Mängd Krafft för mineraltillförsel

trofé

Trådstartare
Hur mycket av Kraffts pelleterade helfoder behöver man ge för att inte behöva tillsätta ett separat mineralfoder?

Hästen i fråga är 4 år och äter i dagsläget 2 kg groov 125 om dagen. Och är det olika mellan deras olika helfoder/pelleterade foder?

Sv: Mängd Krafft för mineraltillförsel

Vilka, och hur mycket, mineraler som ingår ser du på innehållsförteckningen. För att veta EXAKT vad din häst behöver + äter i dag behövs en analys på grovfodret - det finns ju mineraler även i det.

Vi behöver t ex inget extra Ca i år, eftersom hö + lucern lätt täcker behovet. I stället har vi fosforbalans. Inga andra mineraler, förutom selen i form av tokosel en gång per vecka.

Sv: Mängd Krafft för mineraltillförsel

det beror ju på hästens vikt och hur mkt den arbetar, svettas, när den svettas svettas den tex. ut salter och fosofr m.m. Du får kolla hur mkt mineraler grvofodret innehåller och sen kolla om grovfodret + kraftfodret tillsammans täcker mineralbehoven.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 225
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
480
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka