måla om köksmöbler

  • Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare SomethingCorporate
  • Startdatum Startdatum
S

SomethingCorporate

Kan man göra det själv och få det hyffsat snyggt?

Det är furu som är behandlad, måste man då slipa bort det för att få färgen att sitta bra?

Och om man inte ska göra det själv.
Någon som har någon aning om hur mycket det kan kosta och fixa ett litet bord och 4 stolar?
 
Sv: måla om köksmöbler

Hej,

jag har målat om köksstolar o bord, det blir jättefint om du är noga att slipa och sen väljer en bra färg. Lättast blir m bra verktyg, har en slip- mus som gör små jobben lätt o en större för tex bordsskivan. Åtgång av färg, 2 liter borde räcka men fråga de på målarbutiken. Ofta har man rabatt på sånt via sin hemförsäkring eller om du är medlem i hyresgästföreningen och då blir det ju 20% billigare.

Skulle mao göra ett bra grund jobb- ta ut möblerna, det är ju varmt nog så slipper du dessutom slipdamm.

sen välja en kvalitetspensel samt färg för bästa resultat.

lycka till, o ta foto före o efter.
 
Sv: måla om köksmöbler

Ska du måla furu?! :eek: *hädelse* :angel:

Annars så som TinkerTant säger att man ska vara noggrann med slipningen för att det ska bli fint sen när man målar.
 
Sv: måla om köksmöbler

Tack för ditt utförliga svar. :bow:
Men en fråga till:

vad exakt är bra att slipa med?
märke? och var jag hittar det?
Är det något som är svindyrt eller kanske finns att hyra någonstans?

(jag har till synes nollkoll :angel:)
 
Sv: måla om köksmöbler

Jag hatar furu!
Hade jag fått bestämma (och hållt i den stora plånboken) skulle jag ha kastat ut skiten för längesen!

"Men det fungerar ju så bra, inte behöver vi något nytt" :mad: :angel:
 
Sv: måla om köksmöbler

Inte i dagsläget för som sagt det är någon som inte riktigt delar min åsikt.
Men jag kan hojta när jag får min vilja igenom :D
 
Sv: måla om köksmöbler

Vi ska göra samma sak med vårt köksbord och stolar. Sambon sa att han kunde göra det i ett svagt ögonblick, väntar fortfarande på att den stunden ska komma... ;)

Vi har köpt en sån där liten black and decker "mus". Mina föräldrar har en sån som jag har använt när jag slipat om alla sommarmöbler på landet och den har fungerat jättebra. Vad du ska tänka på om ni ska slipa för hand är att ha sandpappret runt en träkloss så att ytan inte bli ojämn. :)

Vi ska försöka betsa vårt i ek, blir det förjävligt så ska vi slå till och köpa ett nytt ekbord.
 
Sv: måla om köksmöbler

jag slipade våran bordsskiva.
Den var i lackad furu.
Köpte en för ca 200:-.Och en massa slip papper till.
Jag var inte så noga att slipa:angel:
Och det syns lite nu då jag vit laserade skivan.
Man ser vart lacken sitter kvar, men jag gillar det:)
Ser lite äldre ut
 
Sv: måla om köksmöbler

Jag målade om mina köksmöbler förra sommaren:

9385237.jpg


17968763.jpg


Det är inte direkt proffsgjort så jag slipade inte (med riktig slipmaskin) först, utan jag ruggade bara till ytan med lite sandpapper/svinto och sedan målade jag. Jag fick grundmåla ett par gånger innan färgen täckte helt, men resultatet blev helt OK!
 
Sv: måla om köksmöbler

Tack för ditt utförliga svar. :bow:
Men en fråga till:

vad exakt är bra att slipa med?
märke? och var jag hittar det?
Är det något som är svindyrt eller kanske finns att hyra någonstans?

(jag har till synes nollkoll :angel:)

Kolla hos grannen, syrran, osv de kan ju ha verktygen hemma, om du inte hittar ngt hos dem så köp bara en sliplkloss för ca 20 kr och sen två olika grovlekar på sandpapper. Det grövre tar man ruggar upp ytan med sen avsluta med det fina för en jämn och fin yta. Knalla in på ett byggvaruhus/ färghandel så får du hjälp.

Läser tips ofta på www.flugger.se och på www.becker.se

tänk på att ska du ha det bara som din matplats- vilken funktion har det? läsa? är rummet ljust, vilken färg tål lite slitage, samt att det ska vara lättstädat? ska det ge ett lugnt intryck eller mera en färgklick? Helt enkelt...vad är viktigast?


Btw Aiquen, snyggt jobbat, ser frächt och modernt ut.


och. Kratus..furu suger. :rofl:
 
Sv: måla om köksmöbler

och. Kratus..furu suger. :rofl:

Äsch, jag tycker de flesta träslag är snygga, är fruktansvärt trött på alla inredningsprogram där de förstör snygga möbler hej vilt med en :devil::la massa färg och grejjer. :mad: Varför tycker folk att det är snyggt att måla sånt? :confused: Själv föredrar jag "naturligt", dvs oljat eller lackerat, ådringen och träfärgen är ju det som gör möbeln snygg. Annars kan man ju lika gärna köpa plast. :angel:

Men det är ju jag det. ;)
 
Sv: måla om köksmöbler

Jag tycker sällan att man behöver slipa, färgen fäster bra ändå. Däremot så skulle jag rekommendera att du använder oljebaserad färg. Det är svårt att få den vattenbaserade snygg, den yttorkar så otroligt snabbt. Problemet är att man börjar tex uppe på en stol och när man kommit en bit så upptäcker man att något har runnit (tex runt en infästning) och så är man där och petar med penseln och så ser det bara kladdigt ut. Det går heller inte att slipa vattenbaserad färg mellan strykningarna utan att vänta typ 2 veckor, färgen torkar snabbt men tar lång tid att härda och det blir bara geggigt om man försöker slipa innan den härdat.

Ett alternativ till att måla är att lämna in för sprutlackering, det är inte så jättedyrt, kanske 6-800 för en matgrupp. Då får man det garanterat jämnt.
 

Liknande trådar

Hemmet Har köpt lägenhet där köket har kvart klinker på golvet, vita högblanka skåpluckor och svart bänkskiva. Köksmöbler till detta? Litet...
Svar
10
· Visningar
469
Senast: gullviva
·
Hemmet Vi har haft ett furugolv i köket som vi försökt få till ett skurgolv genom att behandla med linoljesåpa enligt konstens alla regler...
Svar
9
· Visningar
549
Senast: Jahopp
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
564
Senast: Tonto
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
523
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp