Mår illla (nervös) när jag tävlar?

Lajke

Trådstartare
Det kanske är jättemånga som har problemet, det är väl mest därför jag skriver tråden...
Okej, nu är det inte så att jag tävlat många gånger. Aldrig tävlat på medis och aldrig haft egen häst, så det har bara vart ridskolepållar. Men alltid innan blir jag så nervös att det verkligen känns som jag måste sitta av och spy, är det bara att man behöver få in vanan att tävla?
Alla tävlingarna har vart typ CL, eller bara inom ridskolan så... Har ni några tips? Hur gjorde ni i början? Känner man sig tryggare med sin egen häst? Ge mig era nervösa-tävlingar-historier!

Det är inte aktuell än, men en dag... Tycker ju att det är kul i grunden ;)
 
Sv: Mår illla (nervös) när jag tävlar?

jag är också skit nervös innan tävling, mår riktigt illa och allt smittar såklart av sig på hästen, värst av allt är såklart lastningen för min del, det för att min häst redan är svårlastad :/.

men jag brukar förtränga att det är tävling, tänker inte på tävlingen veckorna innan mer än nödvändigt. dagen innan så lastar jag allt så det är i ordning, lägger fram kläder och ryktar hästen.
på morgonen så tänker jag att jag ska bara lastträna, lastträna- longera -lastträna och sen ut i hagen igen, går hästen in så jag kan stänga vid första lastträningen så är det bara att stänga helt.
sen så är det att köra till tävlingen, när jag kör så tänker jag bara på att ta mig dit, inget stress över hur jag ska rida eller ngt sånt.
väl där så letar jag upp tränaren (som ofta tävlar samma som jag :D) går till sekretariatet, kollar banan, räknar hur många jag har före osv som om det är ngn annan som ska tävla (tänker mig som min egen medhjälpare.) samma tänk när jag gör i ordning hästen, inte min häst och inte jag som ska tävla. sitter upp och rider fram precis som när jag rider fram hemma. på framhoppningen dock så tvingar jag mig till att bli målmedveten och samla ihop mig själv. 100% vaken, inget annat finns förutom jag och hästen.

på banan tänker jag det som träning, försöker tänka på att rida hela tiden och vara före hästen. dock så brukar det skita sig här, jag åker med för mycket och det leder till att vi vägrar ut oss.

men med hjälp av detta har jag lyckats halvera illamåendet och jag skäller inte ut de som är med mig för minsta lilla. jag har dock bannlyst min familj från tävlingar och kör själv. annars blir det för mycket för mig.
de som följer med på tävling ska helst vara lugna, göra vad de blir tillsagda och hålla sig undan när jag rider :p allt för deras eget bästa.
 
Sv: Mår illla (nervös) när jag tävlar?

nervös tävlings minne är alla de gånger man anmält sig och inte kommit iväg för att man själv är stressad och hästen inte går in vilket leder till en explosion av dåligt humör från både mig och hästen som går ut över alla inom en mils omkrets.

på själva tävlingar har jag alltid blivit helt bort kopplat på banan och åkt med som i trans, ett super stort problem som jag försöker komma ifrån, speciellt när jag har en häst som har en förkärlek till att vägra :p.

(äter också sällan innan jag kommer till tävlingen, får inte ned ngt. men korv med bröd och en kola är super bra mat till en idrottsmänniska :rofl:)
 
Sv: Mår illla (nervös) när jag tävlar?

Det kanske är jättemånga som har problemet, det är väl mest därför jag skriver tråden...
Okej, nu är det inte så att jag tävlat många gånger. Aldrig tävlat på medis och aldrig haft egen häst, så det har bara vart ridskolepållar. Men alltid innan blir jag så nervös att det verkligen känns som jag måste sitta av och spy, är det bara att man behöver få in vanan att tävla?
Alla tävlingarna har vart typ CL, eller bara inom ridskolan så... Har ni några tips? Hur gjorde ni i början? Känner man sig tryggare med sin egen häst? Ge mig era nervösa-tävlingar-historier!

Det är inte aktuell än, men en dag... Tycker ju att det är kul i grunden ;)


Tips:
* Tävla mycket. Då vänjer man sig oftast relatvt snabbt.
* Tävla i lagom svåra klasser så att du känner att du kan göra bra ifrån dig. Många lyckade resultat ger bättre självförtroende och sänker stressen.
* Träningstävla gärna om du får chansen, var med på programridningar och liknande med låg press. Blåbärshoppning och Lingondressyr. :p
* Tänk att det är ok att vara nervös, det är de flesta som är med. :)

Jag personligen tycker det är mycket lättare att tävla på andra ställen än min hemmaklubb. Då känner jag inte dem som sitter och tittar, och kan "stänga av" omvärlden lite lättare. Det mest stressande är att rida upp för min tränare som sedan barsk går igenom varenda rörelse... :o :D

Angående lånehäst eller egen så beror det ju på vilken typ av häst du har. Men generellt så är det alltid enklare att rida sin egen, då du och hästen redan har ridit ihop er och känner varandra. Jämfört med att få en ridskolehäst som du ska rida fram i tjugo minuter och sedan direkt in på banan med...
 
Sv: Mår illla (nervös) när jag tävlar?

Som tidigare skrivits: tävla mycket och utsätt dig så ofta du kan för det som gör dig nervös.

Är du nervös för lastningen, öva det så ofta du kan. Kan vara svårt om det inte är ens egen häst eller om man inte har egen bil/transport, men prata med folk i din närhet. Det kanske är någon som säger: "Du kan låna min bil/transport" och öva några gånger." Eller så kanske det är någon som har samma problem och ni kan öva tillsammans.

Sätt upp rimliga mål. Om du till exempel rider dressyr kan det vara att "idag ska jag verkligen tänka på mina händer som har en tendens att var överallt utom där de ska vara" eller "idag ska jag vara särskilt noga med att rida bra vägar och fina hörnpasseringar". I hoppningen kan det vara att komma över ett hinder som ser svårt ut när du går banan. Visualisera hur du gör när du rider an mot hindret: "här tar jag en halvhalt, här måste jag var noga med att räta upp mig, här måste jag vara tydlig med att ha skänkeln om", här ska jag hoppa av".

En sak som gör mig nervös är tidspress. Därför ser jag alltid till att vara ute i god tid. Min häst får hellre vara på tävlingsplatsen en halvtimme extra än att vi kommer fram med andan i halsen och inte har tid att rida fram.

När jag rider fram brukar jag också tänka på att andas ordentligt, för vad som händer när man blir nervös är att man andas högt upp i halsen, liksom, och det är inte ju optimalt när man rider. Jag brukar också ta mig tid att andas lite när jag kommer in på tävlingsbanan.

Tänk på att i början är det ingen idé ens att se en tävling som en tävling utan som träning på annan bana än din egen.

Sist, men inte minst, tänk på VARFÖR du håller på med hästar över huvud taget: för att det är KUL! :banana:
 
Sv: Mår illla (nervös) när jag tävlar?

jag har faktiskt inga goda råd.

men jag själv tävlar aktivt med min häst sedan 4 år tillbaka, minst en helg i månaden när det är säsong. jag är lika nervös nu som när vi började tävla...

kan inte äta, mår illa, vill spy så springer på toaletten massor...

TROTS att jag försöker se det som träning... jag har ju dock kanske ett specialfall på häst då han som tränare och andra sagt är som ett kinderägg - man vet aldrig vad man får :p ... och det är just det som jag är nervös för tror jag; vilken variant på min häst jag får varje tävling :devil:
 
Sv: Mår illla (nervös) när jag tävlar?

Nu tävlar jag inte på ett sätt där jag hela tiden är under domarens och publikens blickar då jag kör distans, tack och lov. Jag hade också varit skitnervös av att någon tittade på allt jag gjorde.

Gå in för att komma runt banan utan att ta sikte mot toppen är nog mitt tips. Så har jag gjort hittills och har klarat mig förhållandevis bra från illamående. Var på plats i god tid och känn in miljöerna är också nyttigt.

Mina hetaste tips när man verkligen behöver nåt i energiväg är godis, cola och nutrismoothie. Kex (typ mariekex) ska vara bra att äta mot illamående. Sen kan man ju småäta, man har en macka och kanske tar en tugga, låter det gå en halvtimme-timme och tar en tugga till. Då är det lite mer uppdelat och därmed lättare att svälja. Jag tror att det är bra för hästens skull att hålla energin uppe men inte heller jag är särskilt sugen på mat under tävlingsdagen. Särskilt inte när man får rapa upp den gång på gång kommande mil på hästryggen ;)
 
Sv: Mår illla (nervös) när jag tävlar?

Välkommen till klubben :)

Jag blir nervös så jag spyr och svimmar :cool:

Dagen innan måste jag tänka på att äta och dricka riktigt ordentligt, så alla depåer är välfyllda till dagen efter.
Samma dag ser jag även till att ha packat allt som ska packas så att när själva tävlingsdagen kommer ska det i stort sett bara vara att lasta hästen och åka.

Min sambo som så gott som alltid är med får den äran att gå och anmäla mig och kolla startlistor mm för det gör mig supernervös.
För mig brukar det fungera bättre om jag får starta bland de sista så det brukar jag alltid önska när jag anmäler mig.
Hittils har alla arrangörer satt mig bland de sista att starta :)

Att vara lugn är A och O, om jag inte kommer ihåg hur jag ridit så har jag gjort en bra ritt.
Det är när jag börjar tänka och fundera som det skiter sig totalt, jag måste rida på enbart känsla.

Under dagen så ser jag till att småäta och försöker ha med mig riktig mat, jag mår inte alls bra av att bara äta sött och sliskigt.
Lite grillad kyckling med aioli och grönsaker brukar vara standard för mig.
Det håller blodsockreet i schack utan att ge ordentliga sockertoppar som man kan bli både illamående och trött av när det börjar gå ur.

Sen är det väl bara rutin, ju mer och oftare man tävlar destå mer rutin får man och då brukar det kännas bättre.
Självklart krävs det också att man tävlar en lämplig klass som både häst och ryttare vet att de klarar av.
Jag tycker också att det är enklare att rida min egen häst än andras.
Jag vet hur min häst fungerar och det ger också trygghet.

Så försök göra tävlingen så trygg och bekväm som möjligt så kommer nerverositeten att bli mindre med tiden :)
 
Sv: Mår illla (nervös) när jag tävlar?

Jag blev så på hopptävlingar när jag närmade mig 20 års åldern, då hade jag tävlat rätt mycket i många år innan det. Fy vad vidrigt det var, det var knappt jag höll mig kvar på hästen. Men det var bara hoppning, dressyr funkar bra, så jag skippade helt enkelt hoppningen...
 
Sv: Mår illla (nervös) när jag tävlar?

Jag var likadan när jag tävlade i ridning för 1000 år sedan :crazy:
Minns faktiskt särskilt en gång när jag red i ponnylaget för klubben i ponnyallsvenskan, och missade prisutdelningen för jag satt på toa och spydde :p

Efter det insåg jag att jag inte levde för att tävla själv, utan för hästarna och ridningen och blev istället en duktig hästskötare i tävlingssammanhang som hade koll på allt och alla...... då var jag inte det minsta nervös men hade väldigt kul :)

Jag tro säkert att det är en träningssak, men numera håller jag på med trav och när jag haft häst som startat är det samma sak... illamående,yrsel, tjut i öronen... man undrar vad f-n man gör där och varför man utsätter sig för det. Men så fort kusen är i mål så är det bara kul, oavsett resultat :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 384
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 405
Senast: Fiorano
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp