M

MizSaab

Skulle behöva tips på övningar man kan göra i samband med "markarbete" med häst, longering och tömkörning bl.a.

Vore tacksam för kreativa personers ideer eller hemsidor med bra tips.

Sv: Makarbete

förut då min häst hade ryggproblem jobbade jag mycket från marken. Jag tömkörde mycket i skogen, det är jättenyttigt och hästarna tycker oftast det är jätteroligt! Gå över stock och sten, upp för backar, stanna på mitten, backa och börja gå igen. Hur bra som helst för ryggmuskulaturen!
Då jag markarbetar brukar jag flytta honom i skänkelvikning med hjälp av min vikt och spöt. Brukar även träna på ryggning med spöet. Seda brukar jag också träna öppna längs spåret i markarbetningen. De funkar jättebra och man ser precis vad hästen gör! då brukar jag först styra in honom med framdelen, alltså med tygeltag och samtidigt tynga emot med min vikt vid sadelläget. Sedan om han kommer för mycket "mot mig" och från spåret tippar jag spöet på bogen. Det är svårt att förklara, men så brukar jag jobba. Sedan får man inte glömma yttertygeln heller!:) Sedan brukade jag cykla mycket med honom brevid, fast då måste man ju ha en ganska stabil häst. Jag brukade cykla medans de andra red. Var jätteskojj att cykla allt vad man hade medans de andra galopperade!:D
Sen är det ju alltid kul att ha hästen som handhäst, men då måste man ju också ha en ganska snäll och säker häst. De va de jag kom på nu, och lycka till!:D :banana:

Sv: Makarbete

Använd gärna sökfunktionen på forumet. =) Det finns massor av trevliga trådar i ämnet markarbete, tömkörning, longering och sånt både på grundutbildning och fritidsridning. Sen kan jag ju tipsa om att kika in under NH också.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tuaphua
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hemmet Mobilberoende-tråden fick mig att tänka på att jag i princip varje dag fastnar i mobilen direkt på morgonen, en vana jag gärna blir av...
Svar
12
· Visningar
427
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama