Måla stallet

FT_ryttare

Trådstartare
jahapp.. nu e d snart dax att måla stallet, börjar bli klart.. eller är på god väg iaf!

disskuterade färg och tydligen finns de nån linolje färg som hästar inte gärna biter i...
något som vet vad de är för färg???

hjälp mej nu!!

Sv: Måla stallet

Har en bekant som målat med denna färg men hennes hästar tuggade glatt i sig iaf. Kommer inte i håg varifrån hon köpte den men jag skall luska :smirk:

tack så mycket.. fast bara i ljusgult.. de skulle ju inte vi ha!!!

men mamma får ringa o kolla med dom ..ja e glad bara ja får stallet klart =D

När vi målat om så har vi använt akrylatfärg. Det är en vattenbaserad färg som inte är giftig för hästarna om de skulle bita i den och den står samtidigt emot ammoniak väldigt bra. Den torkar snabbt och sitter bra (ex. när man skrubbar boxväggar).
Denna färgen har dock inte egenskapen att den skulle få hästar att inte bita (fungerar inte på min häst ivarjefall..)

Mvh
Madeleine

Jag målar mitt stall just nu (det är ej helt färdigsnickrat, så hästarna har ännu inte flyttat in) och jag använder vanlig täcklasyr som man målar hus med. Fast den färgen har väl heller ingen specialeffekt som hindrar dem att bita. Jag ska istället sätta dit "järn"/u-profiler i metall (vet inte vad man kallar det) överst på mellanväggarna (har hemmagjorda boxar helt i trä).

Om jag hade haft ett stall coh målat det så skulle jag haft vit grund , Rött stall och gula eller gröna kanter runt fönstrerna ! :d

Bounce skrev:
Har en bekant som målat med denna färg men hennes hästar tuggade glatt i sig iaf. Kommer inte i håg varifrån hon köpte den men jag skall luska :smirk:
Det är nog något fel med texten om färgen :idea:
Det ska nog stå ÄLSKAS av hästar ;) för min kille var som tokig när han fick syn på väggen, han har aldrig annars gnagat förutom på väggen med "anti gnag" färg :crazy:

ok tack för alla svar..
vårt stall e inte heller klart..och vi har oxå hemasnickarde boxar som kommer stålförstärkas på kanterna där de är gnagvänligt.

vi kommer ha grått och rött i stallet.. mamma bestämmer.
i de gamla stallet (sen 98) har vi vitt o grönt.

Vi "målade" vårt stall med olja med vitt färgpigment i. Blev ljust och fint, träkänslan kvar och ingen färg som kommer att flaga! ;)

Vi har fått rekommenderat att måla träet med tallolja. Skall inte vara så smakligt. Har tyvärr inte provat själv, ännu. Det går att bryta oljan med färgpigment, om man vill. Efter en vecka (inte länge, men ändå) i vårat stall är det ännu ingen som "gnagt". Allt trä i stallet är av lärk..Vi hoppas det fortsätter funka bra.

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
623
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka