marsvin och katt? hund?

lizan

Trådstartare
Moderator
går det alls?

jag har ju två marsvin, men när jag köpte dom såg mitt liv ut på ett sätt, och nu är det ett helt annat.

ska troligtvis flytta hem till mina föräldrar igen, och sedan kanske även utomlands. mamma vill inte ha några marsvin och att ta med dom till usa går ju inte....

jag vill ju egentligen inte alls göra mig av med dom, inte det minsta. :cry:

men kanske måste jag ju. och då vore det ju himla käckt med någon jag känner och umgås med som tar dom! :idea: en gammal stallkompis/hästägare sa att hon kunde ta dom! men hon har ju dels katt, och dels är dom dagmatte åt hennes svågers hund.. :p

går det att ha marsvin med dessa djur?
marsvinen har "träffat" både hund o katt o dom har inte brytt sig nämnvärt... men ja..

Sv: marsvin och katt? hund?

Det beror inte bara på marsvinet utan på katten och hunden med, men jag har haft hund ( iofs inte katt men ska snart flytta ihop med en katt, jag och mina två svin ) och det kommer nog funka !

Så länge inget av dom är agressivt, te x hoppar mot buren och skrämmer slag på svinen så ska det funka !
Hunden kan man ju uppfostra, svårare med katten dock men det kan säkert gå det med :D

Lycka till !

alltså man har ju hört om smådjur som blir ihjälskrämda, blir marsvin det?

katten är en väldigt snäll katt som älskar sin kompis hunden o har ju lärt sig hur man kommer överens med den. den är ganska skygg av sig också.

hunden däremot är en Jack Russel... :p men han har ju å andra sidan gått från att vilja käka upp katten till att vilja leka med den HELA tiden...

Det kan säkert hända !
Men däremot tror jag det är väldigt ovanligt.

Jag hade en Carinterrier, den älskade marsvinen, pudeln däremot är totalt galen och går inte att ha i närheten, så det behöver inte vara kört, även om dom har mer tedens till att få *jag ska äta upp dig* känslor...

Jag tycker det är värt att prova, givetvis genom att hålla noggrann koll på både hund och katt, och om det nu inte skulle funka är det bara att leta efter ett annat hem till dom...

Mina har inte brytt sig så mycket varken om katt eller hund, så länge de inte hänger över buren. Katterna hemma brukar sitta och titta lite, men de tycker att marsvinen är otäcka när de pratar. ;) Hundar som kommer hit säger jag helt enkelt till att gå bort från buren, lyder de inte det åker de ut från köket helt. Hunden jag brukar ha här ibland är så ointresserad av marsvinen att de kan vara ute när han är, men jag lämnar de inte ensamma.

Annars har du ju fått ett bra nummer av mig. ;)

En hund är liksom en sak (tycker jag) för säjer man till den att låta bli buren så ska den det.
Jag hade aldrig problem med hund, däremot katt.

Jag skaffade katt när jag redan hade kanin och svin, kaninen satte sig snabbt i respekt hos katten men svinen var katten jättenyfiken på, dom prasslade och lät så kul hela tiden :crazy: och svinen tyckte det var mindre kul med en katt som strök runt buren.
Så mina svin fick flytta till min syster och resten av svinflocken som fanns där.
Fast nu var ju min katt en kattunge och är det en redan vuxen katt kanske det inte är samma bekymmer, och alla katter bryr sig ju inte heller.. och vissa katter lyssnar ju faktiskt på vad man säjer :angel:
Och dessutom kanske hon kan hålla katt och svin i separata utrymmen, då går det ju :)

Det är omöjligt att säja för ibland går det och ibland inte, djur är omöjliga att förutspå ibland :)
Jag kan tex. bara anta att min lilla katt skulle gå bananas om jag skaffade svin, hon lyssnar aldrig på vad man säjer och är alldeles för nyfiken för sitt eget bästa och inte rädd för något = Problem.
Men det kanske går jättebra, men det vore ju dumt att chansa i nuläget :)

det beror nog mycket på hunden/katten.
vi har hade marsvin ett tag, men det gick inte alls. katterna ville äta upp dom mest hela tiden :crazy:

jo, jag har funderat jättemycket på det, men vill ju helst inte ha dom så långt bort, även om jag är övertygad om att dom hade fått ett helt fantastiskt bra hem där! :bow:

fast igår var jag nästan sådär "skit i att jag kommer sakna dom, klart dom ska åka dit" för att 10 min senare känna "nää jag ska AAAAAAAAAALDRIG göra mig av med dom :love: "

lägenheten är liten, så det är inte säkert att det ens går alls med att få plats med dom på något bra sätt. sen så går det att stänga om sig i skrubben, toaletten och sovrummet. o dom får inte plats i varken skrubb eller toalett, och att ha marsvinen i sovrummet känns inte aktuellt heller. :p

så att stänga ute hund eller katt skulle inte gå...

katten lyssnar ganska bra, han har iaf lärt sig vissa saker som han får eller inte får göra (dock bryr han sig inte alltid om att han inte får, men man märker tydligt att han vet att han inte får).

ja vi får väl se... kanske ska passa på o ta erbjudandet från personen som bor häromkring istället.. men då får jag ju inte mysa med mina bebbar mer.. :cry:

Jag tror att det beror mycket på hunden och katten, och hur pass tuffa marsvinen är. Jag har ju t.ex. både råttor och katt i min lilla etta och det är inga som helst problem. Jag kan t.o.m. ha dem lösa tillsammans utan att blodbad uppstår (eftersom råttorna effektivt har satt sig i respekt hos katten genom att en gång bita honom i tån). När jag bodde hemma hade jag även en hund och inte heller han brydde sig det minsta om råttorna. De var roliga att titta på, men inte mer än så.

Dock har jag en katt till (boende hos min mamma) och hon var lömsk. Hon brydde sig inte så mycket om råttburen, men välte min hamsterbur en gång, så henne vågade jag inte ha i samma rum som smådjuren utan att jag själv var med. Jag undrar dock om hon hade gett sig på marsvin, som trots allt är så pass mycket större än en råtta/hamster...

Nåväl, det jag vill ha sagt är det nog aldrig går att säga säkert vad som fungerar eller inte fungerar. Djur är så pass olika ändå. Men kanske kan din vän prova att ha marsvinen hemma hos sig någon vecka eller så? Så får ni se hur det fungerar. Det kanske går jättebra, vem vet? :)

Jag förstår att det är tufft! Jag vågar inte ens tanken på att lämna bort mina pluttar.... :(

jag menar buren är ju tillräckligt stor för att katten inet ska kunna välta, o han kommer ju inte in i den heller... men det kan ju vara klurigare om dom vill ut o springa...

o så hunden då.. russlor ger ju sig på det mesta om dom får... o hunden marsvinen träffat var just en russla, o han hade inte bangat att äta upp dom såg man tydligt.. :p

när jag gått runt o städat så har jag tänkt att fan nä jag orkar inte hon får dom... men nu sitter jag nästan o gråter över det hela.. haha.. :p

tar jag med dom hem till föräldrarna vet jag inte vart jag skulle ställa dom heller... ute på altanen funkar ju under sommaren, men då måste en utebur inhandlas, o så skulle jag säkert glömma bort dom om jag inte hörde dom. :o

jävla skitex som skulle göra slut så man inte bara bodde kvar. :(

Ja, jävla skitex! :mad: Min karl fick ju konstaterad allergi, så jag hann köra igång hela maskinen i huvudet, men han vägrade att ge bort dem. :love:

Jag har både katt, hund och marsvin.. inge problem hos mig.. lämnar dem dock aldrig ensamma när marsvinen är ute ur buren.
Men har inget problem med att varken katten eller hundarna är på buren.:)

Syrran hade ett marsvin när vi var yngre, det är det enda marsvin jag har större erfarenhet av.

Någon katt träffade han aldrig, men han älskade vår stora schäferhane och kärleken var besvarad. Så fort han fick komma ut och springa och schäfern var i närheten sprang han dit och la sig mellan vovvens framtassar. Och hunden i sin tur putsade och pussade på den lille stackaren tills han var alldeles tufsig! :rofl: Vi lämnade dem inte ensamma för man vet ju aldrig, men det kändes som om vi lika gärna kunde ha gjort det.

Har lagt ut bilder på dem två tillsammans här förut.

Jag vet inte hur ofta det är som det går så bra, men som sagt, det är en enda historia jag har att berätta.

åhhh kan du inte posta bild igen? :bump:

nu har det nog löst sig ändå verkar det som, min underbara fd stallägare sa att jag kunde ha bäbisarna i stallet om det inte gick att lösa hemma! :love: även att dom får bo där om jag åker bort! :love:

så då får vi en ny vändning på tråden:

jag har totalt glömt bort hur kallt marsvinen kan bo. nånstans i huvudet har jag att dom klarar ner till 0gradigt?

och om dom nu bor i stallet och det blir kallare än 0 i stallet (brukar hända någon enstaka gång/år) vad gör man då? plocka in dom i sadelkammaren känns lite väl, gå från kallt till nästan 20... eller hur många -grader klarar dom om man har isolerat hus till dom tro?

åhhh kan du inte posta bild igen? :bump:

Jodå. :D

Affeiwo1.jpg
Affeiwo2.jpg

jag har totalt glömt bort hur kallt marsvinen kan bo. nånstans i huvudet har jag att dom klarar ner till 0gradigt?

Jag tror nästan 0-gradigt är lite kallt, men jag är inte heeelt säker.
En bekant som är uppfödare brukade ha sina ute på somrarna, men jag tror att hon sa att hon inte tog ut dem förrän det garanterat var mer än +10 även på nätterna.

helt underbara bilder! :love: :love: :love:

det kanske var 10 grader det var då? :p
jaja, det löser sig nog... till hösten har jag förhoppningsvis eget boende o så får dom bo i sadelkammaren om jag åker bort helt enkelt! :p

Jag har visserligen bara haft ett marsvin, men han tyckte att vår dobermann-tik var jättefin, och hon på sin sida älskade verkligen marsvinet! :love:

Nu har jag en collie och han kollar bara nyfiket på honom om han prasslar runt eller piper.

Katterna bryr sig inte spec mkt, men dom gillar att ligga bredvid buren och marsvinet sitter gärna intill dom.

Han är överlag väldigt trygg, har inte märkt att han är rädd för något. Vet inte om det är vanligt eller om jag fått en tuffing. :p

Nu är han i stallet med hästarna och stallkatterna, han flyttade ut när det blev milt.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 255
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama