E
Eivor
Nu har jag testat. I fjol så skickade jag för första gången in bajs till Statens Veterinär…bla, bla. Jag fick svar där ifrån att det såg bra ut. Så här står det exakt, ägg i sparsam mängd av strongylider, ägg påvisade av bandmask, betes och avmaskningsrutiner tycks vara bra. Denna test gjorde jag då före jag hade avmaskat inför betessäsongen. Nu har jag testat bajset igen och den gången får jag liknande svar, ägg i ytterst sparsam mängd av strongylider, bra betes- och avmaskningsrutiner. Fortsätt så.
Men nu är det så här, att jag har inte avmaskat mina hästar sen förra våren. I fjol våras så hade jag avmaskat dom en gång på hösten och en gång under vintern. Jag har alltså inte mer mask i bajset då jag bara har avmaskat en gång under året, än då jag har avmaskat tre gånger?
Nu funderar jag ju hur mycket behöver man avmaska egentligen? Enligt detta så verkar det ju räcka med en gång på ett år. Kanske behövs inte ens det? Kanske räcker det med varannat år? Eller vart tredje?
Men nu är det så här, att jag har inte avmaskat mina hästar sen förra våren. I fjol våras så hade jag avmaskat dom en gång på hösten och en gång under vintern. Jag har alltså inte mer mask i bajset då jag bara har avmaskat en gång under året, än då jag har avmaskat tre gånger?
Nu funderar jag ju hur mycket behöver man avmaska egentligen? Enligt detta så verkar det ju räcka med en gång på ett år. Kanske behövs inte ens det? Kanske räcker det med varannat år? Eller vart tredje?