Martingal på P&J?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kan till att börja med säga att detta handlar inte om en ridskolehäst, så jag får bestämma utrustning själv.

Även om jag egentligen är dressyrryttare, tycker jag ändå variation är viktigt. Därför funderar jag på att variera lite med någon P&J 40-60 cm ibland.
Hästen är en irländare, 162 cm, halvgrov och lite åt det mer högresta hållet. Han är absolut snällheten själv, men kan vid banhoppning tända till lite. Är jag hemma och smäller upp några sockerbitar så händer absolut ingenting, men blir det flera hinder i följd har han något lite svårt att hålla sig i skinnet. Absolut inte så han skenar eller något sånt, men huvudet åker upp lite, han blir ganska taggad och så. I all välmening. Och inget fel på det.

Men så tänkte jag på det, att trots höjden på ev. P&Js skulle det i alla fall psykologiskt för min del kännas bättre med en martingal på. Inte för att jag tror att han skulle knocka mig, men det är liksom ingen LA-form på honom mellan hindrena om vi säger så :angel:
Och visst, vi skulle absolut kunna hoppträna också mer också. Men eftersom att jag mer vill göra det som en "variationsgrej" vill jag inte lägga mycket tid och pengar på det. Utan P&J för mig skulle mer vara ett alternativ till att smälla upp någon bana hemma i ridhuset (kanske för att jag också är för lat för att orka plocka undan sen :grin:) samt lite "miljöträning".

Så, höjderna till trots, tycker ni hoppexperter att det är ok att man har en martingal på vid typ P&J i ett sånt här läge?
Eller lär man få endera expertmaffian, endera P&J-ledningen efter sig då?

Varför skulle du INTE kunna ha martingal? Den påverkar ju inte om hästen inte har huvudet väldigt högt. Har själv martingal på min häst då jag rider ut med min dotter. Han slår sällan med huvudet men det har hänt vid två tillfällen (långt emellan) att han blivit skrämd, kört upp huvudet och tvärvänt. Har jag dottern med på sin lilla B-ponny så vill jag veta att jag får stopp på honom om ett sådant läge skulle uppkomma. Jag har aldrig behövt den, men den stör ju inte när den sitter på heller. Kommer ha den även när vi börjar hoppa.

Tack för svar! Nej, vill bara att allt ska bli så rätt som möjligt, därav min fråga :)

@em-pirre Åh, tack så jättemycket! Den där kommentaren värmde verkligen i lilla hjärtat :love: :heart
Är egentligen bara att jag vill få allt så rätt som möjligt redan från början, så att inte något händer eller så. Och så vill jag hela tiden lära mig mer!

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 103
Senast: Unafraid
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 311
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Efter mer än 6 månaders paus från "hoppningen" pga. feghet så testade jag på det idag - och det gick över all förväntan! Jag hoppade...
2
Svar
24
· Visningar
5 307
Senast: warg
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka