Mask hjälp till kattja

aida

Trådstartare
Som ni kanske minns så var min lilla kattja försvunnen strax över 2 veckor innan jul..

Nu har hon varit inne sedan dess.. vågar inte släppa ut henne än.. (det vart inga kattungar som tur var!) ;)

Men då när hon hade kommit tillbaks och ätit upp sig lite så passade jag på att avmaska alla katter (3 st) med axilur (tabletter) och de 2 första dagarna gick det bra men den 3:e fick jag inte i henne allt..

Men det syntes inga tecken på att hon skulle ha mask, glansig och fin i pälsen, lagt på sig lagom hull igen, pigg och glad.
Men däremot så har hon kräkts en del.. inte varje dag, men då och då, oftast ganska direkt efter att hon har ätit (jag trodde att hon hetts åt och därför spydde)
Men nu idag spydde hon upp 3 st maskar! antar att det är rundmask av något slag.. ca 4-5cm långa.. *urk*

Så nu funderar jag på vad jag ska avmaska henne med och om jag bör avmaska de andra 2 igen oxå?
axiluren var svår att få i henne, hade det varit mindre tabletter så hade jag kunnat få henne att svälja dem direkt, men de här var ju så stora så jag mosade de i lite mat.. men det gick ju inte i längden som sagt..

Vad har ni för erfarenheter? måste ha nått som funkar och inte till vettlöst pris.. :bow:

Sv: Mask hjälp till kattja

Har man svårt att få i katten tabletter är Profender ett bra alternativ, dock receptbelagt o inte helt billigt.
PL

Tack för svar
Är det profender som man droppar i nacken på dem?
vet du ca pris?

Drontal är bra, tar alla maskar, de ska bara ges en gång och tabletterna är inte så stora.

okey låter bra :)
Är de så små att man kan "trycka i dem" pillret i munnen direkt..? alltså utan att det ska lindas in i mat?
Jag ger dem p-piller direkt i munnen utan problem.. så den storleken skulle va bra :)

Finns inte Axilur i flytande form längre?Då var den ju enkel att bara spruta in i munnen vill jag minnas.....Numer ger jag dock tabletter men jag brukar dela på dem och doppa dem i vispad äggula först så de glider ned smidigt.Fast när jag funderar på det så skall jag nog fråga efter flytande Axilur nästa gång.

okey låter bra :)
Är de så små att man kan "trycka i dem" pillret i munnen direkt..? alltså utan att det ska lindas in i mat?
Jag ger dem p-piller direkt i munnen utan problem.. så den storleken skulle va bra :)

Något större men inte mycket. Jag ger dem oxå direkt "i halsen"

Finns inte Axilur i flytande form längre?Då var den ju enkel att bara spruta in i munnen vill jag minnas.....Numer ger jag dock tabletter men jag brukar dela på dem och doppa dem i vispad äggula först så de glider ned smidigt.Fast när jag funderar på det så skall jag nog fråga efter flytande Axilur nästa gång.

Problemet med flytande Axilur är att suspensionen är 10%ig vilket innebär 2 mL/4 kg katt och det är en väldigt stor volym att spruta i munnen. Det funkar utmärkt på kattungar upp till 1 kg.

delvis KL

Tack för alla svar!
Tror att det får bli antingen Profender eller Drontal..
..flytande får jag nog inte i henne..

Men behöver jag ta de andra två katterna samtidigt? eller räcker det med henne?

Jag ger Drontal, brukar krossa tabletterna och lägga de i leverpastej el. ngt annat.
Axilur ska man ge i 3 dagar, så då tkr jag Drontal är bättre.
Rekomenderar och ge de andra katterna också.

hmmm funderar på om detta va de medle vi fick att ge våra hundar?? har förgäves försökt komma ihåg va de va vet behandlade dom med...

vet behandlade med nån sorts vätska som droppades i nacken. med 14 dagar mellan. svindyra små droppar verkligen..

stod i papperet som ligger med i kartongen att de kunde även användas emot olika sortes maskar så de kan nog ha varit detta??

vad trro du.. elelr dinns de nått annat som ligger i små små flasor som man droppar i nacken..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 420
Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
2 360
Senast: Steffe
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 166
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka