Mängd grovfoder till föl/unghäst?

G

Gisburne

Hur mycket grovfoder (ungefär) kan man räkna med att ett föl äter under sitt första levnadsår om den beräknas bli ca 160-165 cm hög som vuxen? Äter de som en vuxen häst i samma storlek? Typ 10-15-20 kilo? (Frågan gäller engelskt fullblod.)

Javisst, fri tillgång är bäst till växande hästar, men då måste jag ju veta hur mycket de normalt hinner stoppa i sig per dygn. :idea:

Sv: Mängd grovfoder till föl/unghäst?

min erfarenhet är att det kan variera väldigt, pricis som på vuxna hästar.

mitt halvblod (med fullblodspappa) satte i sig dubbelt så mkt. som halvsystern gjorde i samma ålder. han åt lätt runt 15 kg hö/dygn när han va året. han är dryga 165 hög som vuxen, systern är dryga 160

Jag har haft svårt att få mina halvblodsungar att äta mer än 5-7 kg hö/dag under deras första vinter.
Har inte haft några sådana sedan jag började med hösilagebal i hagen så jag vet inte hur det skulle påverka.

Jag har fullblod och halvblod med mycket fullblod i. Säger som Ameo att en avvand fölunge - åring är jag glad om jag kan få i 5 - 7 kg. Tyvärr så har de ofta ett större behov än vad de äter så det behövs annat som lusern och kraftfoder för att få till det.

Och min åring, halvblod, knapra i sig runt 10 kg från första början efter avvänjning, till nu uppemot 12-13kg vid ett års ålder. Hösilage med ts runt 60%.

Så det varierar nog stort det där. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 597
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 881
Ekonomi & Juridik Hej! Ska nu i höst öppna upp en ny lösdrift där hästarna kommer ha fri tillgång på grovfoder (hösilage + halm). Har bokat ett riktigt...
Svar
4
· Visningar
1 173
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur