Magmuskler

giffan

Trådstartare
Kan vara dum fråga... Men inga frågor är för dumma ellerhur.. Hjärnan står iaf stilla.. Hur träna magmusklerna på hästen bäst?

Sv: Magmuskler

Av att den får sträcka ut ordentligt i trav eller galopp.

Vad jag sett måste man ner under 25-tempo på travhäst för att få till de där slimmade magmusklerna. Hur mycket eller fort man måste galoppera vet jag inte men det är inte.

Om du menar träna dem så att hästen ser ut som en racer alltså. :D

Av att den får sträcka ut ordentligt i trav eller galopp.

Vad jag sett måste man ner under 25-tempo på travhäst för att få till de där slimmade magmusklerna. Hur mycket eller fort man måste galoppera vet jag inte men det är inte.

Om du menar träna dem så att hästen ser ut som en racer alltså. :D

håller med .. när de kommer upp i lite högre tempo så tränar de magen..

Skritt i terräng ger också vältränade bukmuskler, tränade en grovt överviktig kallblodskorsning, han hade rejäl sjuklig fettma!

Skrittade honom i 5 månader med lite jogg i traven emot slutet. Hästen gick på fri tillgång på mat även under den här perioden så nog ger det resultat :)

Före
PrinceBest1.jpg

Efter, står tyvärr konstigt så han hänger i ryggen - buken åker ner, han var riktigt vältrimmad om den, tyvärr död nu
Prinsen.jpg

Kan inte se efter-bilden - men funderar på om den förutom fetma hade halsproblem? Det ser ut så på den bilden jag ser.

Bukandning ger naturligtvis magmuskler också.

Har fått lära mig att pulsa i djup snö ger fina magmuskler! Inte så aktuellt just nu i och för sig :D

Borde dock ge liknande effekt med offroadskritt eller sand?

Tror det ger ganska mkt. På bara dessa få gånger jag ridit offroad med min travare har det gett så otroligt mkt när det gäller dressyren i paddocken. Han orkar bära sig i traven mkt mer än vad han klarade av förut.

När jag rider offroad har jag fokus på att hästen ska söka sig ner och bära sig i skritten hela tiden, nerför backar, uppför, sidleds, backandes osv Har även en superbra brant och långseg backe som jag rider i skritt uppför, rider som mest 3 backar där i lugnt och sansat tempo där han hela tiden bär sig själv och mig på rätt sätt. Sista backen vill han gärna öka tempot lite och försöka komma undan i slutet av backen, känner på honom att det tar på rumpa och rygg och han flåsar på bra i backen trots att det bara är skritt.

:D

Kavaletti övningar med kavaletti bommar som är täta och nedlagda på ena sidan (lägg ner på vänstra sidan på första och högra på nästa osv) detta är en jättebra övning som sätter bra magmuskler. Hästen får lyfta höga steg och samtidigt brukar de söka sig neråt med huvudet.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
639
Senast: Badger
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Liten
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka