Maria Haldesten: En död ponny kan besegla problemvargars öde

Så fort folk börjar använda ordet "mord" om djur som dödar andra djur (människan ej inräknad) så slutar jag ta dem på allvar.

Varför inte människan inräknad?
Det är ju därav att många inte tar div djurrättsaktivister på allvar, dylika slänger sig ju gärna med såna uttryck som "djurmördare", "mord" "lustmördare" etc. utöver allt sabotage de pysslar med.

Varför inte människan inräknad?
Det är ju därav att många inte tar div djurrättsaktivister på allvar, dylika slänger sig ju gärna med såna uttryck som "djurmördare", "mord" "lustmördare" etc. utöver allt sabotage de pysslar med.
För att mord är något som lagmässigt gäller en människa som dödar en annan människa. Att säga att en varg springer runt och lustmördar får är bara ett försök att skapa negativa känslor kring vargen som djur och förvandla den till ett blodtörstigt monster som "mördar" stackars harmlösa får bara för att den är så ond. Vargen dödar får ja, men det är inte mord. Man kan diskutera vargar som river tamboskap hur mycket man vill och man får ha vilken åsikt man vill om det, men jag tycker det är tramsnivå att försöka krydda sin agenda genom att använda såna termer. Det är som att säga att grannens hund rymde in till oss och försökte våldta vår tik. Den typen av retorik hör inte hemma i diskussioner om djurs naturliga instinkter och drifter och jag vägrar ta sånt på allvar. Man skulle eventuellt kunna sträcka sig till att använda termen när det är en människa som utsätter ett djur, men inte djur emellan i min mening.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under natten till måndagen dödades en minishetlandsponny av en varg. Även en annan ponny skadades i samband med händelsen. – Det är...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förvaltningsrätten i Luleå avslog Nordulvs och Rovdjursföreningens överklagande och nu kan skyddsjakten på vargen som dödade en ponny i...
Svar
0
· Visningar
230
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka