Mager hingst!

I

IrishCobTinker

Hej!

Jag har en hingst (d-ponny) som gått på naturlig betäckning nu i sommar.
Och som har tappat väldigt mycket i hullet, revbenen börjar synas.
Fodrar han idag med bete plus hösilage sen får han hippo grund, korn och mineraler. Men tycker inte har går upp så mycket i hull ändå.
Någon som har tips på något bra foder som ger bra hull??

Sv: Mager hingst!

Hej!

Jag har en hingst (d-ponny) som gått på naturlig betäckning nu i sommar.
Och som har tappat väldigt mycket i hullet, revbenen börjar synas.
Fodrar han idag med bete plus hösilage sen får han hippo grund, korn och mineraler. Men tycker inte har går upp så mycket i hull ändå.
Någon som har tips på något bra foder som ger bra hull??

Börja med olja och lucerne.

Vad är det för värden på hösilaget?

Du har lite protein i det så du behöver höja det ordentligt till en redan mager häst. Lusern som nämnts innan är det skonsammaste. Du kan också byta ut Hippo grund mot Alfa som innehåller mer protein. Om det inte räcker så får du kanske lägga ett rent proteinfoder som soja eller potatisprotein.
Korn är inget optimalt foder till hästar så om det inte finns något speciellt skäl till att ge ta bort och ge mer av då t ex Hippon istället. Men som sagt Grund är just det ett grundfoder till normalhästen. Din hingst här inte dit utan behöver ett "bättre" foder och då är Hippo Alfa Breed ett bra alternativ.

Min hingst går också på fribetäckning och betäcker även vid hand... jag har alltid gett honom avelsfoder då han får kraftfoder och det står han bra på. Nu senaste tiden har han ätit granngårdens eget avelsfoder (har bara granngårdens sortiment att tillgå sedan foderakuten lade ner) och det har funkat fint. Han är blank och fin i pälsen, bra kondition och bra hull.

Jag håller med föregående om att det är proteinet i ditt grovfoder som är "bristen". Jag skulle också tipsa om lucern alternativt försöka hitta ett grovfoder med högre proteinhalt, men det vet jag ju också att det inte är så lätt som det låter... Räkna lite på behoven och kvoterna och se om du får till något bra baserat på hösilaget, komplettera med lucern och sedan ett avelskraftfoder i första hand.

Jag väntar otåligt på hösilageleverans som skulle komma under veckan men än så länge så går han bara på bete + lite betfor (kramar ur vätskan innan fodring) samt någon dl kraftfoder. Jag skulle vilja att han la på sig lite ytterligare men vill inte ge mer kraftfoder utan väntar på grovfodret som jag vet ligger högt i protein. Han är dock ganska lättfödd för att vara en femårig hingst som är aktiv i avel :)

Så här ser han ut i dagsläget:

1_160853566.jpg

fina_tre_155391316.png

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama