Marsvin ute-hur länge?

paradiset

Trådstartare
Hur länge klarar 2 marsvin (vuxna) vara ute på hösten innan de fryser? Det är 10 grader på nätterna här nu och ännu känner jag att deras öron och tassar är varma. De har en bur som är helt vindskyddad som står på min balkong där kaninerna bor i sina burar. I sin bur har marsvinen ett hus som eg är en byrå och i byrån ett hus av kartong fullt med spån och mycket halm som de sover i, ibland sover den ena i höhäcken som är en blomsterampel fylld med hö. Hela burbotten har ett tjockt lager spån och de får lite mer pellets än annars nu. Värmer fett? Jag funderar på hur tåliga de är nämligen, i Peru blir det ju -1 grad som kallast på vissa platser men jag vet inte om de har marsvin under husen där?
Jag har alltså ingen grislampa det vet jag man kan ha och då kan de bo ute hela året.

Sv: Marsvin ute-hur länge?

Mina marsvin bor ute från maj till september varje år, och då bor jag i Kiruna kommun... sedan bor de i stallet i oktober, därefter tar jag in dem (de kan ha mycket större burar ute resp i stallet än inne, så det är orsaken).
En enstaka knäpp av minusgrader är OK, men inte om det är minusgrader i timmar. Och då ska de ju ha en bra koja att gå in i och massor av hö.
Men då har jag ju fött upp marsvin i 13 år och hela tiden bara avlat på sunda djur, så det kan ju vara så att mina är lite extra tåliga. Jag fick in en omplaceringsgris i vintras och hon var hela tiden lite känslig, trots att hon fick bo inne förutom i juli-aug. Så det kan säkert bero på bra gener också, att mina nassar klarar det mesta.

Enligt lagen får dom inte vara ute när det går under 0 grader.
Kan vara bra som en gräns antar jag?

Men klarar de att vara i stallet med mycket halm ca 8grader varmt över vintern? Mina är inne nu men vill ha dem ute...Illern tycker om dem...=)

DeStRoYa skrev:
Men klarar de att vara i stallet med mycket halm ca 8grader varmt över vintern? Mina är inne nu men vill ha dem ute...Illern tycker om dem...=)

Tycker det låter alldeles för kallt för ett marsvin...

till skillnad från kaniner så har ju marsvin inget hår på öron och tassar (eller väldigt lite) så mycket värme försvinner den vägen, även om tassarna känns varma så kan just all värme gå till att värma de, så att marsvinet fryser i övrigt (jämför med mössa: när man har mössa på sig så fryser man mindre om resten av kroppen, för att värmen inte försvinner den vägen)

Jag tycker också att 8 grader låter som väldigt lite, även om de kan anpassa sig väldigt mycket om de får tid att vänja sig sakta.

Varför inte skaffa dig en grislampa dvs en sådan man använder till kultingarna om du vill ha dom i kallare temperaturer?
Fast är dom inne nu är det försent att ha dom i kallare klimat nu utan det bör vänta tills nästa sommar i så fall.

Är långhårsmarsvin mindre känsliga? min sheltie har nämligen betydligt mycket mer hår på hela benen och ner på fötterna än vad korthåret har! Även runt rumpan och de ädlare delarna :angel:

Liknande trådar

J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
967
Senast: jooosan
·
R
Övr. Djur Har en underbar kaninpojke på snart 4½ år. Tidigare har han både bott utomhus och senare i ett stall, men nu är han en innekanin. Han...
Svar
3
· Visningar
943
Senast: Rihonin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama