Man som blir förstörd av leran?

heidi maria

Trådstartare
En av våra hästar har en enligt mitt tycke väldigt fin ganska lång man. Problemet är att varje dag sedan isen och snön försvunnit från hagen roar hon sig med att leta upp den värsta lerpölen hon kan hitta och plaskar, dricker och framförallt rullar sig i den. Det leder till att de tjocka långa manen är helt insmetad i lera varje dag när hon kommer in. Det bildas till och med stora runda klumpar av lera som hänger från manen. När dessa torkat sitter de som berget, och drar med sig en massa fin man när de tas bort.

Manen blir dessutom spröd och hemsk av leran, den har redan under de 3 dagar det varit lerigt ute blivit märkbart sliten. :(

Har ni smarta bikare några idéer på vad man kan göra? Har funderat på att köpa en sån luva i lycra som säljs i westernbutiker. Visst, det ser ju rätt fult ut men vad gör man?

Några andra idéer? Har provat fläta ardennerfläta, men hon slänger så mycket med huvudet och krullar ihop halsen och allt vad hon gör så de går alltid upp tillräckligt för att det ska se ut som en katastrof dagen efter. :(

Sv: Man som blir förstörd av leran?

Man och svansglans i massor ?
(Fast då kan du kanske få problem med att tyglarna gliiider)

Nrukar redan använda det:) Men jag kanske borde prova att verkligen vrääääääka på. Sk atesta idag och se hur det ser ut imorgon.

*kl* annars fundera ja på att kanske sy nåt att ha som halsskydd. Kommer ju se hemskt ut, men vad gör man... Hellre en häst som ser löjlig ut ute i hagen men som ser bra ut när man tar av grejerna än en som ser halvtaskig ut hela tiden.

Någon som vet en butik strax norr om eller i sthlm som säljer såna elastiska luvor förresten? ELler nån annan typ av halsskydd?

Det funkar inte med mindre vanliga flätor, det borde vara lättare att gnugga lite lätt på flätan så leran lossnar?

Mm det är ju en idé. :)Ska nog prova det också, men jag misstänker att det kommer vara indränka flätor... Det är inte lera i hela hagen. Den är stor, men hon gillar de där pölarna.:P Snoddarna sliter också rätt mkt. Ska nog köpa en massa band eller barntofsar som är lite mjukare..

Kan du inte bara tvätta av den då och dränka den i foxfire? :)

Ja jag har tvättat den noga senast igår, men det är inte så lätt.. Den är väldigt lång och tjock, och de där lerklumparna som bildas varje dag är som värst 5 cm i diameter, helt omöjliga att skölja bort om de hunnit torka och jag är där och ska tvätta på kvällen.

Tog väääldigt mkt pälsglans igår, får se hur det funkar idag:P

Senast ändrad:

Silikonband verkar ju bra, sliter nog mindre än gummitofsar. :)

*kl*
Trodde jag hade löst problemet igår. Fick ett halstäcke av en snäll stallkompis som verkade tillräckligt mjukt och lätt på insidan för att inte slita på manen, men det gick inte så bra:S Det var en modell som man fäster med kardborre i täcket (fleeceinsida, tyckte det satt bra igår när jag provade), men den här hästen lyckas kravla sig ur och ta sönder det mesta, så inom några minuter hade hon lyckats få täcket att kasa fram över huvudet. Fick ett sms där det stog att hon kutade runt som en blindbock och skrämde slag på de andra hästarna:o. Ska ta hem täcket igen ikväll, fästa på extraspännen och prova igen. Funkar inte det får jag testa nya varianter på flätor. :) Med silikonband.

Hoppas du får bra tips som fungerar, jag har resignerat och helt sonika klippt av manen med maskin. Han är jättesnygg i stubb med maffig hals, men det är synd på den tjocka vågiga man han har ursprungligen :(

Kan du inte låta leran sitta då? Är den helt torr är det ju bara att krama sönder den coh sedan skölja manen, och det behöver du inte göra varje dag. Ta en ordentlig manvårdsdag i veckan, med balsam och massor med pälsglans.

Min medryttarhäst har lång man och vi flätar vanliga flätor. Hon är en riktig skitgris, men man behöver ju inte göra ren manen varje dag.

Jösses klippa av manen skulle jag aldrig göra :o

Min häst är också en redig skitgris med väldigt lång man. Nu har vi inte lera i hagarna än men han skitar ner sig både inne och ute bäst han kan ändå.

Jag har manen flätad på honom, och försöker låta bli att pilla på den alls om det inte behövs. Däremot flätar jag om med jämna mellanrum. När det är lera i hagarna flätar jag dessutom svansen.

En lycra hood hjälper inte mycket mot lera osv. Det bästa är att försöka hitta någon form av utehood eller halstäcke som passar. Helst ett som sitter ihop med täcket (ej avtagbart) och om det ändå sliter kan man använda en lycra hood under. Finns många westernbutiker online som säljer hoods. Jag rekomenderar INTE dom billigare som finns på Hööks ex vis. Dålig passform och passformen är allt när det gäller hoods.

Det finns ett ännu bättre alternativ som heter neck covers. Det är ett tight skydd som går från nacken till manken, men dom säljs tyvärr inte i Sverige utan då får man beställa från utlandet.

Överlag är det annars dom amerikanska hoodarna (täckes hoodar för ute o inne bruk, ej lycra) som är i särklass bäst. Bäst passform får man med dom som täcker hela huvudet.

IMG_3419.jpg

*delvis kl*

Tror jag har hittat en bra kombination av lösningar:) Har fått ett halstäcke till ett vintertäcke som är tillräckligt stabilt för att inte ligga och skava och veckas. Sen har jag sytt på dubbel kardborre på ett tunnt vårtäcke så den sitter fast. Funkar jättebra:)

När det blir lite varmare ska jag fläta med några mjuka tygtofsar för barn jag köpt på glitter:D. Sliter nog itne som gummitofsarna.

massor utav pälsglans som innehåller silicon och håll manen flätad, det enda tips förutom hood som jag kan ge dig, det är f.ö inte min häst på bilden :-)

74499.jpg

Funderar på de där svanspåsarna som vi westerfolk använder i tid och otid, skulle inte det kunna funka, dvs man flätar manen och lägger ner varje fläta i en tygpåse som man fäster i manfästet dvs knyter fast helt enkelt, kan ju inte störa hästen nämnvärt?! Hänger ni med hur jag menar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka