaskat med Ivomec förra våren, det var Fyrantel.

Jag har nu fått svar av en professor på sva. Han menar att anledningen till att jag har mindre mask nu än i fjol kan vara pga mindre smitta på betet. Det kan nog vara så eftersom jag gjorde en helt ny hage ifjol. Själv tänker jag också att Fyrantel kanske tog bandmasken bättre än Banminth.

Han tycker inte att jag behöver avmaska utifrån det provresultat jag har fått. Ytterst sparsam mängd motsvarar 50 ägg per gram (0-100 EPG). Mitt prov har undersökts med en kvalitativ metod. Där hittar man ägg av blodmask, bandmask och spolmask. Metoden lämpar sig inte för äggräkning. Om man skall veta antal ägg, kan man inte se bandmaskägg.

Tre gånger om året har jag avmaskat och det verkar som att det är alldeles i onödan. Och om inte jag hade "vågat" mig på att hoppa över två avmaskningar, så hade inte detta framgått lika klart för mig. Men jag vet inte, jag kanske kör en Ivomec nu iallafall och sen så testar jag igen om ett år.

Vid 50 EPG skulle inte jag maska...det är ju egentligen ingenting.. Det klarar hästarna av att hantera...spara på maskningen vid så lågt EPG.. Fyrantel och Banminth är presis samma sak...bara olika tillverkare. Var det Dan Christensson du pratade med på SVA ? Om så är fallet, så lita på vad han säger...för han är bra.

Senast ändrad:

Ja, det var Dan Christensson. Och nog litar jag på det han säger! Om man inte litar på en professor på sva, vem litar man på då?! :D
Jasså, det är samma sak, säger du. Vill minnas att jag ifjol med rekommenderad av sva att avmaska med just Fyrantel. Men det är säkert som du säger. Så att jag borde kanske inte avmaska. Men det känns som att det är så länge sen jag gjorde det!

Fyrantel är ju samma sak som Banminth, fast billigare. Var det Dan som rekommenderade Fyrantel också? När man har konstaterad bandmask är det annars läge att ta Droncit för att komma åt fler än bara de vuxna bandmaskarna.

Visst känns det knepigt att inte avmaska när man är van att göra det! Vi avmaskar inte heller i år (min häst har 0 EPG).

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 541
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 315
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Jag har tre katter, födda i mars i år. De lever mestadels utomhus dagtid, fångar och äter mycket möss, och sover inne på natten (fram...
Svar
4
· Visningar
836
Senast: Majjijann
·
Hästvård Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten...
Svar
8
· Visningar
5 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka