Märklig doft i ändan

MonteRose

Trådstartare
Nu när jag bytte lakan i sängen så skulle mina kattkillar "hjälpa" till. De tycker om att turas om att gömma sig under lakanet och brottas, ibland nästan så att det känns som allvar.

I dag när de brottades råkade jag nudda Johnssons ända med ena handen och kände att jag blev klibbig. Självklart måste jag då lukta på det och det luktade som väldigt koncentrerad buljong, inte alls i närheten av urindoft. Katten låg på rygg så jag kände igen i baken och där var han fuktig. Kändes som det var vid urinröret det våta kom.

Den andre katten snusade sedan runt noggrant där Johnsson legat.

Finns här någon som kan förklara för mig vad detta var?

Sv: Märklig doft i ändan

Låter som något liknande jag ibland upplever på våran hankatt här hemma.

Jag frågade en veterinär en gång om detta och fick då förklarat för mig att katten tömt sina analsäckar, när denna obehagliga doft uppstår.

Fast jag uppfattade inte doften som illaluktande, direkt.

Hundanalsäcksinnehåll har jag känt lukten på och det luktade verkligen illa.

Detta var nästan mer åt myskhållet.

Fast jag uppfattade inte doften som illaluktande, direkt.

Hundanalsäcksinnehåll har jag känt lukten på och det luktade verkligen illa.

Detta var nästan mer åt myskhållet.

Jag kan tänka mig att analkörtlarna kan ha även andra lukter än illaluktande. Antagligen kan de även avsöndra även myskdofter...

Hur gamla är dina pojkar? Det kan vara att de börjar bli könsmogna och då luktar deras urin på ett helt annat sätt, lite som du förklarar, och om de brottas och småslåss så kan det komma lite urin som hamnar i pälsen Hankatter som slåss, de stänker kiss på varandra. (om de slåss på allvar, alltså ) Det värsta är ju att det luktar så himla starkt sen, när det hamnar på sängkläder eller annat i hemmet. Jag har en känsla av att de är såpass gamla att de kanske bör kastreras nu, innan de hinner börja strila och markera revir, eller ännu värre, bli osams, då är det jättesvårt att ha dem tillsammans sen. Du tyckte att deras "lek" var nästan på allvar nu, så då är det kanske hög tid.

Tack för ditt svar men katterna är 2,5 år gamla och kastrerade sen 2 år tillbaks. De är visserligen inte bästisar och ligger aldrig tillsammans trots att de är kullsyskon men de har ofta kattrace tillsammans och det är aldrig några sura miner vid matning.

Aha !!! Ja då ska det inte lukta hane. Hi hi

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka