märkte kaniner...

S

shallowxx

märkte mina gotlandsbebbar igår... den ena skrek som en stucken gris :cry:
men, men.....

Sv: märkte kaniner...

men vad har du får små grisar? ;)

nån av mina kaninungar har aldrig sagt ett knyst under märkning :rofl:

Ja kaniner kan verkligen tjuta. Har aldrig vart med om öronmärkning, men en gång skulle jag för Djurskyddsföreningens räkning fånga in en lösspringande kanin i ett bostadsområde. Trots fångsthåv å allt så fick jag inte fast den, hux flux bara råkar den sitta still så jag kastar mig över den och fångar den med händerna...och som den kaninen tjöt. Jag blev så rädd så jag höll på tappa den och folk kom ut på balkongerna för det ekade gott mellan höghusen...Men guuud vilket ångestskri... :crazy: ..Antar detta tjut kallas för dödsångest ;)

vilka duktiga bebbar du har....
men hon e faktiskt lite mesig den som skrek...
den andra e mer tuff :bump:

Det är otroligt hur sådana hemska ljud kan komma ur sådana små kroppar!
Det är märkligt, en del säger inte ett knyst och en del skriker så man tror att deras sista stund är kommen... Alltid lika hemskt när de skriker, tur att det är över snabbt i alla fall. Jag är alltid rädd att jag ska hålla dem för hårt, de sprattlar ju så, men samtidigt kan man ju inte hålla dem för löst! Känner en som "tappade" kaninen under märkning och så fastnade tången och kaninen slet bort halva örat... :crazy:
Nä, jag är inte gärna med om jag inte måste.

Skriken är faktiskt en slags försvarsmekanism som är till för att skrämma rovdjuret så att det förhoppningsvis släpper :)

Ja, och det var nära jag gjorde det också rent reflexmässigt..och att jag blev skiträdd av det gälla skriet :D

det brukar ju vara så små kaniner som hermeliner som skriker i högan sky när dom märks.

min franska vädurshona hon ruskade bara på huvudet sen så var det bra :love:

ja och jag kan tänka mej att det kan hjälpa! Blev jätterädd själv en gång när jag stod vid en stamboksföring och väntade på min tur att få stamboksföra en av mina honor då en liten hermelin satt igång och skrek.

Jag tror jag hoppade upp 1 dm :angel:

Zuzzi skrev:
det brukar ju vara så små kaniner som hermeliner som skriker i högan sky när dom märks.

min franska vädurshona hon ruskade bara på huvudet sen så var det bra :love:

Ja det märks helt klart skillnad!! Hermeliner skriker mycket mer, vädurar sprattlar bara lite om ens det. Fast det finns ju undantag, märkte en vädurshane en gång som skrek som om han satt i en rävsax...

fast det beror väl på storleksskillnaden :rofl:
små kaniner är oftas mycket mer känsliga av sig

Kan man inte bedöva örat lite då ? Tycker det låter aj aj, skulle själv inte uppskatta det ;-)) ...Bedövningssalva eller nåt sånt ??

xylocain 1-1½ timme innan funkar prima och så fäster tuschen bättre oxå :banana:
Ska utan undantag börja med det nu då vi ska märka i båda öronen redan som små nu.

Xylocain var ju ett jättebra tips!
Att man inte tänkt på det förut... *dum* :o

Fast jag antar att skriket också till viss del kan bero på att de sitter fast också... många av dem jag har varit med och märkt var inte så där jätte-handtama än... Bra första kontakt, hm - men det blev trevliga kaniner av dem sen i alla fall.

Senast ändrad:

Ja, Xylocain gör nog susen...värsta sporten var att slicka på en tub xylocain när man var liten :D ...*ingen känsel i tungan på ett tag* :angel: Funkar det på en tjockbarn tunga borde det nog funka på tunna kaninöron ;)

d va ju ett bra tips!
jag märker oxå båda öronen...
tipset ja fick va is, men d blir så blött....

mina e supertama, men hon skrek i alla fall..... tunnisen...... ;)

Smärtan är dock kort och snabbt över, de får dock panik av den plötsliga känslan och så att de sitter fast :crazy: Inte säkert de kommer sluta skrika, iallafall mina harar ;)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Efwa
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Däggdjur Vi har haft två kaninsyskon tillsammans i sitt hägn i 11 år. Igår dog den ena. :cry: Jag har hela tiden sagt att när en dör får den...
Svar
13
· Visningar
2 254
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur