Marsvinshonor och brunst

Dravena

Trådstartare
Hur reagerar era marsvinsflickor när de brunstar? Innan jag skaffade Nora märktes det aldrig att Tuva brunstade, hon hade ju ingen att mucka med. Men sen Nora började brunsta brukar de sätta igång ungefär samtidigt (brukar skilja ett dygn ungefär) så är det ett himla liv när det är dags. Inte så att de bråkar, men de går runt och vaggar och kurrar och pratar mycket mer än vanligt. Låter som ett kafferep ute i köket! ;) Dagen efter de slutar brukar de vara helt utslagna, är det normalt? Första gången trodde jag de var sjuka, så jag gav de en c-vitamin kur och vakade som en hök över buren. Men nu har jag insett att det är likadant varje gång! De ligger och sover i stort sett en hel dag, men äter som vanligt.

Är era likadana?

Jodå, jag ser precis vilka som är brunstiga eller inte...dom kurrar, vaggar, sätter på dom andra osv....så dina flickor är inte annorlunda :love:

Jag tänkte inte så mycket på själva brunsten utan hur utslagna de blir efteråt! Men visst är de roliga när de vaggar runt i buren och står och nafsar i luften åt varandra. :love:

JAHA!!! Det har jag faktiskt inte tänkt på....ska ta och inpektera närmare, har två flickor som vaggade omkring där ute nu när jag var och kvällsmatade :smirk:

Jodå, mina två flickor brukar också vagga och kurra mer då. Särskilt den ena, hon gör även nåt konstigt högt ljud på nätterna då (så man inte kan sova i samma rum...). Jag har aldrig hört nåt marsvin som låter så nån gång, mitt andra marsvin gör inte heller det. Det är inte "ooooii-kandet" som de gör när de tigger utan ja, konstigare men väldigt högt.
Svårt att förklara.
De är däremot inte speciellt trötta dagen efter heller (skiljer ca 1 dygn på dem också)

Låter det som ett fågelkvitter ungefär? Det håller Nora också på med, händer kanske nån gång varannan månad. Det är så högt att det väcker oss i rummet bredvid!

Nu när jag kom hem var de precis som vanligt och sprang runt i köket på jakt efter nya äventyr, så det är ingen långvarig trötthet direkt. :D

Nja, fågelkvitter vet jag inte riktigt.
Hörde på tv nån fågel, tror det var duvhök eller nåt sånt, ett högt läte. Ja, som ett slags fågelkvitter då.
Högt är det i alla fall.
Hon gör det så gott som varje gång hon är brunstig och ibland när hon blir upprörd också (dock inte ofta då).
Hon sitter som helt stel och bara låter, trodde först att hon fått nåt slags anfall, men så är tydligen inte fallet.
Hade en kompis som var över med sin marsvinshane tillfälligt, han blev väldigt intresserad när hon lät så så jag antar att det kan vara nåt slags lockrop.

Om det är samma läte som jag tror, är det ingen som vet exakt vad det betyder. Men märkligt låter det! Jag trodde de hade slagsmål och någon hade blivit biten när jag först hörde det..

Men det kan väl ändå inte vara speciellt vanligt, jag menar det nämns inte i några böcker och jag har inte vetat om nåt marsvin som låtit så tidigare (utom ditt ena marsvin nu då). Och det är ju bara en av mina som låter och en av dina.
Mystiskt.....

Det står om det på uppfödaren Cassiopeias hemsida tror jag, och i en marsvinsbok som jag fick med från Tuvas förra ägare, så helt okänt är det inte! :)

Tittade på uppfödaren Cassiopeias hemsida, hittade inget där (men det var ju rätt mycket så jag kan ju ha missat det).
Vad för bok är det du har läst om lätet i??

Det lätet dom har som när det låter som en kyckling tjippar har en av mina gjort en gång.
Man kan höra det på denna länken.
Det är en mp3 fil.
Ingen vet med säkerhet vad det betyder.
Vet att det finns ett filmklipp på detta också men orkar inte leta upp det :p

Jo då, det händer då och då med jämna mellanrum så jag antar att det är när dom brunstar :)
Utslagna tycker jag dom är varje dag = lata grisar :angel:

För mig var det också bara den ena som lät. Hon kurrade och vaggade runt.. Den andra verkade aldrig göra nåt sånt.

hmmm, jag var helt säker på att jag hade läst det där men nu hittar inte jag det heller. Boken heter Marsvin och är skriven av Katrin Behrend. Så här står det:

"Marsvin lär också ge ifrån sig ett kvittrande, eller bättre uttryckt, ett sångliknande pipande. Det konstaterade en finsk zoolog redan för 10 år sedan. Vid ljudet av sången tystnar omedelbart alla andra medlemmar i familjen och lyssnar uppmärksamt. Vad marsvinet säger med sin sång vet man inte."

Ja, här är det mest action runt sex på morgonen, då börjar kafferepet och morgonracet runt köket (de kan gå ur buren när de vill). :crazy:

En bra länk, det är precis så hon låter, fast ofta lite högre! (senast i morse, vi vaknade och undrade vad det var för larm som tjöt först...)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka